Alle overheidsmaatregelen ten spijt: de wereldwijde autoproductie staat nog steeds onder druk. Het zorgt wel voor ‘enige verlichting' op de korte en middenlange termijn.
Sloopregelingen, zachte leningen, technologische investeringsubsidies, verhoogde importtarieven of belastingverlagingen. De overheid is er maar druk mee om de autosector een duwtje in de rug te bieden. Toch is het effect van dergelijke maatregelen op de lange termijn twijfelachtig, concludeert adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC)."De voordelen van overheidsinterventie moeten wel worden afgewogen tegen de mogelijk effecten op de lange termijn, omdat de vraag door overheidsmaatregelen naar voren wordt getrokken." PwC zet de verwachtingen voor de grote regio's op een rij.
West-Europa
De West-Europese markt kent door de diverse nationale sloopregelingen dit jaar een mindere terugval dan verwacht. PwC's verwachting is dat de West-Europese autoproductie daalt tot 14,7 miljoen dit jaar, wat ruim vijftien procent minder is dan in 2008. "Deze productiedaling is aanzienlijk groter dan de verkoopdaling, doordat voorraden worden weggewerkt en export naar enkele grote markten tot een halt is gekomen." De sloopregeling heeft ook nadelen. Zo verschuift de vraag van consumenten naar kleinere auto's. Dat zorgt niet voor extra winst voor automakers, omdat de marges kleiner zijn.
Oost-Europa
In Oost-Europa wordt de autoproductie bepaald door Rusland, Turkije en de Oekraïne. 2009 zal in vergelijking met vorig jaar een productiedaling van bijna veertig procent kennen, oftewel 1,5 miljoen auto's minder. Rusland wordt het hardst geraakt.
Noord-Amerika
De Amerikaanse automarkt gaat haar 19de maand van recessie in, concludeert PwC. Verkopen hebben het laagste punt bereikt in het afgelopen kwartaal. Dit resulteert uiteindelijk in 9,9 miljoen verkochte auto's in 2009, aldus PwC. Dat zijn er 200.000 minder dan in de laatste voorspelling en een daling van een kwart vergeleken met een jaar eerder.
Azië
Productiecijfers in Japan en Korea zullen met een kwart respectievelijk negentien procent dalen. Met name door tegenvallende exportcijfers. China en India kenden daarentegen een verkoopgroei, van zo'n 35 procent. Met denk aan overheidsmaatregelen. India zal in 2009 een totale verkoopgroei van vijf procent realiseren, aldus de adviesorganisatie. De totale productie zal daardoor stijgen met ongeveer negen procent naar 2,1 miljoen auto's.