Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – XS4ALL

Hoog blijven scoren met kwaliteit  


Ook in 2009 is internetprovider XS4ALL weer veelvuldig in de prijzen gevallen. Sterker nog: XS4ALL is door de Consumentenbond al tien keer op rij aangewezen als de beste internetserviceprovider. Ook andere instanties zijn lovend over de prestaties van XS4ALL. Iets om trots op te zijn. “Serviceverlening en kwaliteit zitten in het DNA van al onze medewerkers”, zegt Theo de Vries, algemeen directeur van XS4ALL.

 

XS4ALL geeft gewoonlijk weinig ruchtbaarheid aan dergelijke lofuitingen. De hoogst mogelijke servicekwaliteit en klantondersteuning behoren tot de standaarddienstverlening van de provider. Eind 2009 vroeg een reclamecampagne toch de aandacht voor de kwaliteit van de diensten van XS4ALL. “We houden niet van borstklopperij”, maakt De Vries duidelijk. “Maar nu wilden we toch één keer vertellen dat vele organisaties en instanties ons al jaren achtereen de beste provider in Nederland vinden. En dat je bij ons de service krijgt die je bij geen andere internetleverancier vindt. Dit bevestigen we bijvoorbeeld door mobiel en vast internet bij elkaar te brengen.”

Al die prijzen vormen het bewijs dat XS4ALL de klant vooropstelt. “Ze stimuleren ons om het steeds beter te doen. We blijven voortdurend nadenken over de toekomst en hoe wij onze dienstverlening kunnen uitbreiden en verbeteren”, zegt De Vries. “Het is niet alleen onze taak om aan de steeds veranderende eisen van onze klanten te voldoen, maar het is ook belangrijk om hen uit te leggen wat er technisch allemaal mogelijk is. Soms hebben wij de technische oplossing of service waarmee de consument of zakelijke klant efficiënter of doelgerichter kan werken namelijk al in huis. Maar dat moeten we ze dan natuurlijk wel vertellen.”

Nieuwe diensten

Er staat een heleboel op stapel bij XS4ALL. Het dienstenportfolio wordt uitgebreid en de internetsnelheid gaat omhoog. “Veel ondernemingen gebruiken internet om steeds meer services aan hun klanten en medewerkers te bieden”, licht De Vries toe. “Het Nieuwe Werken bijvoorbeeld, medewerkers die vanuit huis werken, staat op dit moment sterk in de belangstelling. Veel medewerkers krijgen de mogelijkheid al om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Dit vraagt om een behoorlijke bandbreedte en continuïteit van de dienstverlening. Daarbij is het noodzaak dat medewerkers altijd en van waar dan ook op een veilige manier toegang hebben tot het bedrijfsnetwerk. De dienst Telewerken biedt bedrijven al deze mogelijkheden.”
De Vries vervolgt: “Speciaal voor de kleinzakelijke markt hebben we Hosted Exchange in de markt gezet. Daarmee heeft een klant altijd en overal toegang tot e-mail, contactpersonen, agenda en taken, zonder de hoge investeringen in servers en databeveiliging. Dat regelen wij allemaal.”
Vooral gericht op de consumentenmarkt gaat XS4ALL highdefinitiontelevisie via internet aan het portfolio toevoegen. Weliswaar een heel nieuwe richting voor het bedrijf, maar technisch gezien ligt dit in het verlengde van de bestaande dienstverlening.

Service

“Natuurlijk is internettoegang met sublieme service onze core-business”, legt De Vries uit. “We denken graag mee met onze klanten en hun wensen. Wie ons belt, krijgt altijd een deskundige medewerker aan de lijn voor informatie en advies. XS4ALL heeft een uitstekende helpdesk en uitgebreide hulp online. Als het nodig is, sturen wij een monteur langs.” De actie ‘binnen één dag bij de beste provider’ sluit hier goed bij aan. Nieuwe klanten worden binnen één dag aangesloten op het XS4ALL netwerk. “Een monteur komt langs om Mobiel Internet van XS4ALL te installeren. De nieuwe klant mag hier kosteloos gebruik van maken tot de ADSL-aansluiting is opgeleverd”, zegt De Vries. “De monteur komt dan weer langs om Mobiel Internet mee te nemen en ADSL te installeren. Wij bellen de klant, indien mogelijk, dezelfde dag nog voor een afspraak. Alles wordt door XS4ALL geregeld, de klant hoeft niets te doen. Bovendien is de klant geen moment offline.”.

