Meer mensen besloten afgelopen periode niet op vakantie te gaan, vanwege de onzekerheid die de huidige crisis met zich meebrengt. In plaats daarvan trokken ze er vaker met het hele gezin een dag op uit. En daar zijn de attractieparken in en om Nederland blij mee.
Het zomerseizoen is nog niet voorbij, maar de balans wordt al in grote lijnen opgemaakt. Zo concludeert Movie Park Germany dat net over de grens bij Nederland ligt dat er nog steeds een stijgende lijn in het aantal bezoekers zit. In 2007 en in 2008 was de groei 15 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit seizoen (dat nog niet is afgesloten) heeft het park al 23 procent meer betalende bezoekers getrokken dan vorig jaar.
Veel Nederlanders
De trend zette al rondom de Paasvakantie in, toen in combinatie met het mooie weer al veel Nederlanders kozen voor een dagje uit in een attractiepark. En dat bleven ze doen, vertelt Wouter Dekkers, de Nederlandse directeur van Movie Park Germany. "We hebben de afgelopen jaren op allerlei fronten flink geïnvesteerd in het park en daarvan plukken we nu de vruchten. We hebben 2008 afgesloten met ruim 20 procent meer Nederlanders dan in het jaar daarvoor. Ze zijn inmiddels een substantieel deel van ons totale bezoekersaantal dat vorig jaar eindigde op 1,16 miljoen."
Branchewijd
De stijging in de bezoekersaantallen lijkt branchewijd. Nederlanders die er deze zomer voor kozen niet op vakantie te gaan, willen toch even weg en gaan klaarblijkelijk een dagje naar een attractiepark. Dekkers gaat er vanuit dat de stijgende lijn bezoekers uit Nederland en de rest van Europa doorzet. De plannen en prognoses voor 2010 worden op dit moment voorbereid, hoewel 2009 nog zeker niet afgesloten is als het gaat om aantallen en statistieken. "Ik heb er alle vertrouwen in dat wij dit crisisjaar positief afsluiten."