Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Kamer van Koophandel

Ondernemen kan altijd beter  

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

 

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren. Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite. “Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter om ook inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.” Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dichtbij en naast hen.”

De Kamer van Koophandel Nederland

Koningskade 30, 2596 AA Den Haag
Postbus 171, 2501 CD Den Haag
Telefoon: (070) 314 34 00
Fax: (070) 314 34 90
E-mail: [email protected]
www.kvk.nl
 

De mens: onmisbaar en onderschat bij digitale transformatie

In samenwerking met Mobilee - Veel bedrijven investeren in nieuwe technologieën om te versnellen, maar vergeten één cruciale factor: de mens. Zonder betrokken medewerkers blijft digitale transformatie een kostbare illusie. Hoe zorg je ervoor dat jouw team technologie omarmt en verandering succesvol wordt?

Anne Wever - Mobilee - mens - technologie
Foto: Getty Images / Mobilee

Anne Wever, business consultant bij Mobilee: ‘Laatst nam ik deel aan een verandersessie bij een zakelijke klant. Er werd gebrainstormd over welke technologie aangeschaft zou moeten worden om processen te ondersteunen. Toen ik de sessie onderbrak en vroeg of de mensen wel klaar waren voor weer een nieuwe tool, werd er meewarig naar me gekeken. Dit illustreert hoe vaak vergeten wordt dat succesvolle verandering draait om de mens. Technologie is een hulpmiddel, geen doel op zich.’

Anne Wever van Mobilee helpt organisaties met digitale transformatie. Ze benadrukt dat versnelling niet het ultieme doel is: ‘Het gaat om het leveren van de juiste waarde, in samenhang met mensen, processen, inhoud en tools. Digitale transformatie moet bijdragen aan de bredere strategische doelstellingen van een organisatie.’

Verbinding en communicatie: de basis voor versnelling

Medewerkers spelen een cruciale rol in digitale transformatie. Ze kunnen versnelling stimuleren, maar ook afremmen. Meta-onderzoek door Oreg, Vakola en Armenakis laat zien dat medewerkers al zestig jaar een doorslaggevende factor zijn in organisatieveranderingen.

Wil je graag dat je medewerkers op een positieve en effectieve manier bijdragen aan versnelling binnen je organisatie? Dan is verbinding de sleutel. Verbinding met de strategie, de doelen, de tools én met de ander (de mens). Maar hoe zorg je daarvoor? ‘Alles begint met een heldere doelstelling en duidelijke communicatie,’ zegt Wever. ‘Binnen een organisatie bestaan verschillende verwachtingen op verschillende niveaus. Soms lijkt het alsof iedereen hetzelfde doel nastreeft, maar dat is niet altijd zo. Door verwachtingen openlijk te bespreken, naar elkaar te luisteren en begrip te tonen, voorkom je miscommunicatie en weerstand.’

Grote organisaties, grotere uitdagingen

Zowel kleine als grote organisaties kampen met communicatie-uitdagingen, maar in grotere organisaties is dit complexer. Teams werken vaak op verschillende locaties, aan uiteenlopende projecten en programma’s. Personeelswisselingen versterken deze uitdaging.
‘Checkmomenten helpen om koers te houden. Dit gaat niet om micromanagement, maar om inzicht in hoe processen verlopen en hoe ze bijdragen aan de gestelde doelen. In plaats van te ‘controleren’ wat er precies is gedaan, wordt gekeken hoe dit is gegaan in verhouding tot de gestelde doelen. Dit biedt structuur, zorgt voor duidelijke verwachtingen en maakt het makkelijker om bij te sturen.’

Focus op groei en perspectief

Voor medewerkers is het belangrijk om te weten hoe ze kunnen bijdragen en groeien. Dit vereist continue aandacht. Een 0-meting is de start en peilt de betrokkenheid van medewerkers. En brengt de medewerkers in positie. Denk aan vragen als:

  • In welke mate voel jij je betrokken bij het vraagstuk?
  • In hoeverre voel jij je verbonden met de strategie?
  • Welke informatie heb jij nodig om actief bij te dragen aan het vraagstuk?

