Als u een nieuwe auto van de zaak mag uitzoeken, dan is het wel zo handig om te weten welke modellen binnenkort verdwijnen, worden vernieuwd en welke nieuwe auto's in 2009 hun opwachting maken.
Omdat hybrides momenteel populair zijn, is het allereerst goed te weten dat Honda volgend voorjaar met een nieuwe komt. De Honda Civic Hybrid is momenteel de best verkochte hybride in Nederland (dit is overigens voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat deze auto goed geleverd kan worden, terwijl de Toyota Prius een wachttijd van maanden heeft) en deze nieuwe hybride zal daar alleen maar aan bijdragen. De vijfdeurs hatchback is, volgens Honda, betaalbaar en spectaculair bovendien.
Mercedes-Benz komt volgend jaar met een hybridevariant van de S-klasse. Deze auto krijgt in het vooronder een 3,5-liter V6 gecombineerd met een compacte hybride-module. Als verbruik belooft Mercedes 7,9 liter op 100 kilometer en de CO2-uitstoot komt op 190 gram per kilometer. Daarmee kom je niet in aanmerking voor een bijtelling van veertien procent en zelfs niet van twintig procent, maar voor wie een statement wil maken wordt deze Mercedes een wanna have.
Ook onder het kopje milieuvriendelijk valt Detroit Electric. Dit merk werd begin vorige eeuw gelanceerd voor de productie van elektrisch aangedreven auto's en na een behoorlijk lange winterslaap, heeft het merk bekendgemaakt eind 2009 met een serie nieuwe elektro-auto's op de markt te komen. Veel meer merken (om niet te zeggen alle) zijn trouwens bezig met elektrische auto's, hybride auto's, auto's die op aardgas, bio-ethanol of alternatieve diesel rijden of anderszins milieuvriendelijke auto's. Maar goed, wat kunnen we verder in 2009 verder zoal verwachten? In alfabetische volgorde beginnen we bij een beperkte facelift van de Audi A6, nog altijd de meest gewilde zakenauto in Nederland. Bij BMW valt het meest de nieuwe 7-serie op. Deze auto is erg dik, maar BMW verstaat de kunst om een groot aantal grote auto's toch met gunstige energielabels aan te bieden.
Nieuwe Picasso
Uit de koker van Chevrolet komt een nieuwe Cruze, een sedan met de typische heftige trekjes van dit Amerikaanse automerk. Chrysler komt eindelijk met een nieuwe PT Cruiser en Citroën blaast in de bus met de C3 Picasso, een nieuwe MPV, die begin 2009 in de showrooms staat. Citroën belooft een auto met een gedurfde stijl, een vernieuwende vormgeving en optimaal gebruiksgemak.
Naast de nieuwe hybride heeft Honda nog een aardige verrassing in petto en wel de nieuwe Legend. Dit wordt het onbetwiste vlaggenschip van het Japanse merk dat na jarenlange windstilte nu weer in alle hevigheid van zich doet spreken. Hyundai is niet echt een merk dat veel doet in het zakensegment, maar misschien dat de nieuwe Getz hier een klein beetje verandering in kan brengen. En anders misschien de i40, een nieuwe auto waarvan Hyundai zelf in elk geval veel verwacht. Ook de aanval van het premiummerk Infiniti in het luxe segment (het instapmodel kost bijna 55 mille) is opvallend. Infiniti wordt momenteel via parallelle import ingevoerd door US Carcenter Pietersen in Rotterdam, maar de importeur AutoBinck (tot voort kort importeur van Mazda) gaat dit overnemen en dat betekent ongetwijfeld een heftig offensief.
Vervangers Vectra
Lexus stelt zich ondertussen in op de introductie van de nieuwe BS, SC en RX. Abracadabra? De grote gemene deler van deze modellen is dat het allemaal topauto's zijn in hun segment, dat er geen goedkope auto tussen zit en dat de fabrikant ongetwijfeld laat zien dat het wel goed zit met de groene genen.
Bij Nissan gaat de vlag uit voor een nieuwe Note, maar nog veel meer voor de Pixo. De Pixo is een compacte vijfdeurs auto die tegen de zomer van 2009 op de markt komt. Opel heeft de hoop gevestigd op de nieuwe Insignia, een nieuwe middenklasser die de Vectra komt vervangen. De Insignia komt er meteen in een groot aantal modellen, zoals we van Opel gewend zijn.
Peugeot moet het hebben van de nieuwe 608 en 8007 en bij Renault staat de nieuwe Mégane III vol in de spotlights, terwijl de nieuwe Alpine een sportauto is voor fijnproevers. Bij Skoda draait veel om de nieuwe Superb, waarvan volgend jaar de nieuwe combi verschijnt. Toyota kondigt een fel modellenoffensief aan, met als zakelijk blikvanger de nieuwe Avensis. Volkswagen gaat ervan uit dat de Golf VI in al zijn gedaantes hoge ogen zal gooien in het zakelijk segment, terwijl de nieuwe Scirocco een niche in de markt zal vullen.
