Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 online kerstzwendels

Is dan niets meer heilig? Natuurlijk niet: naarmate de online kerstinkopen een hogere vlucht nemen, worden ze ook het doelwit van oplichtingspraktijken. Beveiliger McAfee zet ze op een rij.


Mobiele malware

In de VS is de helft van het publiek van plan met de smartphone te gaan shoppen, of op zoek te gaan naar producten. Daarbij moeten ze wel uitkijken: hackers zijn dol op smartphones, met name op Android-modellen. Nieuwe malware werd onlangs aangetroffen die zich richt op QR-codes, een digitale streepjescode die consumenten kunnen scannen via hun smartphone om de beste deals te vinden, of gewoon om informatie te krijgen over producten die ze willen kopen.

Facebook oplichterij

Hier bent u vast ook al eens buiten deze donkere maand ingetrapt: een Facebookactie of prijsvraag met als enige doel het inzamelen van persoonlijke gegevens. Gratis vliegtickets? Laat die maar vliegen.

Criminele apps

Ga niet al te enthousiast Kerst-appjes downloaden en installeren, zeggen de beveiligers van McAfee. Sommigen zijn puur ontwikkeld om (bank)informatie te stelen of dure sms-berichten te versturen zonder toestemming van een gebruiker. Vorig jaar hebben 4,6 miljoen Android smartphonegebruikers bijvoorbeeld een verdachte wallpaper app gedownload die gebruikersgegevens verzamelde en doorstuurde naar een site in China.

Bangmakerij

Een klassieker: scareware, nep antivirus-software die je een besmetting aanpraat. "Voer nu snel de scan uit!" Beter van niet: de 1 miljoen mensen die hier dagelijks intrappen halen allerlei schadelijke software binnen als keyloggers die elke toetsaanslag doorgeven of trojans, die de pc allerlei taken opleggen.

Screensavers

Gezellig, een screensaver die is afgestemd op de feestdagen. Alweer: kijk uit wie de maker is. Een recente kerstscreensaver die u belooft in 3D mee te vliegen met de Kerstman (“fly with Santa in 3D”) heeft uitsluitend slechte bedoelingen. Ook beltonen en e-kaarten met een Sint- of kerstthema hebben een slechte reputatie.

Ook Mac niet veilig

Oeps, daar gaat weer een rationeel argument om een Apple te kopen: door de toenemende populariteit van de Macs hebben cybercriminelen een nieuwe golf malware ontwikkeld die zich direct richt op Mac-gebruikers. Volgens McAfee LabsTM waren er per eind 2010 vijfduizend soorten malware met Macs als doelwit, en dit aantal neemt elke maand met tien procent toe.

Phishing

Er wordt druk gesleuteld aan de beveiliging van uw INGABN-rekening, maar als u even uw inlogcode stuurt, komt alles goed. Zucht. En u heeft een prijs gewonnen, of maakt kans op een enorme Afrikaanse erfenis. Enfin, phishing is inmiddels een maar al te vertrouwde methode waarbij consumenten via nep e-mail of Linkedin en Facebookuitnodigingen worden misleid om gegevens te onthullen of acties uit te voeren die ze normaal niet online zouden doen. Kerst maakt ook de afzenders creatief: een valse melding van pakketbezorger UPS, waarin staat dat er een pakketje voor u is, doet het erg goed. De gebruikelijke bankrekening-ongein neemt deze maand ook toe, en vissen via sms gebeurt ook vaker: oplichters sturen dan valse berichten om te waarschuwen dat er iets aan de hand is uw bankrekening. Of u even wil bellen.

Coupons

Dit is nog een vooral Amerikaans fenomeen: de gekte rond coupons, kortingsbonnen, die ons via Groupon en de rest ook heeft bereikt. Een populaire zwendel is consumenten lokken die hopen een "gratis" iPad te winnen. Een andere versie: consumenten krijgen een online kortingscode aangeboden en moeten zodra ze hierop ingaan hun persoonlijke gegevens verstrekken, inclusief creditcardinformatie, wachtwoorden en andere financiële gegevens.

Mystery shopping

Mysteryshoppers worden ingehuurd om een winkel te bezoeken om vervolgens verslag uit te brengen over hun ervaringen over de service. Er zijn in de VS meldingen gedaan over oplichters die sms-berichten sturen naar slachtoffers, met de mededeling dat ze mystery shoppers 50 dollar per uur betalen. Slachtoffers krijgen vervolgens instructies om bij interesse een nummer te bellen. Zodra ze dit doen, moeten ze persoonlijke informatie vrijgeven, inclusief creditcard- en bankrekeningnummers.