Uit zo’n peiling blijkt vaak dat regelmaat en structuur in communicatie nodig zijn. Een vast informatiemoment over digitale transformatie kan bijvoorbeeld een groot verschil maken. Daarom werken de mensen van Mobilee nauw samen met teams in transformatieprocessen om deze inzichten te vertalen naar concrete acties.

Consistentie en transparantie in verandering

Wever, ook actief als Agile Coach, ziet het belang van voorspelbaarheid: ‘Elke week leg ik uit wat er op de agenda staat. Aan het einde bespreken we hoe het ging en wat beter kan. Die feedbackloop is essentieel.’

Verandering verloopt nooit lineair. ‘Soms moet je een stap terugzetten om er twee vooruit te gaan. Dat vraagt om lef én realisme,’ aldus Wever. De impact van deze mensgerichte aanpak is niet te onderschatten. Hoe medewerkers zich gedragen, communiceren en samenwerken bepaalt het succes van een digitale transformatie.

Zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact van technologie beperkt

Technologie kan processen versnellen, maar zonder de mens als drijvende kracht blijft de impact beperkt. ‘Een succesvolle digitale transformatie begint bij verbinding: tussen mensen, processen, doelen en tools. Medewerkers die zich gehoord, betrokken en ondersteund voelen, omarmen technologie als krachtig hulpmiddel,’ besluit Wever. ‘Door een heldere startanalyse, consistente communicatie en een focus op samenwerking en feedback, creëer je een omgeving waarin mensen én technologie samen excelleren. Zet de mens centraal in jouw verandertraject en bouw aan een organisatie die niet alleen vooruitkijkt, maar duurzaam vooruitgaat.’

Lees ook:

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

De evolutionaire fout die zelfs de beste managers maken: ‘Je moet echt dieper dat brein in’

Waarom moeten bazen undercover om hun eigen bedrijf te begrijpen? Evolutiepsycholoog Leon Schaepkens vertelt in podcast De Werkprofessor hoe managers de oerbehoeften negeren die al 10 miljoen jaar in ons DNA verankerd zitten.

leiderschap leon schaepkens
Foto: Getty Images

‘Undercover Boss is een fantastisch leuk programma, maar het is eigenlijk best raar dat een baas undercover moet om te ontdekken hoe het is in zijn bedrijf.’ Deze observatie van Leon Schaepkens vat kernachtig samen wat er vaak misgaat in organisaties: leiders die niet weten wat er speelt op de werkvloer.

In de podcast De Werkprofessor met Wendy van Ierschot deelt Schaepkens zijn visie op leiderschap, gebaseerd op zijn boek 10 miljoen jaar leiderschap. Als evolutiepsycholoog, bestuurskundige én jurist brengt hij een uniek perspectief: ons leiderschapsgedrag is diep verankerd in ons evolutionaire verleden.

Zes basisbehoeften

‘Tien miljoen jaar geleden zijn onze voorouders zo’n beetje begonnen op die savannes in Afrika’, vertelt Schaepkens. ‘Als je dan kijkt naar de afsplitsingen – chimpansee, bonobo en later de mens – dan zie je een sterke behoefte aan zes basisbehoeften.’

Die zes basisbehoeften (veiligheid, verbondenheid, waardering, autonomie, zelfexpressie en grenzen) zijn volgens Schaepkens ‘echt heel sterk in ons DNA opgeslagen’. Ze bepalen hoe we functioneren in groepen en reageren op leiderschap. Het probleem is dat moderne managementtheorieën vaak aan de oppervlakte blijven en deze diepere drijfveren negeren.

‘In mijn praktijk was ik bezig met de bekende managementtheorieën, en daar is niks mis mee. Maar ze blijven wel aan de bovenkant, zeg maar, aan de vernislaag van ons brein’, legt hij uit. ‘Je moet toch echt dieper dat brein in om mensen mee te krijgen in bepaalde veranderingen.’

