De 25 grootste bedrijven van ons land verspillen jaarlijks 12,5 miljard euro aan ‘vergeten' kostenposten. Denk dus eerst eens aan pennen en post-its voordat u werknemers op straat zet.
De simpelste kostenbesparingen, bijvoorbeeld op kantoorartikelen, worden vaak over het hoofd gezien. "Want wie wil zich nu verdiepen in pennen en kladblokken?", zegt Bert Hummel van Expense Reduction Analysts, verantwoordelijk voor de Benelux.
Leve de concurrentie
Hummel verwacht dat AEX-ondernemingen de komende periode veel kostenreducties zullen aankondigen. "Vaak wordt dan gekozen voor het schrappen van in te kopen diensten en producten", zegt hij. Maar dat hoeft volgens hem nou ook weer niet. De producten kunnen wél tegen een veel lagere prijs worden ingekocht. Leve de concurrentie.
Moeder
Neem nou prittstiften, post-its en plakband. De Australiër Gary Long geeft in zijn boek ‘313 ways to slash your business overheads' tips om op die kleine dingen te besparen. Zo was er een ondernemer die zijn moeder op een zondag door zijn kantoor liet lopen. De kieskeurige dame viste er de nietmachines en kopieerpapier van veel te dure merken er zó tussenuit. De ondernemer hield een aardige duit over toen hij overschakelde op de merkloze artikelen.
Schoonmakers
En heeft u de prijzen van de schoonmaak- en koeriersdiensten of verzekeringen wel eens goed vergeleken? Of wat te denken van bezuinigen op vervoer, zoals op zakenreizen of het wagenpark, schetst Hummel.
Inkoopboekje
Volgens de Australiër Long is het vergelijken heel simpel met een inkoopboekje of -computer. Zo heeft u altijd de prijzen bij de hand van de producten en diensten die u normaal gesproken in huis haalt. Verder adviseert de auteur om vervelende verkopers die altijd op verkeerde tijdstippen bellen tóch eens te laten uitpraten. Voor het geval ze werkelijk een voordelige aanbieding voor u hebben.
Vergeten
Naast Expense Reduction Analysts bestaan er meer bedrijven die zich richten op de vergeten kostenposten. Costfocus bijvoorbeeld. Die stelt dat er met een goed georganiseerd plan al zo'n twintig tot veertig procent bespaard kan worden op facilitaire kosten.
Facturen
Stel: u heeft een prijsvergelijking gemaakt en de goedkoopste leverancier gekozen. Dan is het tijd voor efficiency. Bijvoorbeeld door minder vaak kleine bestellingen te plaatsen. "Reken voor de interne administratieve kosten van een factuur op ongeveer 35 euro", zet CostFocus uiteen. "Door een factuurstroom van vierhonderd facturen te beperken naar één maandelijkse bespaart u dus al 338 x 35 euro = 13.580 euro per jaar."
Tel de koppen
Denkt u dat het toch meer loont om te besparen op personeel? Tel dan allereerst de koppen, zo schrijft Long. Is écht iedereen nodig, of kan het werk ook goedkoper uitbesteed worden of door een apparaat worden gedaan? Overbezetting ontstaat vaak door een te lage productiviteit of als er onvoldoende geïnvesteerd is in automatisering.
Experts maken
Maar let op: wijs niet iedereen te snel de deur. Want personeel is nodig om te innoveren. Volgens Long werkt het om van uw medewerkers experts te maken. Vraag een werknemer op een bepaald bedrijfsgebied expert te worden en hij of zij zal zichzelf slimmer maken door veel te lezen op internet en in boeken. Zorg vervolgens voor aantrekkelijke bijeenkomsten, waar de nieuwe experts hun kennis met elkaar kunnen uitwisselen. Het resultaat? Snel een slimmer bedrijf.