Hybride's rukken op
Voor een compleet beeld van overheidsmaatregelen moeten we terug naar 1 juli 2006. Toen werd de zogeheten bonus-malusregeling ingevoerd op basis van het energielabel. Auto's met een A-label krijgen 1400 euro korting op de BPM, een B-label is goed voor 700 euro korting, een C-label levert niets op maar kost ook niets en alle labels hierboven worden gestraft met extra BPM.
Volgens Minister Cramer van onder andere Milieu zijn er door deze maatregelen zeker meer auto's met A- en B-label verkocht. Hier kwam op 1 februari dit jaar de slurptaks overheen (hierdoor werden auto's die veel brandstof verbruiken en daardoor veel CO2 uitstoten extra duur) en op 1 april werd de fijnstofheffing (voor auto's op diesel zonder roetfilter) een feit. En hier komt de stijgende brandstofprijs bovenop. Alles bij elkaar zijn de gevolgen ingrijpend. Van de 300.328 auto's die in het eerste half jaar in Nederland zijn verkocht, waren er 218.471 (72%) in de vier laagste klassen. In 2007 was dit percentage 67 procent. Verder blijkt dat het segment van de Sports Utility Vehicles (SUV's) en vooral dat van de Multi Purpose Vehicles (MPV's) stevige klappen krijgt.
Daarentegen is het aandeel hybrides zoals de Honda Civic Hybrid en de Toyota Prius (bij een hybride zit onder de motorkap een klassieke verbrandingsmotor alsook een elektrische motor met als gevolg een zeer lage uitstoot van CO2) sterk gestegen, met dank vooral aan de zakelijke markt. Voor deze hybrides geldt een fiscale bijtelling van slechts 14 procent, in plaats van de gebruikelijke 25 procent. Er zijn nog vier auto's die in de 14 procent bijtelling vallen (Daihatsu Cuore, Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107), maar deze zijn te klein om zakelijk relevant te zijn.
Athlon Car Lease, met 125.000 leaseauto's marktleider in Nederland, wijt de verschuiving richting energiezuinige auto's volledig aan het regeringsbeleid. Algemeen directeur Richard Sikkel memoreert: "Vooral na de verandering van de bijtellingregel, is er een duidelijke verschuiving te zien bij de keuze van een leaseauto. Van de energiezuinige Honda Civic werden in het eerste half jaar van 2007 slechts 116 auto's geleast, in dezelfde periode van dit jaar waren dat er 1028."
Vooralsnog is Volkswagen met 13.471 over de eerste acht maanden het merk met de meeste geregistreerde zakelijke auto's en het ligt voor de hand dat deze positie de komende periode eerder wordt versterkt dan verzwakt. Bij de nieuwe VW Golf bijvoorbeeld – één van de meest geleaste auto's – ligt de nadruk op schone motoren. De top 10 van meest geleaste merken bestaat verder in respectievelijke volgorde uit Ford (10.336 auto's als leasebak geregistreerd), Peugeot (10.246), Renault (70.038), Toyota (6.851), BMW (6.652), Audi (6.551), Opel (6.424), Citroën (5.481) en Volvo (5.025). Opvallend zijn de relatief sterke positie van Renault en de zwakke achtste plek van Opel.
(Bronnen: BOVAG, RAI Vereniging, Athlon Car Lease, RDC Datacentrum)
Vergroenen is toverwoord
Het kabinet heeft als doelstelling om in 2020 de uitstoot van CO2 in 2020 ten opzichte van deze uitstoot in 1990 met dertig procent te verminderen. De belangrijkste maatregelen op een rijtje:
– De BPM wordt de komende jaren afgebouwd om kilometerbeprijzing (niet het bezit, maar het gebruik van de auto wordt belast) mogelijk te maken. Daarentegen stijgt de Motorrijtuigenbelasting (MRB) met hetzelfde percentage.
– Auto's met een uitstoot van niet meer dan 110 gr/km (benzine) of 95 gr/km (diesel) zijn vanaf 1 januari 2009 vrijgesteld van BPM.
– De tarieven voor de slurptaks worden verhoogd en de grenzen worden aangepast. Vanaf 1 januari 2009 bedraagt de slurptaks 125 euro per gram (deze was in 2008: € 110). De slurptaks geldt vanaf deze datum vanaf een CO2-uitstoot van 176 gr/km voor diesels (dat is nu 192 gr/km) en voor overige brandstoffen 212 gr/km (nu: 232 gr/km).
– Het tarief voor auto's op aardgas wordt verlaagd naar het niveau van de MRB voor benzineauto's. Er komt een nieuw bijtellingsregime. Uitgangspunt is 25 procent, maar 14 en 20 procent worden ook mogelijk. Voor auto's op diesel gaat vanaf 1 januari geldt dat een uitstoot lager dan minder dan 95 gr/km er een bijtelling geldt van veertien procent. Bij een uitstoot tussen 95 en 116 gr/km geldt een bijtelling van 20 procent. Voor alle overige auto's geldt een bijtelling van 14 procent als een auto minder dan 110 gr/km CO2 uitstoot en een bijtelling van 20 procent geldt voor een uitstoot tussen 110 en 140 gr/km.