Hotel e-mails

Veel mensen gaan op reis tijdens de kerstvakantie, dus het is nauwelijks verrassend dat oplichters reis-gerelateerde zwendels hebben ontwikkeld in de hoop ons te laten klikken op gevaarlijke e-mails. In een recent voorbeeld verstuurde een oplichter e-mails die van een hotel afkomstig leken te zijn, en waarin werd beweerd dat een "verkeerde transactie" was ontdekt via de creditcard van het slachtoffer. Deze werd vervolgens gevraagd een bijgesloten terugbetalingsformulier in te vullen. Door dit te openen werd echter malware gedownload naar zijn computer.

Populaire cadeaus

Elk jaar zijn er weer cadeaus 'in', zoals bepaalde soorten speelgoed en gadgets, die daarom snel uitverkocht raken. Als een cadeau zo populair is, gooien de winkels de prijzen niet alleen omhoog, maar duiken er ook oplichters op die met deze cadeaus adverteren op ‘foute’ websites en sociale netwerken, zelfs als ze de producten helemaal niet kunnen leveren. Consumenten betalen uiteindelijk dus voor een product en/of verstrekken hun creditcardgegevens zonder dat ze er iets voor terug krijgen. Zodra de zwendelaars de persoonlijke financiële gegevens binnen hebben, is er weinig meer aan te doen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vakantieberichten

Tot slot nog een laatste caveat: ga niet te hard roepen op Facebook of andere online plekken dat u de komende twee weken het huis verlaat voor een vakantie. Criminelen kunnen online meekijken, en besluiten tot een ongevraagd bezoek. Met wat googelen is eenvoudig te achterhalen waar de gordijnen gesloten zullen blijven.

Pfoe, dat is een hele waslijst, die het Nederlandse publiek niet op alle punten zal aangaan. Maar de boodschap van MacAfee is wel duidelijk: blijf ook tijdens de kerstroes online op uw hoede. Een paar eenvoudige vuistregels:

  • Open niet blind alle e-mails
  • Download alleen apps uit de officiële winkels, en check vooraf liefst ook de reviews
  • Kijk uit met aanbeidingen die te mooi zijn om waar te zijn
  • Maak geen vrienden op Facebook met namen die u onbekend zijn.
  • Wacht met de vakantiekiekjes online zetten tot u weer veilig thuis bent.

Snellere duurzaamheidstransitie? ‘Dan moeten leiders eerst hun blik verruimen’

In samenwerking met Nyenrode Business Universiteit - De overgang naar een duurzamere toekomst vraagt om een nieuw soort leiderschap met andere skills, zien ze bij Nyenrode Business Universiteit. 'Nu wordt nog te vaak alleen naar de eigen organisatie gekeken. Om echt te veranderen, moeten leiders uitzoomen en naar het hele plaatje kijken.'

systeemdenken bij Nyenrode
Nicolas Chevrollier en Marjolein Baghuis van Nyenrode Business Universiteit. Foto: Nyenrode

Organisaties spelen een cruciale rol in de duurzame transitie. Maar alleen samen met anderen kan er een echte verandering op gang worden gebracht. Daarentegen zijn veel managers en directeuren nu vooral bezig met de eigen bedrijfsvoering, constateert Nicolas Chevrollier, hoofddocent en wetenschapper bij Nyenrode. ‘Het is een soort tunnelvisie, dat is jammer. Voor echte veranderingen moeten leiders hun blik verruimen.’

Systeemdenken als skill

Systeemdenken biedt volgens Chevrollier de oplossing. ‘Het is een skill die we veel meer nodig hebben. Voor leiders is dat niet makkelijk. Zij werken graag met concrete plannen die ze liever vandaag dan morgen uitvoeren. Systeemdenken vraagt om uitzoomen naar de hele sector of de hele keten. De focus verschuift van één organisatie naar veel meer partijen.’

