Steeds meer managers rijden in een relatief schone auto. Probleem is dat de keus tussen alternatieve brandstoffen en aandrijvingen tegenwoordig zo groot is. Je kunt kiezen voor aardgas, maar lpg is ook nog steeds prima en daarnaast rukken de biobrandstoffen op. En je kunt ook een hybride kiezen.
BMW heeft pas bekend gemaakt dat het als eerste een auto in serieproductie gaat bouwen die is aangedreven op waterstof: de BMW Hydrogen 7. Bij nadere beschouwing verdient het bericht een tikkeltje nuancering. De serie waar BMW het over heeft, bestaat uit ongeveer honderd auto’s, die volgend jaar een tournee door de wereld maken om BMW-rijders kennis te laten maken met wat eigenlijk de techniek van de toekomst is.
BMW is namelijk niet de enige die werkt aan auto’s op superschone waterstof. Sterker, iedere autofabrikant is hiermee bezig, want feit is dat waterstof de brandstof van de toekomst is. “Alleen zal het nog zeker vijftien jaar of misschien zelfs langer duren, voordat waterstof wereldwijd in voldoende hoeveelheden beschikbaar is, zegt Rik Baert, hoogleraar aan de TU Eindhoven en specialist op het gebied van alternatieve brandstoffen. “Tot die tijd zal ook het aantal auto’s op waterstof beperkt blijven. Ook de waterstof-brandstofcel zal die ontwikkeltijd nodig.”
Tot die tijd moeten we het stellen met alternatieven en dat is af te zien aan het spectrum. Elke fabrikant vaart zijn eigen koers, waardoor het er voor de berijders niet makkelijker op wordt een keus te maken.
Behelpen
Het bekendste alternatief voor benzine of diesel is lpg. Op zich een prima product, maar de Nederlandse veelrijder (want dat moet je wel zijn wil je de investering terugverdienen) kiest tegenwoordig steeds vaker voor diesel. Dieselmotoren zijn de meest vervuilende motoren (hoewel ook deze steeds schoner worden), maar op economische gronden (het kost veel minder) is diesel onverslaanbaar.
Daarnaast heb je voor lpg een speciale tank nodig en hoe klein die ook is, die gaat altijd ten koste van de ruimte. Een lpg-tank kost bovendien veel geld, ook al omdat er bpm (goed voor ongeveer 45 procent van de aanschafkosten) op wordt geheven. De markt voor lpg trekt de laatste twee jaar overigens weer aan, maar wel heel voorzichtig. Het aandeel zakelijke rijders daalt daarentegen fors (vorig jaar 35 procent, nu 26 procent) omdat steeds minder fabrikanten het mogelijk maken een auto om te bouwen naar lpg.
Aardgas
Iets schoner dan lpg is aardgas. Daarbij is de uitstoot aan CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect) en stikstoxiden (Nox, die voor zure regen zorgen), maatgevend. Nederland is een typisch aardgasland, maar tot op heden is daar weinig mee gedaan. Anders dan bij lpg zijn er bijvoorbeeld amper stations waar je aardgas kunt tanken en voor de tank in de auto geldt hetzelfde verhaal als voor die van lpg.
Energieleverancier Cogas – vooral actief in het oosten van het land – is fanatiek pleitbezorger van aardgas. “Onder ons land ligt een pracht netwerk om aardgas te distribueren. Maar oliemaatschappijen moeten er brood in zien en dat is nog amper het geval,” zegt Harold Langenberg van Cogas. Misschien verandert er iets door de in de miljoenennota aangekondigde stimulering van aardgas door een accijnsniveau van drie eurocent per kubieke meter, maar dat is afwachten.
Biobrandstof
Diesel, benzine, lpg en aardgas zijn fossiele brandstoffen, waarbij de eerste drie als basis aardolie hebben. Om niet afhankelijk zijn van de wispelturige olie- en gaslanden zet een aantal autofabrikanten echter in op biobrandstoffen. Biobrandstoffen hebben als belangrijkste voordelen dat ze geproduceerd worden uit gewassen (de olie die hieruit geperst wordt, is de grondstof) en dat er geen uitstoot is van CO2. Saab loopt hierin voorop.
In Zweden is bio-ethanol met de naam Biopower van Saab (ook Volvo’s kunnen erop rijden) een groot succes en wat Saab betreft volgt Nederland. Begin oktober opende Saab samen met Athlon Car Lease in Rijswijk een tweede tankstation waar bio-ethanol kan worden getankt. Athlon biedt een Saab Biopower 9-5 aan voor hetzelfde leasetarief als een gewone Saab 9-5. “Saab Nederland en Athlon Car Lease geven hiermee een signaal af naar de overheid om serieus werk te maken van E85,” zegt algemeen directeur van Saab Nederland Kees van den Berg.
Belangrijk nadeel voor een grote doorbraak is dat ethanol zo’n 30 procent duurder is dan de toch al niet goedkope gewone brandstof. Van den Berg: “Andere EU-landen zitten niet stil. Alleen in Nederland gebeurt er te weinig.” Dat beaamt Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging. “Er gebeurt wel veel, maar nog niet genoeg. De consument wil best schoon rijden, maar niet als hij daarvoor meer moet betalen en dat is nu nog helaas aan de orde,” aldus Janssen.
Niet onomstreden
Volgens hoogleraar Baert is biobrandstof een stap in de goede richting, maar zitten er wel haken en ogen aan. “De uitstoot van CO2 is nul, dat klopt. Echter, de huidige biobrandstoffen worden geproduceerd uit zaden, bonen, noten of andere gewassen. Daarom moet ook de CO2-uitstoot die bij het kweken vrijkomt worden meegenomen in de milieuberekening. Bovendien zijn er in een wereld waar nog zoveel hongersnood is, ethische bezwaren tegen het omzetten van voedsel in brandstof.”
Om die reden wordt nu gewerkt aan de tweede generatie biobrandstoffen, die bijvoorbeeld wordt geproduceerd uit (hout)afval of oneetbare biomassa. “Dat is de biobrandstof van de toekomst,” voorspelt Baert.
Hybride
De manager die geen keus kan of wil maken uit alternatieve brandstoffen, kan natuurlijk ook een hybride auto uit het schap halen. Dit zijn auto’s met twee motoren onder één motorkap: een gewone verbrandingsmotor en een elektromotor die naast elkaar werken. Het gevolg is een extreem lager brandstofverbruik dan normaal en dus ook minder uitstoot van schadelijke stoffen. Bekendste hybride is de Toyota Prius, de Auto van het Jaar 2006. Verder heeft Lexus (onderdeel van Toyota) twee hybrides (de 400 Rh en de GS 450) in het gamma en biedt Honda de Honda Civic Hybrid aan. Tot slot is er de vraag waar Baert op dit moment voor zou kiezen? “Ik rij al bijna vijftien jaar met lpg.”