Primaire levensbehoefte

“Internet moet het gewoon altijd doen”, zegt De Vries. “Maar onze klanten verwachten meer. En onze eigen medewerkers willen en kunnen meer. Al bijna 17 jaar staan wij bekend als de experts met passie en kennis.” De mogelijkheden van internet breiden zich alleen maar uit. XS4ALL wil mensen helpen verder te komen door meer uit internet te halen. “Wij zien internet niet als commodity, maar als eerste levensbehoefte,” legt De Vries uit. “We willen onze klanten nog meer gaan ondersteunen, zowel de zakelijke klant als de consument”, zegt De Vries. “Niet alleen op technisch vlak, we gaan veel verder dan dat. Het komende jaar zullen verschillende innovatieve serviceconcepten geïntroduceerd worden. Wij zijn gedreven om ook in 2010 hoog te blijven scoren op alle facetten van klanttevredenheid.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

XS4ALL

Eekholt 42
1112 XH Diemen
Telefoon consument: 020 – 398 76 66
Telefoon zakelijk: 020 – 398 76 56
[email protected]
www.xs4all.nl

 

AI-agent Cara neemt verkopers werk uit handen: ‘Klanten zoeken kun je gewoon automatiseren’

De Nederlandse startup Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-oplossing die zoekt naar potentiële klanten en e-mails verstuurt. In tegenstelling tot Amerikaanse partijen houdt de slimme sales agent rekening met Europese cultuurverschillen. 'We hebben de kans om marktleider in Europa te worden.'

sparkbase cara ai sales agent jan de wulf klaas foppen
Jan De Wulf (links) en Klaas Foppen bouwen met Sparkbase de AI-verkoopassistent Cara.

Wat is Sparkbase?

Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-agent voor sales die verkopers helpt bij het vinden en benaderen van potentiële klanten. Waar andere AI-tools vaak werken met standaard databases en massale mailings, onderscheidt Cara zich door realtime onderzoek te doen naar bedrijven via websites, sociale media en nieuwsberichten.

‘Een kunsthandelaar vertelde ons dat ze normaliter handmatig moet zoeken welke bedrijven nieuwe kantoren openen en welke directeuren affiniteit hebben met kunst. Dit kunnen we nu volledig automatiseren’, legt medeoprichter en ceo Jan De Wulf uit. Cara bezoekt bedrijfswebsites, nieuwssites en LinkedIn-profielen en maakt een samenvatting van de meest kansrijke prospects.

De AI-agent schrijft vervolgens gepersonaliseerde e-mails, waarbij rekening wordt gehouden met culturele verschillen. In Europa komt er meer voorwerk kijken bij het benaderen van mensen, zegt De Wulf. ‘In de VS zien we AI-oplossingen die vooral gericht zijn op snelheid en volume, maar wij pakken het anders aan. In Europa verwachten klanten meer diepgang en een persoonlijke benadering. Niemand vindt sales erg op het moment dat je een probleem kunt oplossen.’

Een voorbeeld: voor een AI-receptionist in Amsterdam zoekt Cara via Google Maps alle restaurants, vindt de eigenaren en checkt op hun websites welke reserveringssystemen ze gebruiken. ‘Dan refereert ze in haar outbound e-mail van: hé, ik zie dat je dit nu gebruikt, dus je bent wel tech-savvy. Om te voorkomen dat je reserveringen mist, raden wij aan om te kijken naar ons voorstel’, vertelt De Wulf.

Overigens verstuurt Cara altijd mails uit naam van iemand anders. De ontvanger ziet niet dat de tekst is opgesteld door kunstmatige intelligentie. De eerste maand kijken klanten vaak nog mee, ook om de mails te finetunen, zegt De Wulf. Als ze zien dat het goed zit, laten ze die controle zitten.

Lees ook: Waarom AI-projecten floppen en hoe leiders dit kunnen voorkomen

Wie zitten erachter?

De Belg Jan De Wulf (37) en de Nederlander Klaas Foppen (30). De oprichters leerden elkaar kennen via startup-incubator Antler.

De Wulf werkte eerder in sales- en marketingfuncties bij Google, Red Bull en Snapchat. Daar zag hij hoe veel verkooptaken geautomatiseerd konden worden. Medeoprichter Foppen heeft een achtergrond in de computerwetenschappen en vervulde verschillende technische functies bij startups als Harver, Foodsy en Podvine.

‘Toen ChatGPT uitkwam, dacht ik aan al het werk dat ik bij Google had gedaan’, vertelt De Wulf. ‘Dit kan je gewoon automatiseren.’ Foppen was aanvankelijk sceptisch: ‘Ik dacht: dit kan toch iedereen? Dat was niet zo.’

In januari 2023 hakte het duo de knoop door om ervoor te gaan. Voor De Wulf was het zijn eerste stap als fulltime ondernemer, al zat het ondernemerschap er altijd al in. ‘Vroeger kopieerde ik cd’s die ik verkocht op het schoolplein. En toen ebay.be net was gelanceerd, verkocht ik van alles. Ook een paar schoenen van mijn vader die ik dacht dat hij niet meer nodig had. Daar hebben we wel even een discussie over gehad’, lacht hij.

Wie zitten op Sparkbase te wachten?