Ook zijn collega Marjolein Baghuis benadrukt het belang van systeemdenken. ‘Als je het hele systeem overziet, wordt de omvang van een bepaalde opdracht duidelijk. En komt ook het inzicht dat samenwerken met concullega’s, ngo’s en kennisinstellingen noodzakelijk is. Binnen organisaties vereist dat een bepaalde mate van kwetsbaarheid en bescheidenheid. Het is een andere houding dan uitstralen dat je het allemaal wel weet en niemand nodig hebt.’

Competitiedrang

Veel leiders zijn gewend om te concurreren. Chevrollier wijst erop dat bedrijven soms beter af zouden zijn als ze hun krachten bundelen. Een voorbeeld: de meeste benodigde materialen voor de energietransitie komen uit China. Voor kleine en grote bedrijven zou het slim kunnen zijn een coöperatie op te zetten om deze grondstoffen gezamenlijk in te kopen. Om mogelijk betere prijzen te bedingen. ‘Het is nu ieder voor zich. De competitiedrang wint het van de wens om samen te werken. Prima, maar in sommige situaties is het verstandiger om de samenwerking op te zoeken.’

Tony’s Open Chain

Een andere aanpak heeft Tony’s Chocolonely, een bedrijf waar Baghuis veel mee heeft samengewerkt en dat al jaren werk maakt van chocolade zonder uitbuiting. In plaats van concurreren delen ze hun werkwijze met andere chocolademakers, in de hoop zo de chocoladesector te verbeteren. De vooruitgang gaat langzaam, maar het begin is er. ‘Albert Heijn bijvoorbeeld gebruikt inmiddels Tony’s Open Chain voor al zijn huismerk chocoladelabels.’

Persoonlijke drive telt

Hoe komt het dat de ene organisatie veel sneller verduurzaamt dan de ander? Het heeft te maken met de leider, menen de docenten van Nyenrode. Chevrollier: ‘De persoonlijke drive wordt vaak onderschat. Bij opleidingen voor managers staan businessmodellen en strategieën centraal. Maar echte verandering gebeurt vaak op basis van gevoel.’

Baghuis beaamt dat. ‘De persoonlijke ontwikkeling wordt nogal eens vergeten, terwijl het zo’n belangrijke drijfveer kan zijn. Ik heb het gezien bij een technisch mkb-bedrijf. Daar werd de directeur en grootaandeelhouder geraakt door het boek Doughnut Economics van Kate Raworth. Na het lezen kon hij nooit meer op een andere manier naar zijn bedrijf kijken. Hij wilde het voortaan anders doen en het managementteam daarin meekrijgen. Als leiders geraakt worden, kan dat een motor zijn voor verandering.’

Bij urgentie ontstaan ineens samenwerkingen

Langdurige afspraken kunnen verduurzaming vertragen, zegt Chevrollier. ‘Bedrijven zijn dan niet flexibel en zitten vast in een systeem. Grote organisaties veranderen vaak langzaam. Dat komt vaak niet door angst, maar uit gewoonte.’

‘Tot het vastloopt’, meent Baghuis. ‘Dat zie je nu met de elektrificatie in het bedrijfsleven. Op veel plekken is het lastig om nog een aansluiting te krijgen. Ineens zie je samenwerkingen ontstaan. Overigens is dat vaak tussen buren en niet tussen directe concurrenten. In havengebieden en bedrijventerreinen wordt gekeken hoe de stroomvoorziening beter kan worden ingericht, waardoor aansluitingen ineens wel mogelijk zijn. De urgentie is groter dan de angst.’

Chevrollier beaamt dat: ‘In die zin is een crisis een goede katalysator. Het kan verandering in een versnelling brengen.’

Combineer systeemdenken met persoonlijke missie

De twee docenten zijn het erover eens dat systeemdenken leiders kan helpen om duurzame verandering teweeg te brengen. Hetzelfde geldt voor het persoonlijke aspect. ‘Verandering is zowel zeer systeemgericht als enorm persoonlijk. Eigenlijk moeten managers omhoog naar het systeem en naar binnen voor hun eigen, persoonlijke drijfveren’, vat Baghuis samen. ‘Die twee moeten worden toegevoegd aan het klassieke leiderschap dat zich richt op de organisatie.’

Bij Nyenrode Business Universiteit leren leiders via opleidingen en ontwikkelprogramma’s hoe ze systeemdenken kunnen inzetten om duurzame verandering te versnellen. Samenwerkingen aangaan, complexe ketens overzien en tegelijkertijd werken vanuit een persoonlijke missie, om zo echt impact te maken.