Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor tevreden klanten

Klanten betalen uw salaris. Belangrijk dus dat ze met een goed gevoel zaken doen met uw bedrijf. MT biedt u 5 tips voor tevreden afnemers.


1. Bied de dingen anders aan

U steekt uw hoofd uit het raam en ziet nog drie kapperszaken of telecombedrijven om de hoek. Waarom stapt een klant bij u naar binnen of komt die naar een bezoek op de website weer terug? Het is lastig onderscheiden in een markt waarin iedereen min of meer dezelfde coupes knipt of het nieuwste model van HTC aanbiedt. Ga toch op zoek naar een manier om uzelf te onderscheiden. Het antwoord ligt daarin vaak in hoe u iets onderscheidend aanpakt of verkoopt. Wees creatief en ga te rede bij collega's en werknemers. Misschien is uw business wel bijzonder door dat originele in-store event  dat u organiseert of die ludieke klant van de week-actie. 
 

2. Beloon uw trouwe klant

In uw jacht naar traffic zou u ze bijna over het hoofd zien: de klanten die iedere week weer binnen komen kachelen en trouw uw producten afnemen. De massa is nodig om ervoor te zorgen dat er aan het einde van de maand iets onder de streep overblijft, maar de loyale kern is echter het beste reclamebord naar de rest van de klanten. Zorg ervoor dat u die niet uit het oog verliest. Noteer hun gegevens, geef ze een klantenkaart of een leuke korting na bijvoorbeeld vijf keer kopen. Wat ook helpt: geef iets weg voor iedere nieuwe klant die ze naar uw website lokken.
 

3. Geef iets meer

Er mag dan veel geklaagd worden op Amerikanen; één ding begrijpen ze in ieder geval beter dan wij Hollanders. Het zijn de gratis refills en grote porties. De psychologische domper die een klant in Nederland beleeft als hij bij een kroket of patatje vervolgens nog apart de ketchup mag afrekenen is erorm. Of wat te denken van de voorverpakte sushikit waarin stokjes ontbreken, omdat de fabrikant daarmee nog een cent kan besparen. Zet die zuinigheid ook eens opzij en verras uw klant met iets dan hij niet verwacht. Denk aan een gratis cadeauverpakking of een wifi-verbinding waarmee hij gratis kan inloggen.
 

4. Wees persoonlijk

"Uh, daar weet ik niets van. Mijn collega kan u vast beter helpen." Vervolgens verbindt de medewerker de klant door, maar neemt de collega niet op. Gevolg? Verbinding verbroken. Een persoonlijke benadering van de klant moet in alle poriën van het bedrijf zitten. Zorg ervoor dat medewerkers zich eigenaar voelen van de vraag of het probleem waar ze mee worden benaderd. Zo kan het dus ook: "Mijn collega zit niet op zijn plek, maar ik ga zelf even kijken of ik hem kan opsporen." Klantvriendelijk wordt het helemaal wanneer u nog even laat weten met wie ze hebben gesproken en ze een direct nummer of e-mailadres krijgen. "Mocht er nog wat zijn, kunt u naar mij vragen."
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Wees echt

Vaak zien we twee uitersten. De medewerker achter de balie, die zonder oogcontact te maken uw product over de scanner haalt of de totaal geforceerde verkoper met zijn namaak small talk: "Nou meneer, lekker aan genieten van het winkelen vandaag?" Benader op een natuurlijke, niet overdreven manier en stel oprechte vragen. Verveel uw klant dus niet met het oplepelen van een standaard groet of zogenaamd persoonlijke vragen, maar houd het bij een beleefde hallo en een spontane grap.

Lees ook: