Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

3 startups vertellen hoe het is om met een corporate te werken

Snelle, onervaren startups versus traag opererende, maar zeer ervaren corporates: het lijkt geen match, maar niets is minder waar. Startups en corporates hebben elkaar nodig voor hun groei. Maar hoe werk je het beste samen? MT vraagt het de finalisten van de Sprout Startup van het Jaar.

Startups
Mario Gogh
Je leest nu: 3 startups vertellen hoe het is om met een corporate te werken

Online code-editor CodeSandBox is gisteravond door ondernemersmagazine Sprout verkozen tot Startup van het Jaar. CodeSandBox levert software waarmee programmeurs aan een document kunnen werken en tegelijkertijd de resultaten van hun werk kunnen aanschouwen. Het bedrijf is door Sprout omschreven als de ‘Google Docs’ van de programmeerwereld en heeft de potentie om een unicorn te worden: een niet-beursgenoteerd bedrijf met een waardering van 1 miljard euro.

Ook het duurzame coatingbedrijf Qlayers en b2b-marktplaats voor de retail Orderchamp schopten het tot de finale. Groeien doe je als startup niet alleen. Alle drie de startups werken dan ook geregeld samen met corporates. Hoe ervaren zij deze samenwerkingen en waar lopen ze tegenaan? MT sprak de mede-oprichters van alle drie bedrijven.

CodeSandbox

CodeSandbox
Bas Duursma (24) en Ives van Hoorne (23) van CodeSandBox.

 

Hoe belangrijk zijn corporates voor jullie groei? Waar loop je tegenaan?
Ives van Hoorne: “Met corporates hebben we via de achterdeur contact, doordat onze software wordt gebruikt door hun developers. Dat kan omdat je als developer heel vrij bent in wat voor tools je gebruikt. We willen echt voor developers opkomen, zij zijn de experts als het om tooling gaat. Het mooiste wat er kan gebeuren, is dat een manager in een groot bedrijf voorstelt om CodeSandbox te gebruiken, waarop de developers zeggen dat zij dat al doen.”

Wat kenmerkt een goede startup?
Van Hoorne: “Bij een startup heb je meer te verliezen, de risico’s zijn groter. Daardoor ben je bereid om onverwachte dingen te doen. Je kan daarbij snel van richting veranderen, in plaats van eerst acht meetings te hebben. Iedereen in een startup voelt zich extreem verantwoordelijk voor het succes. Als mensen dat gevoel hebben, dan gaan ze er ook 100 procent voor.”

Qlayers

Qlayers
Josefien Groot (25) van Qlayers. Ze runt de startup samen met Ruben Geutjens (30).

 

Hoe belangrijk is het voor jullie groei om samen te werken met corporates?
Josefien Groot: “Heel belangrijk. Wij werken samen met AkzoNobel. Het verhoogt je geloofwaardigheid. Op onze spuitkabine hebben we een Akzo-logo staan en al onze klanten kennen Akzo. Als ze zien dat Akzo in ons gelooft en fan is van ons product, kan zoiets helpen.

Tegen welke uitdagingen loop je aan bij de samenwerking met corporates?
Groot: “Als startup schakel je supersnel en als corporate niet. Daar is niets mis mee, het is zelfs heel begrijpelijk, want een corporate heeft een bepaalde grootte waardoor zo’n bedrijf minder snel met verandering om kan gaan. Als startup maken we echter radicale keuzes in een korte tijd, waar je als corporate mee moet dealen. Veel corporates kunnen daar niet mee omgaan.”

Orderchamp

OrderChamp
Joost Brugmans (31) van Orderchamp.

 

Wat kenmerkt een goede startup?
Joost Brugmans: “Snelheid en executie. En ik geloof in een heel gemotiveerd team. Je kan snel zien of of een startup succesvol wordt door het team dat erachter staat. Ik geloof in ownership: dat de mensen die je aanneemt hetzelfde doel nastreven. We proberen zo transparant mogelijk te zijn. Mijn boardmeetings zijn nagenoeg gelijk aan de all hands-meeting die ik maandelijks doe.”

Hoe belangrijk zijn corporates voor jullie?
Brugmans: “We werken samen met bijvoorbeeld groothandels en softwarebedrijven. Je merkt dat de verkoopcycli bij traditionele wholesalebedrijven wat langer duren. Dit soort grote bedrijven maakt gebruik van automatisering, maar dat zijn vaak oudere softwaresystemen. De markt voor grote bedrijven staat er bovendien bekend om dat het meer wensen nodig heeft en een oplossing vraagt waarvoor je als startup gemiddeld meer aanpassingen moet maken aan je product.”

“Wij werken daarom het meest voor de longtail-markt in het mkb, een ander segment van de markt waarvoor we onze systemen niet aan hoeven te passen. In de retailscene heb je wel corporates zoals Amazon en Bol.com, maar dat zijn niet de bedrijven waar we nu zaken mee doen. Wel sluiten we partnerships met grotere bedrijven zoals Lightspeed of Shopify.”