Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aardige mensen hebben meer succes

Aardige mensen hebben meer vrienden, zijn gelukkiger in hun relatie, vinden makkelijker werk en zijn gezonder. Bovendien kunnen ze beter met tegenslag omgaan en krijgen ze meer erkenning dan onaardige mensen.

Dat stelt Tim Sanders in zijn boek The likeability factor. Sanders is een Amerikaanse coach van leidinggevenden bij Yahoo. Ook uit een onderzoek van de Amerikaanse Columbia University bleek recentelijk dat succes op het werk veelal wordt bepaald door populariteit.

In Nederland stelt econoom Lex Borghans van de Universiteit van Maastricht dat vriendelijkheid belangrijker wordt in het bedrijfsleven: “De vraag naar vriendelijkheid neemt toe vanwege de automatisering. Meer taken worden overgenomen door de computer. Dit heeft als gevolg dat medewerkers meer aandacht moeten besteden aan dienstverlenende taken en omgang met anderen.”

Toch lijken maar weinig mensen zich druk te maken om hun aardigheidsquotient. Belangrijke hedendaagse waarden op de werkvloer zijn immers autonomie, onafhankelijkheid, vrijheid en zelfexpressie. Dit zal veranderen, voorspelt Sanders. Hij raadt mensen aan om structureel aandacht te besteden aan vier belangrijke punten: vriendelijkheid, relevantie, empathie en echtheid. Om werkelijk succes te hebben op de werkvloer dient vriendelijkheid volgens Sanders namelijk gepaard te gaan met duidelijkheid. (Psychologie, PZsignaal)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.