Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Balkenende past managementtruc toe

Minister-president Balkenende kiest er bewust voor successen van de laatste begroting niet alleen op het conto van het kabinet te schrijven. Dat Nederland er beter voor staat is vooral een verdienste van alle burgers samen, zo benadrukt hij. Met deze nadruk op het gezamenlijk gerealiseerde succes gebruikt Balkenende een beproefde managementstrategie.

Het woord ’samen’ klonk opvallend vaak in de persconferentie waarin de premier de Troonrede toelichtte, staat in Het Financieele Dagblad. “We hebben samen veel bereikt,” betoogde hij. “Nederland werkt. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan de inzet van mensen zelf.” Deze toon is een bewuste keus van Balkenende, zo erkende hij zelf. “ Het succes is de vrucht van samenwerken. Daar past niet bij alleen op je eigen borst te kloppen,” zei de CDA-premier dinsdag.

Deze houding van de minister-president staat in schril contrast met vier jaar geleden. Balkenende loofde toen vooral de moed van zijn kabinet. Nu het economisch beter gaat met Nederland, trapt Balkenende niet in de valkuil om dit alleen aan het kabinet toe te schrijven. Dat zou immers als zelfgenoegzaam kunnen worden beschouwd. En kiezers rekenen zelfgenoegzame politici genadeloos af, zo is een les van de verkiezingen in 2002.

Balkenende grijpt wellicht daarom terug naar een bekende managementstrategie. Door over de bijdrage van werknemers de loftrompet te steken , groeit de teamspirit en de populariteit van de manager. Balkenende gebruikt deze strategie om zich te afficheren als ’premier van alle Nederlanders’.
(Het Financieele Dagblad)

Reageer op dit bericht

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.