Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – BMW Group Financial Services

‘Wij bieden een breed scala aan leaseproducten voor alle doelgroepen’


BMW Financial Services en Alphabet zijn twee leasebedrijven van BMW Group die samen de gehele leasemarkt bedienen. BMW FS richt zich op de particulieren en het midden- en kleinbedrijf en Alphabet richt zich op de zogenaamde wagenparken.

 

“Met deze twee bedrijven bedienen we in feite de gehele markt met een breed scala aan leaseproducten”, aldus Managing Director Michael Kreeft. “En dan hebben we het over zowel full operational lease als financiering en alle varianten die daartussen zitten. We hebben dus voor alle doelgroepen die in Nederland een auto besturen een leaseoplossing. Alphabet is overigens een universele, internationale leasemaatschappij waar je naast BMW en MINI alle merken auto’s kunt leasen.” licht Commercial Director Anne Brons van Alphabet toe.

Groen leasen

“BMW is groen”, vervolgt Brons. “Ons moederbedrijf heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en is voor de vijfde keer op rij nummer één in de Dow Jones Sustainability Index voor Automotive bedrijven. De aan BMW Group gelieerde bedrijven dragen daar uiteraard aan bij. BMW is al zeker tien jaar bezig met het verduurzamen van de techniek en draagt er zorg voor dat we een lage CO2-uitstoot hebben in combinatie met toename van vermogen. BMW is tenslotte een rijdersmerk en investeert daarvoor miljarden in de ontwikkeling van haar producten. Het mooie van leasing is dat een lage CO2-uitstoot zich direct vertaalt in een laag verbruik en dus lagere exploitatiekosten. Ook de relatief hoge restwaarden van BMW en MINI in combinatie met lage onderhoudskosten dragen bij aan de scherpe tarieven die BMW Financial Services en Alphabet hanteren. Het gunstige verbruik wordt nog belangrijker met het oog op ontwikkelingen als kilometerbeprijzing, die zich nog sterker gaat richten op CO2”, vult Kreeft aan.

Premium dienstverlening

“Op het gebied van premium moet je in eerste instantie denken aan onestopshopping, waarbij de klant naar een BMW/MINI-showroom gaat, zijn auto daar uitzoekt en daar ook direct z’n financieringscontract kan regelen. Bij diezelfde dealer mogen onze leaseklanten alle aftersalesactiviteiten laten uitvoeren, dus ook (ruit)schadeherstel. Dit biedt onze klanten een belangrijke tijdsbesparing ten opzichte van andere leasemaatschappijen, waarbij je voor schade, ruiten en banden veelal naar andere leveranciers moet gaan. Daarnaast bieden wij onze klanten bijvoorbeeld rijtrainingen en chauffeursdiensten aan. Binnenkort volgt een uitgebreid loyaliteitsprogramma om onze klanten verder van dienst te zijn met nuttige en leuke items. Premium zit ’m overigens ook in duidelijke en vriendelijke algemene voorwaarden”, aldus Kreeft. “Klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in een laag leasetarief, maar juist ook in lage exploitatiekosten over de gehele looptijd. Dus geen hoge onverwachte rekeningen achteraf.” “Fleetklanten streven in toenemende mate naar sustainable fleetmanagement”, aldus Brons. “We ondersteunen de klanten hoe ze dat kunnen bereiken, bijvoorbeeld door middel van het vergroenen van de autoregeling. Dit is een onderdeel van Alphatact, het consultancyproduct dat Alphabet gebruikt om wagenparkbeheer bij klanten te verduurzamen. Klanten willen niet alleen zuinige auto’s, maar letten ook op veiligheid en uitstraling. Deze eisen gaan in de praktijk prima samen. Als mobiliteitsprovider biedt Alphabet naast leasing bijvoorbeeld ook binnenkort de NS-businesscard en biedt het zijn klanten de mogelijkheid te werken met mobiliteitsbudgetten in combinatie met privélease. Ons motto is niet voor niets ‘grenzeloos in leaseoplossingen’. Wij zijn een van de snelstgroeiende, internationale leasemaatschappijen en dat komt omdat klanten onze dienstverlening en persoonlijke aandacht waarderen. Luisteren naar de klant is hiervoor een belangrijke voorwaarde.”

BMW als werkgever

BMW is een internationaal georiënteerde onderneming en Michael Kreeft belicht de rol die het bedrijf speelt als werkgever: “In Nederland hebben we te maken met een lease- en financieringsmaatschappij, de importeur en een professioneel dealernetwerk. Internationaal gezien zijn er voor de goede mensen altijd kansen, zowel op het hoofdkantoor in München als in andere landen. BMW is aantrekkelijk voor jonge mensen. Wij geven specifiek aandacht aan stageplekken en we hebben een programma voor mensen die vers van de universiteit komen: het zogeheten driverprogramma waarin kandidaten gedurende een periode van 35 maanden vijf functies binnen het bedrijf doorlopen. Wij krijgen zo een goed beeld van hun mogelijkheden en zij leren op die manier het bedrijf heel goed kennen. Op het sociale vlak hebben we ook een sportprogramma: in 2006 hebben we gezamenlijk de marathon van New York gelopen, in 2008 de marathon van Berlijn en dit jaar gaan we de Alpe d’Huez beklimmen met een derde van het totale personeelsbestand in Nederland. Naast het feit dat we kijken naar de gezondheid van de mensen, investeren we ook in opleidingen. We kijken dan naar eventuele verbeterpunten en kiezen vervolgens de juiste training, zowel intern als extern. Ander voorbeeld is de jaarlijkse productdag op het circuit van Lelystad, waarbij iedereen zich een dagje mag uitleven in alle BMW’s en MINI’s. Tot slot is er, voor de mensen die dat willen, de mogelijkheid om hun motorrijbewijs te behalen. BMW is momenteel trouwens de meest verkochte motorfiets van Nederland.”

