Vergeet Heerenclubs en golfbanen. Wie succesvol wil netwerken, trekt een paar gympen aan. Want hardlopen is de sport van de baas. En het is nog gezond ook.
Spotjes op televisie, advertenties in dagbladen. De oplettende lezer kan het de afgelopen weken niet zijn ontgaan dat ING iets heeft met hardlopen. Het bedrijf sponsorde al de Amsterdam Marathon, de Dam tot Dam Loop, de Zevenheuvelenloop, de Enschede Marathon en de Egmond Halve Marathon. Nu staat het initiatief ‘Running Business’ in de schijnwerpers: dertig atletiekverenigingen openen hun deuren voor ondernemers die willen hardlopen én netwerken. Dit is geen incidenteel sponsorcontractje meer, dit is beleid. ING hééft iets met hardlopen, zoveel is duidelijk.
Nu was hardlopen altijd al de sport van bestuursvoorzitters. Oud-topman Ewald Kist, deed het, net als Kees Storm (ex-Aegon), Gerlach Cerfontaine (Schiphol) en Jeroen van der Veer (Shell). Hans Smits (Havenbedrijf Rotterdam) neemt zijn loopschoenen zelfs mee op zakenreis. Hij staat niet alleen. Toen Pepsico enkele jaren geleden zijn wereldwijde top 500 naar Barcelona riep voor een managementbijeenkomst, hingen ’s avonds de lagere echelons aan de hotelbar. Een ooggetuige zag senior managers door een zijdeur op sportschoenen het hotel uitglippen, in T-shirt en maillot. Liever naar bed met een fris hoofd dan opstaan met een kater.
Zal er uiteindelijk in het bos net zo hard worden genetwerkt als in de herenlounge en op de green? Jazeker, al denk ik qua locatie dan meer aan de kleedkamer of clubbar. Hardlopen is namelijk een sport voor eenlingen. Een wereld van persoonlijke records en eenzame parcours door duinlandschappen. Veel loopplezier.