Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Auto – Wie rijdt wat

Je rijdt wat je bent. Een snelle manager stapt van z’n leven niet in een Smart en een gezinsjongen die thuis onder de plak zit wil misschien wel een BMW 5, maar rijdt daar niet in. Twaalf soorten managers en de auto waarin ze gezien mogen worden.

De jonge manager
Dat is mooi, als je je al manager mag noemen voordat je de drie kruisjes bent gepasseerd. Natuurlijk heb je nog geen gezin – dat past niet bij de loopbaanwedren – hooguit een weelderige vriendin (dom blond mag best) die je maar wat graag aan je vrienden wilt showen. Je spieren houd je op spanning in de trendy sportschool, je houdt van voetbal zonder voor gek in het oranje te gaan lopen en bent fan van Formule 1. Je managementstijl kan worden omschreven als ’uit de losse pols.’

Een Alfa Romeo 147 is wel wat, net zoals de BMW 1-serie. Dit zijn auto’s voor jonge mensen die soms wat driftig zijn. De 1-serie is een echte gooi- en smijtauto en de Alfa 147 is een Alfa, punt. Need we say more. Een alternatief tegenwoordig is de Dodge Caliber, een auto waarvan de fabrikant wil dat je deze met stoer associeert. Ook handig als je onverhoopt wel een gezinnetje hebt gesticht.

De bedeesde manager
Toegegeven, om dit type nou meteen een boekhouder te noemen is een belediging voor veel boekhouders. Maar je begrijpt wel meteen waar het om draait. De boekhouder woont in een rijtjeswoning, drinkt zondagochtend koffie bij zijn schoonmoeder omdat dat nu eenmaal de gewoonte is en heeft meerdere heimelijke genoegens, maar loopt daar niet mee te koop. Soms is hij jaloers op de verhalen over wilde weekenden van de jonge mensen die onder zijn leiding staan, maar om een avondje mee te gaan, dat is een ander verhaal. Patsergedrag is de bedeesde manager vreemd.

Het middensegment is bij uitstek de klasse waar de bedeesde manager zijn auto uitzoekt. In de eerste plaats denk je aan de Duitse merken Opel en Volkswagen en toch ook aan Ford. Van die twee heeft Volkswagen iets minder bedeesd in zich dan Opel en Ford, maar het is redelijk lood om oud ijzer. Mag het om wat voor reden dan ook geen Duitse auto zijn, dan is een Toyota Corolla helemaal top. Een Fiat kan ook, toch? En laten we de Volvo S40 niet vergeten, alhoewel die wel een hogere bijteling heeft en dat hoeft nou ook weer niet. Echt, veel groter hoeft het niet te zijn.

De midlifecrisismanager
Zo rond de veertigste verjaardag – mogelijk er iets overheen – merk je opeens dat je in je midlifecrisis zit. Niet dat je het zelf in de gaten hebt, maar de omgeving wijst je erop dat je gekke dingen doet. Je kijkt achterom naar het leven en vraagt je af: is dit het nou? En nog erger: je bent over de top. Je vrouw begint uit te zakken en het is misschien wel tijd voor een nieuw accessoire, qua vrouw. De mensen onder je waarderen je nog steeds omdat je zo jong doet, maar aan de andere kant wordt er bij het koffieapparaat besmuikt om je gegniffeld.

Je neemt of een cabrio, of een motor of een andere vrouw (of een mix, mag ook). De Peugeot 307 CC is wel iets, net zoals de Renault Mégane Coupé-Cabriolet. De Peugeot 206 CC daarentegen is iets te klein, tenzij de manager alleengaand is. Ook de nieuwe Opel Astra Cabrio is een wannahave. Ultiem rijgenot is de Audi TT Coupé of, nog veel duurder, de Mercedes G 500 Cabrio

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De mkb-ondernemer
Je bent voor jezelf begonnen met eigenlijk als enig doel niet meer voor anderen te werken. En nu heb je een klein bedrijfje, met tien man personeel. Aansturen van die mensen is niet je grootste hobby, want je bent in de eerste plaats een vakman. Een grote deugd – vind je zelf – is dat je goed op de centjes past. Logisch, want het is je eigen geld en dat is heel wat anders dan monopoly-biljetten. Later, als het pensioen gloort en de tent wordt verkocht, ga je een wereldreis maken. Als je gezondheid het dan nog toelaat.

