Door de crisis vergeten we de dreigende arbeidsschaarste. Daartegen helpt maar één remedie: strategische personeelsplanning.
Uit kwalitatief onderzoek onder 25 HR-directeuren, van de Tilburgse masterstudente Yvonne van den Broek, blijkt dat op lange termijn kijken naar de personeelsbehoefte van de organisatie wordt gezien als hét instrument om dreigende schaarste te lijf te gaan. Strategische personeelsplanning, een waar buzzwoord in HRM-kringen, lijkt nu ook in de praktijk voet aan de grond te krijgen.
Personeel delen
Veel van de door Van den Broek geïnterviewde HR-directeuren ervaren niet alleen kwantitatieve schaarste (ze kunnen niet genoeg mensen vinden), maar ook kwalitatieve schaarste (ze kunnen niet genoeg mensen vinden met de juiste kwalifivaties). Organisaties gaan daar ruwweg op vier manieren mee om, zag ze:
- De instroom vergroten
- De uitstroom verkleinen
- Technologische innovatie
- Samenwerking met andere organisaties en outsourcing.
De instroom vergroten kan bijvoorbeeld door een eigen recruitmentafdeling op te zetten, werving- en selectiebureaus en-of headhunters in te schakelen, te werken met employee referral, nieuwe doelgroepen aan te boren of betere arbeidsvoorwaarden te bieden. De uitstroom verkleinen kan door medewerkers beter te binden, maar ook door de productiviteit te verhogen. En ook technologische innovatie kan helpen, bijvoorbeeld door werkprocessen verder te automatiseren.
Tot zover weinig nieuws. Maar wat Van den Broek in de praktijk daarnaast zag, is dat steeds meer organisaties, bijvoorbeeld via convenanten, gaan samenwerken met andere organisaties om sámen beter de arbeidsmarkt te kunnen bedienen. Zo zag ze, voornamelijk in de zorg, samenwerkingsverbanden om samen nieuwe werknemers op te leiden, maar zag ze in de technische sector veel samenwerkingen die erop waren gericht de aantrekkelijkheid van de sector te vergroten. Ook zag ze voorbeelden waarbij organisaties boventallige (goede) werknemers uitwisselen aan andere organisaties, soms zelfs aan directe concurrenten, om op die manier toch talenten voor de sector of voor hun organisatie te behouden. Het past in een beleid dat is gericht op personeelsplanning met een langetermijnhorizon, concludeert Van den Broek dan ook.
Scriptieprijs
Het onderzoek van Van den Broek is een van de drie genomineerden voor de ZIPconomy Scriptieprijs, een mede door MT ondersteund initiatief om jongeren meer te betrekken bij de discussie over de enorme veranderingen die plaats vinden op de arbeidsmarkt en om goed onderzoek naar die veranderingen te stimuleren.
De andere genomineerden zijn allereerst Werner Liebregts, die de verschillen in succes onderzocht van zzp'ers die daar vrijwillig voor hebben gekozen en zzp'ers die zich meer gedwongen voelden om het als zelfstandige te proberen, bijvoorbeeld omdat ze al langer zonder werk zaten.
Daarnaast is ook Carlijn Frunt genomineerd. Zij schreef een scriptie over de mogelijkheden van twitter voor recruitment en employer branding. Ze analyseerde daartoe onder meer de tweets van de 50 'aantrekkelijkste bedrijven' volgens studenten.
Seminar en e-book
Wie de winnaar wordt van de allereerste ZIPconomy Scriptieprijs ooit zal bekend worden gemaakt op 21 november tijdens het seminar Anders Werken & Organiseren. De jury, met daarin onder meer SER-lid en voorzitter van FNV-zelfstandigen Linde Gonggrijp, heeft de drie genomineerden gekozen uit een fikse stapel inzendingen van zes verschillende Nederlandse universiteiten. De studenten zullen hun onderzoek op 21 november tijdens het seminar verder toelichten. Mede op basis daarvan wordt de uiteindelijke winnaar van de ZiPconomy Scriptieprijs bekend gemaakt.
Samenvattingen van een aantal inzendingen worden bovendien gebundeld in een eBook, met daarin ook een voorpublicatie van het binnenkort te verschijnen boek ‘De Slimme Organisatie’ van Menno Lanting (een van de sprekers op het seminar) en reacties op de onderzoeken van verschillende experts. Het eBook wordt uitgereikt aan alle deelnemers aan het seminar.
Meer weten of inschrijven: bekijk hier de site van het seminar.