Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autogek Hans Bakker (57)

Aardgas is gewoon een volwaardig alternatief

 

Een auto op aardgas, dat zie je niet veel.

"Dit is een van de eerste, zowel voor ons als voor onze partners, zoals ING Carlease en de dealer. Er bestaat geen standaardprocedure voor. Het was dan ook niet eenvoudig om aan de juiste gegevens te komen voor de calculatie, maar het is toch gelukt."

Waarom deze Mercedes?

"Ik heb in ongeveer 20 auto's proef gereden. Hybride auto's vielen af, omdat ik erg veel op de snelweg zit. Elektrisch rijden was met mijn actieradius ook nog geen optie. Aardgas is dat net wel."

Maar er zit ook nog een benzinetank in?

"Ja, zo heb ik altijd een achtervang. Omdat er nog niet veel tankpunten voor aardgas zijn, moet ik echt plannen waar ik rijd. Soms nemen mensen een auto als deze alleen vanwege de gunstige bijtelling, maar dat wil ik per se niet. Ik heb mezelf een target opgelegd: 85 procent van mijn kilometers rijd ik op aardgas."

Dat klinkt veelbelovend.

"Ik geloof er ook echt in. Er zijn zoveel voordelen: je rijdt in een A-label, je uitstoot is laag, je kunt de bestaande aardgas-infrastructuur gebruiken en je bent zowel fiscaal als aan de pomp voordelig uit. De actieradius is nu misschien nog beperkt, maar ik verwacht dat dit snel verbetert. En als straks de overstap naar biogas gemaakt wordt, ben je helemaal duurzaam bezig. En dat voor een lager leasetarief dan dat van mijn vorige auto. Weet je, het is gewoon een volwaardig ­alternatief."

 

Rijdt in Mercedes Benz B180-NGT op aardgas en benzine

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks bestaan directeur van The Bridge business innovators (dochter van Twynstra Gudde)

Aantal km's ruim 60.000 per jaar