In Nederland verloor T-Mobile de afgelopen 3 jaar ruim 700.000 klanten. Wat is er mis met deze Duitse telecommer?
Het aantal klanten van T-Mobile is al jaren dalende. In 2011 had de telecommer 4,9 miljoen klanten, in 2015 is het aantal gedaald naar 3,7 miljoen klanten. In een reactie zegt een woordvoerder tegenover de NOS dat dit vooral prepaid klanten zijn: 700.000 in totaal. Prepaid of niet, het is een grote groep klanten die niet zijn omgezet in (vaste) abonnees. Hoe kan T-Mobile het tij keren? Een aantal tips.
Bron: Bloomberg
1. Een te slappe strategie in Europa
T-Mobile moet in Europa weer als prijsvechter gaan positioneren, de positie die nu een Tele2 of Hollandse Nieuwe heeft. In de VS heeft het bedrijf zieltjes weten te winnen met lage tarieven en aantrekkelijke kortingen (op smartphones). Stemmen gaan op om de Amerikaanse strategie te kopiëren naar de Nederlandse markt. Een recente actie, waarbij klanten tot 250 MB gratis in het buitenlanden kunnen internetten, werpt zijn vruchten nog niet af.
2. De joint venture Ziggo-Vodafone
Het was toch wel een klapje dat de kabelmoloch Ziggo en het Britse telecomconcern Vodafone een joint venture zijn aangegaan.
De samenwerking biedt beide partijen eigenlijk maar voordelen: een groter klantennetwerk en – naar verwachting – lagere (overhead) kosten. Gezamenlijk heeft de joint venture ruim vijf miljoen mobiele abonnees, meer dan vier miljoen video-klanten en zo'n drie miljoen breedbandklanten. Het is daarmee een geduchte concurrent van KPN, T-Mobile en het 'kleine' prijsvechtertje uit Zweden: Tele2. Volgens analisten heeft een 'mobile only'-speler als T-Mobile in dit geweld minder (overlevings) kansen.
3. Een gemis aan gekke kortingsacties (en een gekke topman)
De flamboyante ceo John Legere wist de Amerikaanse tak van T-Mobile zes kwartalen achtereen 1 miljoen nieuwe klanten te winnen. Een van de hits is dat klanten – ongeacht hun abonnement – gratis en onbeperkt video’s kunnen streamen. Of T-Mobile in Nederland, waar het fors heeft geïnvesteerd in telecomnetwerken, dergelijke acties kan introduceren, is de grote vraag. Legere treedt zelf ook naar buiten met in het oog springende filmpjes. Zoals dit T-Mobile koor waarbij concurrent Sprint door het slijk wordt gehaald.
En, ook heel modern, een topman die via Twitter een inkijkje geeft in zijn privé-leven. Een paar recente posts. Ja, u heeft het goed gezien, hij draagt T-Mobile sokken!
I always love the end of #slowcookersunday #nomnom pic.twitter.com/3zqUaMzV4d
— John Legere (@JohnLegere) April 11, 2016
Great day for a run in #BellevuePark …. Ok so I stopped one bench for a while 🙂 pic.twitter.com/dQmAuZ9tOd
— John Legere (@JohnLegere) April 11, 2016