BMW Financial Services & Alphabet

Laan van Vredenoord 3, 2289 DA Rijswijk
Postbus 1051, 2280 CB Rijswijk
Telefoon: (070) 414 74 14
Fax: (070) 414 74 10
E-mail: [email protected] en [email protected]
www.bmw.nl en www.alphabet.com

 

AI-agent Cara neemt verkopers werk uit handen: ‘Klanten zoeken kun je gewoon automatiseren’

De Nederlandse startup Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-oplossing die zoekt naar potentiële klanten en e-mails verstuurt. In tegenstelling tot Amerikaanse partijen houdt de slimme sales agent rekening met Europese cultuurverschillen. 'We hebben de kans om marktleider in Europa te worden.'

sparkbase cara ai sales agent jan de wulf klaas foppen
Jan De Wulf (links) en Klaas Foppen bouwen met Sparkbase de AI-verkoopassistent Cara.

Wat is Sparkbase?

Sparkbase ontwikkelt Cara, een AI-agent voor sales die verkopers helpt bij het vinden en benaderen van potentiële klanten. Waar andere AI-tools vaak werken met standaard databases en massale mailings, onderscheidt Cara zich door realtime onderzoek te doen naar bedrijven via websites, sociale media en nieuwsberichten.

‘Een kunsthandelaar vertelde ons dat ze normaliter handmatig moet zoeken welke bedrijven nieuwe kantoren openen en welke directeuren affiniteit hebben met kunst. Dit kunnen we nu volledig automatiseren’, legt medeoprichter en ceo Jan De Wulf uit. Cara bezoekt bedrijfswebsites, nieuwssites en LinkedIn-profielen en maakt een samenvatting van de meest kansrijke prospects.

De AI-agent schrijft vervolgens gepersonaliseerde e-mails, waarbij rekening wordt gehouden met culturele verschillen. In Europa komt er meer voorwerk kijken bij het benaderen van mensen, zegt De Wulf. ‘In de VS zien we AI-oplossingen die vooral gericht zijn op snelheid en volume, maar wij pakken het anders aan. In Europa verwachten klanten meer diepgang en een persoonlijke benadering. Niemand vindt sales erg op het moment dat je een probleem kunt oplossen.’

Een voorbeeld: voor een AI-receptionist in Amsterdam zoekt Cara via Google Maps alle restaurants, vindt de eigenaren en checkt op hun websites welke reserveringssystemen ze gebruiken. ‘Dan refereert ze in haar outbound e-mail van: hé, ik zie dat je dit nu gebruikt, dus je bent wel tech-savvy. Om te voorkomen dat je reserveringen mist, raden wij aan om te kijken naar ons voorstel’, vertelt De Wulf.

Overigens verstuurt Cara altijd mails uit naam van iemand anders. De ontvanger ziet niet dat de tekst is opgesteld door kunstmatige intelligentie. De eerste maand kijken klanten vaak nog mee, ook om de mails te finetunen, zegt De Wulf. Als ze zien dat het goed zit, laten ze die controle zitten.

Lees ook: Waarom AI-projecten floppen en hoe leiders dit kunnen voorkomen

Wie zitten erachter?

De Belg Jan De Wulf (37) en de Nederlander Klaas Foppen (30). De oprichters leerden elkaar kennen via startup-incubator Antler.

De Wulf werkte eerder in sales- en marketingfuncties bij Google, Red Bull en Snapchat. Daar zag hij hoe veel verkooptaken geautomatiseerd konden worden. Medeoprichter Foppen heeft een achtergrond in de computerwetenschappen en vervulde verschillende technische functies bij startups als Harver, Foodsy en Podvine.

‘Toen ChatGPT uitkwam, dacht ik aan al het werk dat ik bij Google had gedaan’, vertelt De Wulf. ‘Dit kan je gewoon automatiseren.’ Foppen was aanvankelijk sceptisch: ‘Ik dacht: dit kan toch iedereen? Dat was niet zo.’

In januari 2023 hakte het duo de knoop door om ervoor te gaan. Voor De Wulf was het zijn eerste stap als fulltime ondernemer, al zat het ondernemerschap er altijd al in. ‘Vroeger kopieerde ik cd’s die ik verkocht op het schoolplein. En toen ebay.be net was gelanceerd, verkocht ik van alles. Ook een paar schoenen van mijn vader die ik dacht dat hij niet meer nodig had. Daar hebben we wel even een discussie over gehad’, lacht hij.