Als ondernemer die op de kleintjes let denk je aan een hoge inruilwaarde, betaalbaar genot en vooral niet te veel hallelujakameraden. Een Volkswagen Passat? Mwaoh, is geen verkeerde keus. De Audi A6 is net over de top, maar een Audi A4 is ook niet beroerd, net als de Nissan Primera. Een Renault Laguna is eveneens een optie, maar die hoort net zo goed bij de comfortmanager.

De ict-manager
Daar zit je dan, zo rond je 35ste. Als kind was je al handig met techniek en nu ben je manager van de ict-afdeling. Heb je opeens vijftien man onder je en dat had je niet verwacht toen je op de 21ste afstudeerde aan de TU in Twente. En met het jonge gezin loopt het ook al op rolletjes, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Wel zijn de dagen wat veel van elastiek, maar zolang de weekends maar goed worden besteed, is er niks aan het handje. En onder goed besteden wordt verstaan tijd voor je gezin, beetje sporten, zaterdagavond naar het theater met een bevriend setje, zondag uitslapen en zondagmiddag met de kids naar het zwembad. Om het geheel af te sluiten met De Wedstrijden bij Talpa.

Een SUV past hier helemaal bij. Een SUV is een Sports Utility Vehicle en dat is Engels voor een jeepachtige exploot. Lekker hoog op de poten, met dakdragers bovenop. Maar niet met bullbar, want dat is een te hoog woonwagenkampgehalte. Als een Volvo XC90, BMW 5, Mercedes ML of Volkswagen Touareg (laat staan de Audi Q7) te hoog zijn gegrepen qua leasedrag en bijtelling, dan kan een Kia Sorento er nog net mee door. Beter is de Landrover Freelander of misschien even wachten op de Opel Antara. De ict-manager zonder gezin kan met kleinere wagen toe, zeg maar een BMW 3-serie. En voor in de stad de onvermijdelijke Smart als parkeerautootje.

De comfortmanager
Uiterlijk vertoon is heel wat anders dan liefdevol comfort. Het eerste zit aan de buitenkant van een auto, het tweede binnenin. Net zoals de bureaustoel en de laptop meer dan gemiddelde kwaliteit moeten hebben en comfort moeten bieden. Ook thuis zijn comfort en luxe de woorden waar veel om draait.

Helder: comfortauto’s zijn bij uitstek Franse auto’s. In een Renault Laguna bijvoorbeeld staan een paar stoelen die je zonder al te veel creativiteit fauteuils kunt noemen. Dat geldt ook voor elke Peugeot en Citroën. En dat is niet zo gek, want comfort is niet voor niks een Frans woord. Ook een Lexus past – alhoewel er weinig Frans aan te ontdekken is – naadloos in dit rijtje.

De sportieve manager
We denken hierbij in de eerste plaats aan een man. En wel een man die goed in zijn Armanipak zit. Hij is sportief, maar voetbal is hem te volks. Bij de golfclub kun je zonder dat er meewarig naar je wordt gekeken de autosleutels op de bar laten liggen. Het sportieve type heeft ook een sportieve vrouw, die nog steeds met veel pijn en moeite in maatje 38 kan worden geschoenlepeld. De stijl van leidinggeven is gemoedelijk als het kan, maar hard als het moet. Cursussen over delegeren zijn aan hem welbesteed.

De Audi A6 of wellicht de A8 zijn auto’s die helemaal passen bij dit soort managers (ook bij de ambitieuze en geslaagde managers trouwens). De Audi A6 is de meest begeerde leaseauto onder Nederlandse managers en dat is natuurlijk niet voor niks. Ook de BMW 3 of liever de 5 is op het lijf geschreven van het sportieve type. Een Mercedes staat niet zo snel op de oprit bij de sportieveling.

De creatieve manager
Je vindt ze veel bij reclamebureaus en aanverwante bedrijven, van die managers die never nooit een pak van C&A zullen aanschaffen. Liefst dragen ze helemaal geen kostuum, maar hullen ze zich in duur casual. Dat wordt ook geaccepteerd door de klanten, dat scheelt. Tijd voor een gezin is er niet echt, want er gaat te veel tijd zitten in het brainstormen in luxe etablissementen. Maar ja, het gezin is je nu eenmaal ergens overkomen. Squash is erg populair, net zoals een vriendin naast de vrouw. Uiterlijk vertoon is aan de creatieve zonnebankbruine superboy welbesteed.

