Goede werknemers werven via internet; het lijkt allemaal zo makkelijk. Maar is het dat ook, als zelfs twee derde van de AEX bedrijven de recruitmentsite slecht op orde heeft?
Bij 66 procent van de bedrijven voldoet de website niet aan een van de gestelde randvoorwaarden, zo blijkt uit de jaarlijkse ‘Nationale Monitor van de Beste Recruitmentsite' van de Intelligence Group. Wel ligt het gemiddelde rapportcijfer van de AEX bedrijven niet lager dan een 5,4.
Gemiste kans
Volgens de onderzoekers ontbreekt het vooral aan informatie over arbeidsvoorwaarden – inclusief salaris – en het geven van een sfeerimpressie. "Een gemiste kans", oordeelt Intelligence Group, "aangezien het arbeidspotentieel het belangrijk vindt om deze aspecten terug te vinden."
Voorwaarden
Welke aspecten zijn van belang? Dit zijn de zeven randvoorwaarden:
1. De algemene indruk van de recruitmentsite
2. Het aantal clicks van de corporate site naar de recruitmentsite
3. Mate van bedrijfsinformatie
4. Is er mogelijkheid voor online sollicitaties
5. Voldoende mogelijkheden om contact op te nemen
6. Salarisvoorwaarden, inclusief salaris
7. Sfeerimpressie
Winnaar
Reed Business komt als winnaar uit de bus. Op de voet gevolgd door KPN en Philips. Wereldhave is de hekkensluiter. Toch voldoet KPN niet aan alle randvoorwaarden, zegt directeur Geert-Jan Waasdorp. "KPN heeft een zeer informatieve en toegankelijke recruitmentsite, maar wat zij het arbeidspotentieel te bieden heeft wordt op geen enkele wijze duidelijk gemaakt." TNT Post scoort slecht op het gebied van contactgegevens van een HR-afdeling. Geïnteresseerden kunnen alleen een algemeen contactformulier invullen.