Sparkbase richt zich op het mkb, startups en scaleups. De oprichters kozen bewust niet voor grote corporates, omdat het vaak maanden duurt om daar binnen te komen. ‘We willen sneller de omzet opbouwen en sneller feedback van onze klanten krijgen’, zegt De Wulf.

De focus ligt op drie sectoren: b2b-softwarebedrijven, hr-toepassingen en digitale bureaus voor e-commerce.  Het was nogal een proces van vallen en opstaan om tot die verticals te komen. De verleiding was in het begin groot om elke klant aan te nemen.

‘We kregen een aanvraag van een chocoladefabriek: hier is 500 euro per maand om ons te helpen met uitbouw en sales naar winkels en horecazaken. Daar kan je geen nee tegen zeggen, toch?’, zegt De Wulf.

Uiteindelijk bleek dat soort klanten niet geschikt voor de lange termijn. Ofwel de AI-agent levert niet de gewenste resultaten, ofwel het werkt wel en dan haken de bedrijven snel af. ‘Oké, we hebben weer tien klanten gevonden. Doei!’

Sparkbase focust zich nu vooral op klanten uit de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, maar er is ook interesse uit andere landen. ‘We zijn in gesprek met een grote Duitse partij, een toeleverancier voor de auto-industrie’, vertelt De Wulf. ‘Nu het daar minder goed gaat, zijn ze op zoek naar nieuwe toepassingen. Daarvoor zijn nieuwe klanten nodig.’

Wat is het verdienmodel?

Klanten betalen een vast bedrag per maand voor toegang tot Sparkbase. Er zijn drie pakketten. Het goedkoopste kost net geen 2.000 dollar per jaar, voor het duurste ben je bijna 5.500 dollar kwijt. Hoe meer je betaalt, hoe meer onderzoek er gedaan wordt, hoe gerichter de e-mails zijn en hoe meer ze op het juiste moment geautomatiseerd verstuurd worden.

‘De kwaliteit is best hoog voor de pricing die we hebben, maar het is een bewuste strategie om klanten binnen te halen volgens het ‘land and expand’-principe’, aldus De Wulf.

Lees ook: 7 strategieën om de prijs van je product of dienst te bepalen

Hoever is Sparkbase?

Tussen april en de zomer van 2024 bouwde Sparkbase de eerste versie van Cara. Daarmee werd bewezen dat het concept werkt. Inmiddels draait versie 2.0 en hebben ruim 300 bedrijven zich aangemeld, waarvan er zo’n honderd echt actief zijn. Daaronder bekende namen als neobank Revolut, consultancyfirma BCG en drukwerkservice HelloPrint.

De techniek bestaat uit verschillende ‘mini-agents’ die specifieke taken uitvoeren, legt Foppen uit. Daarbij maakt Sparkbase gebruik van verschillende large language models: voor het samenvatten Llama van Meta, voor het redeneren ChatGPT van OpenAI en Claude van Anthropic voor het schrijven van e-mails.

‘Wij zoeken het beste model voor een specifieke taak’, zegt Foppen. ‘Dat betekent dat we de hele tijd bezig zijn met die modellen vinden en optimaliseren. Wat werkt wel en wat werkt niet?’

Taal is daarbij een extra horde. In principe zijn de gebruikte AI-diensten beschikbaar in alle grote talen. Maar Engels is leidend, heeft Foppen gemerkt, omdat dat model getraind is op een veel grotere dataset. ‘We besteden veel tijd aan instructies en het verfijnen van de technologie om bijvoorbeeld het Nederlands en Frans goed te krijgen. Dat vergt veel nuance.’

Het achtkoppige team (vier in loondienst, vier freelancers) werkt vanuit het kantoor in Amsterdam. Eind volgend jaar is het personeelsbestand hopelijk verdubbeld en is Cara weer een stuk slimmer. Doel is om de sales agent volledig autonoom te laten functioneren. Foppen: ‘Dat je haar een target kan geven: haal voor mij tien nieuwe klanten binnen. En dat ze zelf beredeneert en beslist wat de beste manier daarvoor is.’

Nog geld nodig?

Na de conceptfase haalde Sparkbase een eerste investering op bij Quantum Leap Capital. Dat fonds is opgericht door Mike de Boer, mede-oprichter en voormalig cfo van Knab, en André Grimbergen, mede-oprichter van Albelli.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vanaf januari start Sparkbase de zoektocht naar nieuw kapitaal. Een specifiek bedrag willen Foppen en De Wulf niet noemen. ‘We denken aan een behoorlijk grote ronde.’

Aan interesse geen gebrek, zeggen de oprichters. Wekelijks komen er nu al drie tot vijf verzoeken binnen van durfinvesteerders. De blik is daarbij gericht op Europa, zegt De Wulf. ‘Het zou makkelijker zijn om het in de VS op te halen, maar we willen in Europa blijven. Hier hebben we de kans om marktleider te worden.’