Nieuwe auto's kopen we steeds minder. Toch zijn de cijfers niet voor iedereen even dramatisch. Zo vergroten Honda en Lancia hun marktaandeel flink.
Dat de verkopen in absolute aantallen aflopen, kunnen we niet ontkennen. Maar als we kijken naar het marktaandeel presteren sommige automerken 'toch best aardig', schrijft Automotive, vakblad voor de automobielbranche, in het nieuwste nummer. Honda en Lancia presteerden 'met afstand het beste' en wisten ruim zeventig procent marktaandeel te winnen. Honda met dank aan de hybrides, stelt Automotive, en Lancia vooral dankzij de nieuwe Delta. Verder wisten ook de Japanse merken Nissan en Toyota een groei van twintig procent te realiseren.
Geen gewilde modellen
Middenmotors zijn BMW en Smart; hun marktaandeel blijft gelijk. Tot het rijtje verliezers behoren onder meer Land Rover en Lexus, die slecht scoren vanwege ‘weinig gewilde modellen'. Daarnaast leverde het Japanse trio Mazda, Daihatsu en Subaru in, door een gebrek aan ‘zakelijke toppers'. Datzelfde geldt voor Renault en Opel, meldt het tijdschrift. "Particulier doen deze merken het echter alle vijf nog wel aardig, misschien dat ze daarom extra profiteren van de sloopregeling." De eerste impact van die slooppremie moeten volgens Automotive deze maand zichtbaar worden.