Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amsterdams straatjochie Unico Glorie

Hij kent maar een écht onbedwingbaar verlangen: glorieus de top halen. Met zijn benoeming tot de top van Endemol is dat de 37-jarige Unico Glorie uitstekend gelukt. Zoals met bijna alles wat hij aanraakt. “Unico,” zegt Joop van der Reijden, “is gewoon een Amsterdamse straatjongen met zakentalent.”

De telefoons op Keizersgracht 203 gaan net zo lang over tot er een gesprekstoon volgt. Geen Adam Curry, geen Unico Glorie. Hun onderneming United Resources of Jamby lijkt op sterven na dood. En Unico Glorie lijkt gevlucht. Naar concurrent Endemol, waar hij de raad van bestuur gaat versterken.
Gewezen diskjockeys zijn het. Mannen die plaatjes draaiden op de radio. Een bezigheid die meer garantie geeft op een glanzende carrière dan pakweg een MBA-opleiding. Vooral voormalige Veronica-jocks doen het uitmuntend in het zakenleven. Willem van Kooten en Jan van Veen staan inmiddels in de lijst van vijfhonderd rijkste Nederlanders. Met stip. Ook Adam Curry staat daarin. De notering voor de 37-jarige Unico Glorie moet nog komen, maar dát die er komt, is onvermijdelijk. De man die naar eigen zeggen elke dag wel even met erotiek bezig is, kent maar een écht onbedwingbaar verlangen: glorieus de top halen.

Die drive manifesteert zich al op jonge leeftijd. Terwijl de ras-Amsterdammer de Middelbare Hotelschool doorloopt, draait hij plaatjes op een Amstelveense piratenzender. Leuk, maar daarmee vergaar je natuurlijk geen echte roem. Dus meldt de jongeman met de even unieke voor- als achternaam (de Nationale telefoongids telt minder dan tweehonderd Glorie's) zich bij Veronica. Daar wacht hem aanvankelijk een teleurstelling. Hij blijkt toch geen echt talent voor het metier van disjockey te hebben. Unico wordt een veredelde loopjongen bij het populaire programma Curry & Van Inkel. Als loopjongen weet hij zich uitzonderlijk goed te profileren. Zó goed dat Veronica-voorzitter Joop van der Reijden hem voor een managementfunctie vraagt. Maar dat hij geldt als de ontdekker van Unico Glorie, dat vindt Van der Reijden toch te veel eer. “Hij was in feite al lang door de diskjockeys ontdekt,” relativeert hij. “Toen er een directeur voor Veronica gezocht werd, ben ik tegen het advies van het management ingegaan. Die vonden dat je hem niet op zo'n hoge post kon benoemen. Ik vond van wel en heb dat toen doorgedrukt. In die zin zou je hem mijn ontdekking kunnen noemen. Later heb ik hem ook naar de Holland Media Groep doorgeleid. Maar niet overdrijven, ik ben niet de ontdekker van Unico Glorie. Ik had gewoon hoge verwachtingen van die man en die zijn uitgekomen.”

Verloedering
Als directielid van de Holland Media Groep, het moederbedrijf van RTL 4, 5 en Veronica, staat Glorie aan de wieg van het kijkcijfersucces Sex voor de Buch. “Een programma,” zo monkelt een tv-producent, “dat het startsein voor de tv-verloedering heeft gegeven. Een verloedering die achteraf door nota bene Joop van den Ende zelf wordt betreurd. Kennelijk heeft Van den Ende nog maar weinig invloed binnen Endemol.”
De producent wil anoniem blijven. Dat wil iedereen in het Gooise circuit. Dat circuit is namelijk al lang geen speelse matras meer, waar juiste borrel- en bedpartners de poort tot succes vormen. Het is een keiharde zakelijke wereld geworden, die door Endemol wordt gedomineerd.

Dat ondervindt ook ex-tv-journalist en huidig SBS 6-baas Fons van Westerloo wanneer hij in 1998 door NRC Handelsblad voor een discussie met Unico Glorie wordt geïnviteerd. Van Westerloo draagt gewoon een trui en mijmert tijdens dat gesprek over journalistieke waarden. Glorie, die dan op het punt staat tot commercieel directeur van HMG te worden benoemd, is strak in het pak en verkoopt vol verve zijn selling propositions. De belangrijkste daarvan blijkt seks. En daar is in de optiek van Unico niets mis mee. “Ik zeg altijd: de kijker heeft de verantwoordelijkheid, die kan de knop uitzetten. Voor ouders geldt dan ook: hou jonge kinderen op dat tijdstip buiten het bereik van televisie.”

