Dat kan maar één merk zich permitteren: een product uitbrengen met een ontwerpfout en de gebruikers afschepen met een plastic stoplapje. Apple geeft elke iPhone 4-klant een gratis beschermhoesje, dat de antennewerking garandeert.
Het probleem: Apple heeft de antenne van de in juni gelanceerde iPhone4 geïntegreerd in de rvs 'lijst' rond het toestel. Als je de smartphone zó vastpakt, dat je vingers een brug vormen tussen de linker- en rechterkant van de telefoon, gaat de antenne-ontvangst er fors op achteruit. Na een maand van klachten, gemopper in de media en zelfs een bericht dat de Appletop wist van de ontwerpfout, maar willens en wetens de introductie doordrukte, was het tijd voor actie.
Steve Jobs zelf
Bij Apple is werd dat vrijdagavond een persconferentie die Steve Jobs hoogstpersoonlijke inleidde. Hij ging door de knieën, maar dan wel heel lichtjes en erg kort. Apple is niet onfeilbaar, gaf hij toe, en de software van de iPhone die de ontvangst regelt, had beter gekund. Maar daar bleef het bij wat hand in eigen boezem betreft. Want: alle smartphone hebben last van slechte antenneontvangst. De vorige iPhone rammelde veel erger. Het aantal klachten is minimaal. Ruim 3 miljoen klanten zijn razend enthousiast over de nieuwste iPhone. De media blazen het probleem buitenproportioneel op. Als je succes hebt, willen anderen je altijd omlaag halen.
Antennagate
Niets aan de hand dus. Geen terugroepactie, geen schadevergoeding voor iPhonebezitters. Nee, die krijgen een gratis hoesje dat de antennekortsluiting voorkomt. Dat heeft een winkelwaarde van 29 dollar, zodat het oplossen van 'antennagate' minder dan 100 miljoen hoeft te kosten. Een stuk minder dan de 1,5 miljard die een terugroepactie en technisch herstel van de fout had gekost.
Apple komt er misschien mee weg. Hoewel: de koers van het Apple-aandeel was licht lager, in plaats van opgelucht omhoog te springen. Beleggers hebben Apple al 8 procent afgewaardeerd sinds de lancering van de iPhone. Maar ook daar wordt Jobs niet warm of koud van. Die dip kwam, nadat Apple op een alltime high stond, die het bedrijf op de beurs meer waard maakte dan Microsoft!
Een aardig boek dat strategielessen baseert op Jobs daden: "Zo denkt Steve"
In deze video schildert een Taiwanese zender Steve Jobs af als Darth Vader. Hilarisch.