De grote SUV’s zijn het helemaal in deze kringen. Een Audi Q7, wauw. Een Porsche Cayenne, ook goed. En een BMW 5 of Mercedes ML zijn ook geen straf. Een Saab 9-3 of 9-5 is ook een goed gezicht op de parkeerplaats, vooral wanneer creativiteit niet te uitbundig mag worden.

De vrouwelijke manager
Vrouwelijke managers zijn er in soorten (letterlijk) en maten (nog letterlijker). De vrouw geeft per definitie anders leiding dan een man. Het inlevend vermogen is groot – vaak groter dan bij de mannelijke collega – waardoor een sociale manier van leidinggeven normaal is. Haantjesgedrag? Daar hebben vrouwelijke managers geen last van. De werkomgeving moet harmonieus zijn, maar wel op zo’n manier dat niemand twijfelt wie de baas is.

De Volkswagen New Beetle is én eigenwijs én vrouwelijk ineen. Ook de BMW 1-serie en de Mini worden typische vrouwenauto’s genoemd en zijn vooral ideaal als manlief zijn eigen auto heeft voor het serieuze werk. Een SUV is niet besteed aan vrouwen, want te groot. Dan liever een Audi A6.

De milieubewuste manager
Papier gooi je niet weg, maar bewaar je in een krat om later bij de school van de kinderen af te geven. Daar heeft iedereen wat aan, vandaar. Natuurlijk is die auto van de zaak leuk, maar het hoeft echt geen model te zijn waarvoor de buren de gordijnen even oplichten om jaloerse blikken af te schieten. De milieubewuste manager is erg bezig met anderen, natuurlijk met de omgeving en veel minder dan anderen met zichzelf. De mensen onder hem hebben er een goede aan, ook al ligt een geitenwollensokkenimago elke dag op de loer.

Met een Honda Civic Hybrid, Toyota Prius of een Lexus hybride (hybrides zijn er in verschillende prijsklassen tegenwoordig) laat je je groene hart zien. Je kunt ook op LPG of aardgas gaan rijden. Dat zie je nauwelijks, maar daar gaat het ook niet om. Saab heeft tegenwoordig een Saab 9-3 die op ethanol rijdt en dat is ook geen verkeerde keus. Een grote auto die te veel brandstof verbruikt, daar begint hij niet aan.

De ambitieuze manager
Heeft het eigenlijk al helemaal gemaakt. Vinden zijn vrienden en kennissen. Maar zelf vindt hij dat hij hogerop kan, ja, moet zelfs. Succes is vanzelfsprekend en een werkdag houdt niet op om 5 uur. Af en toe een elleboogje gebruiken kan geen kwaad, het doel heiligt de middelen nietwaar. De ultieme droom is een eigen parkeerplek vlakbij de ingang met de eigen naam op een bordje. Dan kan iedereen zien dat hij de hoogste sporten van de ladder naar succes heeft bereikt.

Elke Audi is goed, net zoals elke BMW en de Alfa 159. Een Citroen C6 of de Peugeot 607 vallen ook in de smaak. En oké, een Mercedes-Benz kan ook.

De geslaagde manager
De persoon die alle trainingen heeft gevolgd en nu leiding geeft aan een grote afdeling of beter nog een heel bedrijf. Aan het feitelijk leidinggeven komt hij niet toe: daar heeft hij sousmanagers voor. In het weekend wenkt de boot, terwijl dochterlief paardrijdt. 

Een Hummer? Is gauw té, maar het kan soms nog net. Vooral als trekauto is deze ongeëvenaard en dat is wel handig met de paardentrailer. Maar toch denk je eerder aan een Mercedes-Benz, in welke klasse dan ook. Ook met een Cadillac en Audi A8 kun je best gezien worden in het circuit van ons kent ons. Voor de liefhebbers is er de Jaguar (S-type), terwijl voor een Lexus in deze kringen ook niemand zijn neus meer ophaalt.