Twee jaar later komt hij in FEM/DeWeek uitgebreider op deze selling proposition van de commerciëlen terug. Hij is dan net met Adam Curry het breedbandinternetbedrijf United Sources of Jamby gestart. Unico had de buik vol van het vele vergaderen in het Hilversumse. “Iedereen die een goed idee heeft, kan bij ons terecht. Wij zenden alles uit, als het maar spannend is,” debiteert hij in dat interview. “Er zijn ontzettend veel mensen die elkaar in het weekend ontmoeten in een parenclub of die allerlei spannende SM-kelders bezoeken. En sommigen vinden het leuk om dat aan anderen te laten zien. Via Jamby kan dat straks.”
Zakencompagnon Adam Curry ventileert in de pers héél andere verhalen over de corebusiness van Jamby. In de States heeft hij een fortuin gemaakt met seksloze internetactiviteiten. Dat moet in Nederland ook kunnen. Sex-appeal, waardoor hij nog altijd bekende Nederlander is, heeft hij zelf wel. Daarnaast is hij getrouwd met de minstens even sexy Patricia Paay.

Keiharde saneerder
Vraag is of conflicterende opvattingen over seks tot de opstap van Glorie en het kennelijke eind van Jamby hebben geleid. Een volkomen onverwachte opstap. In januari van dit jaar prijkt het duo Curry-Glorie nog paginagroot in het reclamevakblad Adformatie. “Het is ons bedrijf en ons geld, dus wij beslissen,” luidt de kop boven het artikel. Seks komt niet ter sprake. “Met seks hielden we ons dan ook nauwelijks bezig,” meldt een gewezen Jamby-medewerker. “Die twee gingen heel harmonieus met elkaar om. Ze vulden elkaar aan. Curry is meer de visionair, Glorie de gedreven doener en vooral zakenman. Hij heeft niets met seks en is net als Curry een keurige huisvader. Maar als seks verkoopt, verkoopt hij seks.”
De sanering eind vorig jaar, waarbij een aantal mensen de laan uitvloog, heeft veel kwaad bloed gezet bij gewezen Jamby-medewerkers. Een keiharde saneerder noemen ze Glorie. In Adformatie verweert hij zich daar tegen. “Er kwamen hier rekeningen binnen: duizenden gulden per week. Aan Breezers, aan een dakterras dat ineens moest worden opgeknapt, inclusief ligstoelen. Dat ben ik gaan bespreken en dan ben je ineens een keiharde saneerder.”

“Unico,” zegt Joop van der Reijden, “is gewoon een Amsterdamse straatjongen met zakentalent. Zijn vader had een platenzaak en Unico sprak nog plat-Amsterdams toen hij bij Veronica binnenkwam. Daar heeft hij eindeloos met de disjockeys moeten zeuren en hand- en spandiensten moeten verrichten om te mogen blijven. Hij is brutaal, maar het is zeker geen vervelende brutaliteit. Ik kan er niet over oordelen of hij onmin met Adam Curry had. Toen ik bij Veronica met het duo zaken deed, was Unico een stabielere gesprekspartner. Hij heeft geduld. Curry daarentegen heeft af toe zo zijn grillen. Unico wist dat goed op te vangen. Hij kreeg al een tijd aanbiedingen van Endemol. Dan belde hij mij en zei ik: niet doen, dat is niet hoog genoeg voor je. Tja, en nu kwam binnen de raad van bestuur de stoel van Ruud Hendriks vrij. Het besluit om Unico te vragen, komt van John de Mol en daar zal hij zéker geen spijt van krijgen. Endemol krijgt nu geen meester, ingenieur, doctorandus of weet ik wat aan het roer. Nee, het krijgt een knul met koopmansgeest. Iemand die beseft dat je eerst twee gulden moet verdienen, voor je er één kunt uitgeven.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Unico Glorie

BURGERLIJKE STAAT gehuwd, 1 kind
BIJZONDERHEDEN begon als loopjongen
HOBBY zijn gezin

CURRICULUM
1965 geboren in Amsterdam
1986 Middelbare Hotelschool
1987 loopjongen Veronica
1989 diskjockey Sky Radio
1994 directeur Veronica
1998 commercieel directeur Holland Media Groep
2000 directeur-eigenaar United Sources of Jamby

2002 lid raad van bestuur Endemol