Groen leasen staat nog in de kinderschoenen, maar ontwikkelt zich razendsnel. Met als gevolg steeds meer combinaties van vervoerswijzen. De leasemaatschappij ontwikkelt zich tot adviseur in mobiliteit.
TNS NIPO deed recent onderzoek naar de behoefte onder leaserijders en wat blijkt: meer dan de helft wil maar wat graag overstappen op een goedkopere en schone auto. De belangrijkste reden is overigens niet het milieu, maar het feit dat de fiscale bijtelling van een zogeheten hybride auto (een auto met een motor die zowel op fossiele brandstof als op elektra loopt) 14 procent in plaats van 25 procent van de cataloguswaarde van de auto is. Dat scheelt een behoorlijke slok op een borrel, temeer daar de drie hybride auto's waarvoor dit geldt (Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en de spiksplinternieuwe Smart fortwo micro hybrid drive) ook een gunstige cataloguswaarde hebben, omdat er ook al 6400 euro korting wordt gegeven op de BPM. Dat is mooi. Minder mooi is dat een leasecontract wordt aangegaan voor een periode van gemiddeld ruim 44 maanden. Dus: als u net een nieuw contract heeft afgesloten, komt u daar bij de meeste leasemaatschappijen alleen vanaf als u flink betaalt.
Aha, bij de meeste leasemaatschappijen. Dat suggereert dat er ook maatschappijen zijn die hier anders mee omgaan?
Inderdaad. Leaseplan is Nederlands grootste en neemt de voorbeeldrol die hoort bij de marktleider op zich. Eind januari heeft het bedrijf iedereen met een meerjarig contract aangeboden de auto kosteloos in te ruilen voor een milieuvriendelijke wagen. Overigens, naast de twee genoemde hybride's komen alle auto's op diesel met minder dan 110 CO2 gram uitstoot per gereden kilometer en auto's op benzine met een uitstoot van maximaal 95 gram per gereden kilometer hiervoor in aanmerking. In de praktijk alleen de gewone Smart fortwo cdi, VW Polo BlueMotion TDI en de Seat Ibiza 1.4 TDi.
En, liep het een beetje, die actie?
Dat kunt u wel zeggen. Leaseplan bestelde tweehonderd hybride's en merkte aan de vraag dat dit niet voldoende was. Daarna werden er nog tweehonderd besteld en ook dat was niet genoeg want er kwamen duizenden telefoontjes binnen van geïnteresseerde rijders en zoveel hybride's zijn simpelweg niet leverbaar.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar dit zijn niet echt auto's waar je comfortabel veel kilometers in maakt.
Nee en daarom heeft Leaseplan in één moeite door voorgesteld om de regeling voor korting op de fiscale bijtelling aan te passen. Het aantal auto's met een A-energielabel is veel groter dan deze twee (daar zit bijvoorbeeld ook een groot aantal BMW's bij) en wat Leaseplan betreft zou voor elke auto met een A-label een bijtelling van 14 procent en voor elke auto met een B-label een bijtelling van 17 procent kunnen gelden. Omdat dit de schatkist geld gaat kosten, stelt de leasegigant voor auto's met een ongunstig energielabel extra te straffen.
Voor dit verhaal een reclamespot voor Leaseplan wordt: Leaseplan sponsorde toch ook het F1-team van Spyker? En de F1 is de meest milieuonvriendelijke sport ter wereld? Heeft Leaseplan boter op het hoofd?
Hier hebben we een punt. Maar directievoorzitter Berno Kleinherenbrink
is niet van gisteren en heeft zelf al de angel uit de discussie proberen te halen in een brochure waarin hij onder de noemer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MOV) diep ingaat op milieuvriendelijke mobiliteit. Hij geeft daarin ruiterlijk toe dat een F1-auto een CO2-uitstoot heeft van 1600 gram/kilometer en een verbruik van benzine van 1 liter voor elke anderhalve kilometer. Daar scoor je natuurlijk geen punten mee. Maar, legt hij uit: "Daar staat tegenover dat allerlei technieken die in de Formule 1 zijn ontwikkeld om de auto's sneller en veiliger te maken, ook hun weg vinden naar de reguliere auto's. ABS en Traction Control komen uit de Formule 1, net als de Turbo en technieken om de wrijving in motoren te verminderen. Niet om ze zuiniger te laten rijden, maar om meer vermogen uit het blok te halen. Formule 1 teams zijn ook bezig met hybridetechniek." Lees dit zoals u het wilt lezen en trek uw eigen conclusies.
Het summum van schoon zakelijk autorijden is de trein of de fiets. Maar een trein heeft als groot nadeel dat u wordt afgezet op een plek waar u – waarschijnlijk – niet wilt zijn op een tijdstip dat niet uitkomt. En in de regen in het maatkostuum op een fiets is…
Ook hier wordt aan gewerkt en ere wie ere toekomt, ook op dit front neemt Leaseplan het voortouw en wel met haar dochter Mobility Mixx. Mobility Mixx gaat uit van poolauto's, bij uitstek geschikt voor zakenreizigers die de zakenauto niet elke dag nodig hebben. Volgens dit systeem plant u de route naar uw bestemming, waarbij u gebruik kunt maken van een combinatie van een poolauto, taxi, huurauto en zelfs een OV-fiets. Op deze manier ontwikkelt de leasemaatschappij zich langzaam tot mobiliteitsmakelaar.
Zijn er meer van dit soort initiatieven?
