De wereld verandert steeds sneller. Hierdoor moeten bedrijven en managers aldoor rapper inspelen op veranderende behoefte en concurrentie. Deze dooddoeners komen je ongetwijfeld bekend voor. Vaak gaan ze gepaard met het advies of gebod dat je ‘agile’ of flexibel moet zijn. Want de huidige economie is darwiniaans. Niet de sterkste of rijkste zal overleven, maar degene die het best kan inspelen op de snelle veranderingen. Eigenlijk dekt de term darwiniaans niet helemaal de lading. De evolutietheorie gaat immers over het aanpassen van eigenschappen in een tijdsbestek van duizenden jaren. In het zakenleven is het een kwestie van jaren of maanden, een soort van revolutietheorie dus. Maar hoe weet je of bedrijfseigenaren of managers op zoek naar investeringsgeld adaptief vermogen hebben?
Techinvesteerder Natalie Fretto onderscheidt drie manieren waarop het AQ (Adaptability Quotient – het aanpassingsvermogen) gemeten kan worden. Ze maakt de vergelijking met sollicitatiegesprekken. Hierin wordt vaak een vraag gesteld als ‘Vertel eens over de tijd dat je bij bedrijf X zat’. Volgens haar moet je, om aanpassingsvermogen te achterhalen, ‘wat als’-vragen stellen. ‘Wat doe je als morgen de grootste omzetpijler wegvalt?’ Zulke vragen dwingen het brein van de gesprekspartner om te in scenario’s te gaan denken.
Een tweede criterium dat de investeerder test, is het vermogen om te ‘ontleren’ (unlearning). Het gaat erom dat degene die een investering zoekt bereid is om constant zijn kennis te bevragen. Staat hij ervoor open om inzichten te vernieuwen op basis van nieuwe informatie?
Nieuwsgierigheid belangrijker dan efficiëntie
De derde truc die Fretto gebruikt om het AQ te testen uitvogelen of ze exploratie altijd belangrijker vinden dan exploitatie. Wie een goedlopende business heeft, kan geneigd zijn om deze tot in de eeuwigheid voort te zetten. Waarom zou je iets dat veel omzet en winst oplevert de nek omdraaien? Is het niet beter om dan te focussen op het efficiënter maken van de huidige business? Volgens Fretto niet. ‘Wees nooit te verliefd op datgene wat geld in het laatje brengt, maar zoek altijd pro-actief naar datgene wat je business om zeep kan helpen.’