Wie zitten op Sparkbase te wachten?

Sparkbase richt zich op het mkb, startups en scaleups. De oprichters kozen bewust niet voor grote corporates, omdat het vaak maanden duurt om daar binnen te komen. ‘We willen sneller de omzet opbouwen en sneller feedback van onze klanten krijgen’, zegt De Wulf.

De focus ligt op drie sectoren: b2b-softwarebedrijven, hr-toepassingen en digitale bureaus voor e-commerce.  Het was nogal een proces van vallen en opstaan om tot die verticals te komen. De verleiding was in het begin groot om elke klant aan te nemen.

‘We kregen een aanvraag van een chocoladefabriek: hier is 500 euro per maand om ons te helpen met uitbouw en sales naar winkels en horecazaken. Daar kan je geen nee tegen zeggen, toch?’, zegt De Wulf.

Uiteindelijk bleek dat soort klanten niet geschikt voor de lange termijn. Ofwel de AI-agent levert niet de gewenste resultaten, ofwel het werkt wel en dan haken de bedrijven snel af. ‘Oké, we hebben weer tien klanten gevonden. Doei!’

Sparkbase focust zich nu vooral op klanten uit de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, maar er is ook interesse uit andere landen. ‘We zijn in gesprek met een grote Duitse partij, een toeleverancier voor de auto-industrie’, vertelt De Wulf. ‘Nu het daar minder goed gaat, zijn ze op zoek naar nieuwe toepassingen. Daarvoor zijn nieuwe klanten nodig.’

Wat is het verdienmodel?

Klanten betalen een vast bedrag per maand voor toegang tot Sparkbase. Er zijn drie pakketten. Het goedkoopste kost net geen 2.000 dollar per jaar, voor het duurste ben je bijna 5.500 dollar kwijt. Hoe meer je betaalt, hoe meer onderzoek er gedaan wordt, hoe gerichter de e-mails zijn en hoe meer ze op het juiste moment geautomatiseerd verstuurd worden.

‘De kwaliteit is best hoog voor de pricing die we hebben, maar het is een bewuste strategie om klanten binnen te halen volgens het ‘land and expand’-principe’, aldus De Wulf.

Lees ook: 7 strategieën om de prijs van je product of dienst te bepalen

Hoever is Sparkbase?

Tussen april en de zomer van 2024 bouwde Sparkbase de eerste versie van Cara. Daarmee werd bewezen dat het concept werkt. Inmiddels draait versie 2.0 en hebben ruim 300 bedrijven zich aangemeld, waarvan er zo’n honderd echt actief zijn. Daaronder bekende namen als neobank Revolut, consultancyfirma BCG en drukwerkservice HelloPrint.

De techniek bestaat uit verschillende ‘mini-agents’ die specifieke taken uitvoeren, legt Foppen uit. Daarbij maakt Sparkbase gebruik van verschillende large language models: voor het samenvatten Llama van Meta, voor het redeneren ChatGPT van OpenAI en Claude van Anthropic voor het schrijven van e-mails.

‘Wij zoeken het beste model voor een specifieke taak’, zegt Foppen. ‘Dat betekent dat we de hele tijd bezig zijn met die modellen vinden en optimaliseren. Wat werkt wel en wat werkt niet?’

Taal is daarbij een extra horde. In principe zijn de gebruikte AI-diensten beschikbaar in alle grote talen. Maar Engels is leidend, heeft Foppen gemerkt, omdat dat model getraind is op een veel grotere dataset. ‘We besteden veel tijd aan instructies en het verfijnen van de technologie om bijvoorbeeld het Nederlands en Frans goed te krijgen. Dat vergt veel nuance.’

Het achtkoppige team (vier in loondienst, vier freelancers) werkt vanuit het kantoor in Amsterdam. Eind volgend jaar is het personeelsbestand hopelijk verdubbeld en is Cara weer een stuk slimmer. Doel is om de sales agent volledig autonoom te laten functioneren. Foppen: ‘Dat je haar een target kan geven: haal voor mij tien nieuwe klanten binnen. En dat ze zelf beredeneert en beslist wat de beste manier daarvoor is.’

Nog geld nodig?

Na de conceptfase haalde Sparkbase een eerste investering op bij Quantum Leap Capital. Dat fonds is opgericht door Mike de Boer, mede-oprichter en voormalig cfo van Knab, en André Grimbergen, mede-oprichter van Albelli.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vanaf januari start Sparkbase de zoektocht naar nieuw kapitaal. Een specifiek bedrag willen Foppen en De Wulf niet noemen. ‘We denken aan een behoorlijk grote ronde.’

Aan interesse geen gebrek, zeggen de oprichters. Wekelijks komen er nu al drie tot vijf verzoeken binnen van durfinvesteerders. De blik is daarbij gericht op Europa, zegt De Wulf. ‘Het zou makkelijker zijn om het in de VS op te halen, maar we willen in Europa blijven. Hier hebben we de kans om marktleider te worden.’