Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Adverteren zonder irritatie: content marketing

Geen schreeuwende advertenties en commercials die meer irritatie dan klanten opleveren. Content marketing is de nieuwste manier van adverteren waarbij het draait om verleiden in plaats van verstoren. Een spoedcursus content marketing inzetten.

 

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan informatie alvorens ze tot een aankoop overgaan. Met content marketing zorgt u ervoor dat uw informatie daarvoor gebruiken. Niet omdat u deze informatie aan hen opdringt, maar omdat ze het logischerwijs tegenkomen bij hun zoektocht. Hoe werkt het? Een spoedcursus content marketing van ondernemerinbusiness.nl.

1. Tot wie wilt u zich richten?

Content marketing draait in het voorzien aan informatie dat bijdraagt aan de oplossing van een probleem. Daarvoor is het belangrijk om te weten wie de doelgroep is en met welke problemen ze te maken hebben. Vanzelfsprekend heeft de doelgroep én het probleem raakvlak met het product of de dienst die uw bedrijf levert.

2. Wat wordt het thema van de campagne?

U heeft meerdere problemen gevonden waar u de (toekomstige) klant bij kunt helpen. Maar van welk onderwerp weet uw bedrijf het meeste af en waar is momenteel het minste aan informatie over te vinden? Vraag u af welke informatie klanten echt kunnen gebruiken én waar uw bedrijf een daadwerkelijke meerwaarde aan informatie kan bieden. Trap niet in de valkuil waar veel bedrijven momenteel invallen: content marketing draait om de behoefte van de klant, niet om de informatie die sales graag naar buiten wil brengen.

3. Welke INSIGHT kiest u?

Stel nu een duidelijk plan op. Kies voor één duidelijk thema dat u goed kunt claimen. Te veel losse onderwerpen of een groot algemeen thema zorgt ervoor dat het voor de klant niet duidelijk is waar het bedrijf hen mee verder kan helpen. Probeer expert te worden in één onderwerp en dat ook uit te stralen.

4. Hoe gaat u het communiceren?

U kunt nog zulke goede content hebben, wanneer niemand de informatie weet te vinden heeft u er niets aan. Begin daarom met het opstellen van een communicatieplan. Hoe gaat u de informatie verspreiden? Er zijn veel verschillende mogelijkheden. Van advertorials tot samenwerkingen met mediapartijen en van bloggen tot het schrijven van hele boeken. Afhankelijk van uw budget, kennis en wensen stelt u een plan samen.

5. Wat is de inzet?

Een content marketingcampagne kan zo groots en klein zijn als u zelf wilt. Natuurlijk zijn free publicityactiviteiten het goedkoopst, maar ook het meest arbeidsintensief. Enig budget inruimen voor deze campagne is wel aan te raden. Bedenk welk resultaat u wilt behalen en hoe u dat het beste kunt bereiken. Het is goed om u wel te realiseren dat content marketing een langetermijninvestering is.

6. Wie produceert de content?

Alle voorbereidingen zijn getroffen, nu is het tijd om de content te produceren. Overleg eventueel met de betrokken mediapartijen wie het beste het materiaal voor de content kan verzamelen en de daadwerkelijke artikelen kan schrijven. Of u het nu zelf doet, een communicatiebureau laat doen of een journalist laat schrijven, waak ervoor dat de informatie objectief en onafhankelijk is. Een lezer prikt zo door een commercieel geschreven artikel, waarbij het effect van content markting geheel verdwenen is.

7. Waar wordt de content gepubliceerd?

Bij het communicatieplan heeft u bedacht waar de content allemaal terecht moet komen. Nu is het tijd geworden om te zorgen dat de juiste informatie ook daadwerkelijk op de juiste plek terecht komt. Kijk of u nog een paar strategische keuzes kunt maken, zoals het exclusief aanbieden van content of nog een paar advertenties plaatsen om mensen bewust te maken van de nieuwe website waarop de informatie beschikbaar is.

8. Wat is het resultaat?

Hoewel content marketing vaak niet direct groots resultaat oplevert, is het wel belangrijk om in de gaten te houden wat wel en niet scoort. Probeer ook verschillende methodes uit en kijk wat het effect is van het pluggen van content op verschillende plekken, zowel online als offline. Door de campagne voortdurend te optimaliseren, haalt u het maximale uit de content marketingcampagne.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het uitgebreide stappenplan voor content marketing vindt u op ondernemerinbusiness.nl