Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Alcoholprobleem vraagt om zachte dwang van bedrijf”

De meerderheid van de MT.nl-lezers vindt dat werknemers 100 procent nuchter op de werkvloer moeten staan. Toch nog 18 procent vindt van niet. Volgens Susanne Weingart van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) kan een bedrijf pas actie ondernemen, als er een officieel alcoholbeleid is vastgelegd.

Een glaasje drinken voor of tijdens werktijd is niet verboden bij de wet. Uit onderzoek blijkt dat het ook wel eens voorkomt. “Alcohol is niet illegaal, dus alcohol op het werk ook niet. Het wordt overgelaten aan degene die het beleid maakt binnen een bedrijf,” zegt Suzanne Weingart van NIGZ-Alcoholvoorlichting. Dat beleid moet er dan wel komen, anders kan een werkgever niet zomaar actie ondernemen. “Dan is er geen mogelijkheid om werknemers te ontslaan. Als er een alcoholbeleid is, weten werknemers wat van ze verwacht wordt. Je moet in dat geval nog steeds beginnen met een functioneringsgesprek en de mogelijkheid tot hulp bieden. Daarbij moet er een zachte dwang zijn vanuit het bedrijf.”

Volgens Weingart zijn er veel bedrijven die geen alcoholbeleid hebben. Er zijn verschillende oorzaken te vinden voor het feit dat alcohol op de werkvloer soms nog wordt gedoogd. “Het ligt aan het moment waarop het beleid is gemaakt en door wie. Vijftien jaar geleden gingen we er veel soepeler mee om, ook in het verkeer.” Daarnaast zijn de problemen niet altijd bespreekbaar en hangt het ook af van de cultuur binnen een bedrijf. “Juist de managers moeten alcoholgebruik herkennen en eventueel ingrijpen. Dat is niet makkelijk, vooral als je in een bedrijf werkt waar alcoholgebruik ook voor de manager normaal is. Als zij tijdens arbeidsuren drinken wordt het moeilijk om ondergeschikten hierop aan te spreken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Generatie Z is snel afgeleid – en niemand durft het te bespreken

Premium - Jonge medewerkers worstelen met hun focus - met een schermtijd op sociale media van gemiddeld 3,5 uur per dag is dat geen verrassing. Maar wijs niet te snel met de vinger, schrijft Gen Z-expert Laura Bas. Dit is nog maar het begin van een veel groter probleem.

laura bas generatie z focus

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.