Zeker. De NS hebben ook de zakelijke markt ontdekt en bieden de NS Business Card aan, waarmee zakenreizigers trein en autogebruik aan elkaar kunnen knopen. Het uitgangspunt is dat de trein in combinatie met de treintaxi soms beter, sneller en meestal comfortabeler is. De reistijd kan nuttig besteed worden. Bovendien bespaart u kosten, want een kilometerprijs van een auto is gemiddeld 28 cent terwijl een treinkilometer gemiddeld 14 cent kost. U dient wel alleen te reizen. Bij twee of meer personen gaat het kostenverhaal al niet meer op.
Een ander initiatief is Greenlease, een dochter van Terberg Leasing. Greenlease claimt dat het de kosten van het wagenpark met vijftien procent kan terugbrengen en steunt hierbij op drie pijlers. De eerste is dat altijd wordt gereden in een energiezuinige auto, in dit geval met een A-, B- of C-energielabel. Tweede is dat berijders een rijstijltraining krijgen om zuinig te rijden. Zij leren te rijden volgens het principe van Het Nieuwe Rijden, waarbij plankgas niet de belangrijkste graadmeter is. Derde onderdeel is dat het verbruik aan brandstof van alle berijders wordt omgerekend naar de gezamenlijk uitstoot van CO2. Dit wordt vervolgens omgezet in credits, waarmee de aanplant van bomen wordt gefinancierd. Volgens Greenlease rijdt u hierdoor CO2-neutraal.
Een andere ontwikkeling die niet onvermeld mag blijven, is de samenwerking tussen ICT-Office (de brancheorganisatie voor ruim 450 bedrijven in de ict-, telecom-, internet- en officebedrijven) en Wagenplan, de groene leasedochter van Centraal Beheer Achmea. Wagenplan afficheert zichzelf als de eerste CO2-neutrale leasemaatschappij in Nederland. Daarvoor berekent het bedrijf van alle vierduizend auto's de CO2-uitstoot, vervolgens wordt er een bedrag aan gehangen wat wordt geïnvesteerd in duurzame energie. Daarnaast stimuleert Wagenplan berijders zo verantwoordelijk mogelijk om te gaan met mobiliteit. Elke berijder die zuinig rijdt, spaart voor incentives.
Daarnaast is er nog het fenomeen Multilease, dat zichzelf omschrijft als de firma waar je Natuurlijk kunt leasen. Korting op auto's met het A-energielabel en een partnership met Natuurmonumenten zijn belangrijke selling points.
En verder?
Verder zijn er niet veel leasebedrijven die actief zijn op dit gebied, althans, misschien zijn ze er wel, maar ze dragen het nog niet fanatiek uit. Groen leasen staat nog in de kinderschoenen, maar ontwikkelt zich razendsnel.
Leggen leaseauto's nu een zware claim op het milieu of valt dat wel mee?
Het is maar hoe u het bekijkt. Vorig jaar presenteerde de VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, de jaarcijfers over 2006 en hierin zijn voor het eerst de milieuprestaties van de Nederlandse auto in kaart gebracht. De theorie van de VNA hierbij is dat het grote aandeel dieselauto's binnen de leasevloot een positief effect heeft op de reductie van de CO2-uitstoot. De uitstoot aan CO2 van een zakelijk gereden auto op diesel is volgens de VNA namelijk elf procent gunstiger dan die van een privéauto. En ook zegt VNA: "Leaseauto's leveren ook, ondanks dat het zakelijke wagenpark voor ongeveer de helft uit diesels bestaat, nauwelijks tot geen hogere bijdrage aan de stikstofoxiden- en fijnstof-emissies (PM10). De verklaring is dat auto's van de zaak veel jonger zijn de gemiddelde auto in het Nederlandse wagenpark en dus zijn voorzien van de meest actuele emissiebeperkende technologie. Hierdoor is de CO2-uitstoot zelfs duidelijk lager dan die van privé-auto's." Ook hiervoor geldt: leg het uit zoals u wilt.
Van een aantal leasemaatschappijen is nu wel helder wat u van hen kan verwachten op milieugebied. En u kunt natuurlijk bij elke leasemaatschappij een hybride auto bestellen, want dan zit u goed voor wat betreft de uitstoot en de bijtelling. Maar spelen nog andere facetten een rol in het kader van het milieu?
Naast een hybride auto, kunt u ook een auto bestellen die op bio-ethanol, biogas, LPG of aardgas rijdt. Fiscaal is dat nog niet altijd even aantrekkelijk (bio-ethanol is zelfs duurder dan euro loodvrij), maar in elk geval levert u een bijdrage aan een schonere lucht. Daarnaast is milieu niet alleen alles wat uit een uitlaat komt. Ook de wijze waarop een auto wordt geproduceerd, hoeveel materiaal er bij sloop kan worden gerecycled en de geluidsbelasting van een auto spelen een rol.
Het klinkt aantrekkelijk, maar het succes hangt natuurlijk sterk af van de wijze waarop werkgevers hiermee omgaan?
Allicht. Leasemaatschappijen kunnen nog zo veel verzinnen, ontwikkelen en aanbieden, als het bedrijfsleven het niet oppakt dan gebeurt er niets. Het belangrijkste is dat de werkgever open staat voor beperking van het aantal autokilometers, want daar draait het allemaal om. Daarbij is het wel spitsenroeden lopen, want bij veel functies is de auto van de zaak een zeer welkome bijzaak Ga dan maar eens vertellen dat er niet zo veel gereden mag worden. Aan de andere kant, er zijn veel leuke auto's met een A-, B- of C-energielabel Als u zich daar als werkgever toe beperkt, dan maakt u echt een statement. Dat heet win-win.