Lees ook: 7 excuses van mensen die niet willen veranderen (en hoe daarmee om te gaan)

Veiligheid als basis

Van alle basisbehoeften is veiligheid volgens Schaepkens de meest fundamentele. Zonder gevoel van veiligheid zullen medewerkers niet open zijn, geen initiatief nemen en niet innoveren.

‘Als je je onveilig voelt, dan ga je zeker niet de dag daarna open zijn,’ zegt hij. ‘Wat leidinggevenden vaak willen: “Ben open, vertel mij anders.” Dat ga je niet doen. Je gaat ook niet innovatief zijn.’

werkprofessor leon schaepkens
Leon Schaepkens is te gast bij Wendy van Ierschot in de nieuwste aflevering van de podcast De Werkprofessor.

De oplossing klinkt simpel: wees aanwezig, emotioneel stabiel en duidelijk. In de praktijk blijkt dit echter een grote uitdaging. Veel managers zitten volgens Schaepkens gevangen in wat hij de ‘vergaderreflex’ noemt – ze zijn fysiek wel aanwezig, maar mentaal afwezig.

‘Wat ik veel zie is dat mensen weliswaar aanwezig willen zijn, maar de hele tijd occupied met andere dingen’, zegt hij. ‘Dus dat ze gewoon op hun mobiel zitten of achter hun eigen computer en niet zo goed een houding weten te geven met wat dan aanwezig zijn is.’

Autonomie versus structuur

Een andere interessante observatie betreft autonomie. Hoewel zelfsturing en autonomie als modern leiderschapsprincipe worden gepresenteerd, plaatst Schaepkens hier kanttekeningen bij.

‘Wat je weleens ziet bij moderne leiderschapsgoeroes: “Je moet iedereen autonomie geven.” Maar veel mensen kunnen autonomie niet aan’, stelt hij. ‘Er zijn mensen die in principe weinig autonomie aankunnen. Dan moet je eigenlijk taakgericht zijn.’

Hij pleit voor een gedifferentieerde aanpak: sommige medewerkers floreren bij vrijheid, anderen hebben juist behoefte aan duidelijke taakomschrijvingen en kaders. De kunst is om te herkennen wie wat nodig heeft.

Grenzen stellen

Over kaders gesproken: het belang van duidelijke grenzen wordt volgens Schaepkens vaak onderschat. Grenzen bieden structuur en houvast, maar te veel regels verstikken creativiteit en innovatie.

‘Grenzen zijn het kader waarbinnen mensen hun vrijheid kunnen pakken’, legt hij uit. ‘Schiet het door, heb je veel te veel, dan krijg je die beroemde bureaucratie. Heb je te weinig, dan hebben mensen te weinig houvast.’

De balans vinden is essentieel. Om in Schaepkens’ woorden te blijven: ‘Rijdt Max Verstappen met vierkante wielen of rijdt hij met ronde wielen? Als hij ronde wielen heeft, gaat hij hard vooruit, dan wint hij.’

Zijn advies voor leiders die willen verbeteren? Begin bij jezelf. ‘Je moet jezelf eerst leren kennen. Dus wat zijn jouw basisbehoeften waar je last van hebt? Welke basisbehoefte heb jij een tekort aan? Ieder mens heeft dat.’ Alleen vanuit die zelfkennis kun je beter leiding geven aan anderen.

‘Het zijn makkelijke dingen om te zeggen, maar moeilijke dingen om te doen’, besluit Schaepkens. ‘Juist omdat je je als leider moet leren kennen.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Zelfkennis is de eerste stap naar beter leiderschap. Leiders die hun eigen basisbehoeften en reactiepatronen onder druk begrijpen, kunnen effectiever leidinggeven en een gezondere werkomgeving creëren.
  • Leiderschap gaat niet over status, maar over betrokkenheid. Fysiek en mentaal aanwezig zijn, luisteren en actief meedoen in de organisatie zijn cruciaal om vertrouwen en verbondenheid te creëren.
  • Echte autonomie vereist duidelijke grenzen. Vrijheid zonder kaders werkt niet; leiders moeten de juiste balans vinden tussen richting geven en ruimte laten om medewerkers te laten groeien.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.