Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

12 online kerstzwendels

Is dan niets meer heilig? Natuurlijk niet: naarmate de online kerstinkopen een hogere vlucht nemen, worden ze ook het doelwit van oplichtingspraktijken. Beveiliger McAfee zet ze op een rij.


Mobiele malware

In de VS is de helft van het publiek van plan met de smartphone te gaan shoppen, of op zoek te gaan naar producten. Daarbij moeten ze wel uitkijken: hackers zijn dol op smartphones, met name op Android-modellen. Nieuwe malware werd onlangs aangetroffen die zich richt op QR-codes, een digitale streepjescode die consumenten kunnen scannen via hun smartphone om de beste deals te vinden, of gewoon om informatie te krijgen over producten die ze willen kopen.

Facebook oplichterij

Hier bent u vast ook al eens buiten deze donkere maand ingetrapt: een Facebookactie of prijsvraag met als enige doel het inzamelen van persoonlijke gegevens. Gratis vliegtickets? Laat die maar vliegen.

Criminele apps

Ga niet al te enthousiast Kerst-appjes downloaden en installeren, zeggen de beveiligers van McAfee. Sommigen zijn puur ontwikkeld om (bank)informatie te stelen of dure sms-berichten te versturen zonder toestemming van een gebruiker. Vorig jaar hebben 4,6 miljoen Android smartphonegebruikers bijvoorbeeld een verdachte wallpaper app gedownload die gebruikersgegevens verzamelde en doorstuurde naar een site in China.

Bangmakerij

Een klassieker: scareware, nep antivirus-software die je een besmetting aanpraat. "Voer nu snel de scan uit!" Beter van niet: de 1 miljoen mensen die hier dagelijks intrappen halen allerlei schadelijke software binnen als keyloggers die elke toetsaanslag doorgeven of trojans, die de pc allerlei taken opleggen.

Screensavers

Gezellig, een screensaver die is afgestemd op de feestdagen. Alweer: kijk uit wie de maker is. Een recente kerstscreensaver die u belooft in 3D mee te vliegen met de Kerstman (“fly with Santa in 3D”) heeft uitsluitend slechte bedoelingen. Ook beltonen en e-kaarten met een Sint- of kerstthema hebben een slechte reputatie.

Ook Mac niet veilig

Oeps, daar gaat weer een rationeel argument om een Apple te kopen: door de toenemende populariteit van de Macs hebben cybercriminelen een nieuwe golf malware ontwikkeld die zich direct richt op Mac-gebruikers. Volgens McAfee LabsTM waren er per eind 2010 vijfduizend soorten malware met Macs als doelwit, en dit aantal neemt elke maand met tien procent toe.

Phishing

Er wordt druk gesleuteld aan de beveiliging van uw INGABN-rekening, maar als u even uw inlogcode stuurt, komt alles goed. Zucht. En u heeft een prijs gewonnen, of maakt kans op een enorme Afrikaanse erfenis. Enfin, phishing is inmiddels een maar al te vertrouwde methode waarbij consumenten via nep e-mail of Linkedin en Facebookuitnodigingen worden misleid om gegevens te onthullen of acties uit te voeren die ze normaal niet online zouden doen. Kerst maakt ook de afzenders creatief: een valse melding van pakketbezorger UPS, waarin staat dat er een pakketje voor u is, doet het erg goed. De gebruikelijke bankrekening-ongein neemt deze maand ook toe, en vissen via sms gebeurt ook vaker: oplichters sturen dan valse berichten om te waarschuwen dat er iets aan de hand is uw bankrekening. Of u even wil bellen.

Coupons

Dit is nog een vooral Amerikaans fenomeen: de gekte rond coupons, kortingsbonnen, die ons via Groupon en de rest ook heeft bereikt. Een populaire zwendel is consumenten lokken die hopen een "gratis" iPad te winnen. Een andere versie: consumenten krijgen een online kortingscode aangeboden en moeten zodra ze hierop ingaan hun persoonlijke gegevens verstrekken, inclusief creditcardinformatie, wachtwoorden en andere financiële gegevens.

Mystery shopping

Mysteryshoppers worden ingehuurd om een winkel te bezoeken om vervolgens verslag uit te brengen over hun ervaringen over de service. Er zijn in de VS meldingen gedaan over oplichters die sms-berichten sturen naar slachtoffers, met de mededeling dat ze mystery shoppers 50 dollar per uur betalen. Slachtoffers krijgen vervolgens instructies om bij interesse een nummer te bellen. Zodra ze dit doen, moeten ze persoonlijke informatie vrijgeven, inclusief creditcard- en bankrekeningnummers.

Hotel e-mails

Veel mensen gaan op reis tijdens de kerstvakantie, dus het is nauwelijks verrassend dat oplichters reis-gerelateerde zwendels hebben ontwikkeld in de hoop ons te laten klikken op gevaarlijke e-mails. In een recent voorbeeld verstuurde een oplichter e-mails die van een hotel afkomstig leken te zijn, en waarin werd beweerd dat een "verkeerde transactie" was ontdekt via de creditcard van het slachtoffer. Deze werd vervolgens gevraagd een bijgesloten terugbetalingsformulier in te vullen. Door dit te openen werd echter malware gedownload naar zijn computer.

Populaire cadeaus

Elk jaar zijn er weer cadeaus 'in', zoals bepaalde soorten speelgoed en gadgets, die daarom snel uitverkocht raken. Als een cadeau zo populair is, gooien de winkels de prijzen niet alleen omhoog, maar duiken er ook oplichters op die met deze cadeaus adverteren op ‘foute’ websites en sociale netwerken, zelfs als ze de producten helemaal niet kunnen leveren. Consumenten betalen uiteindelijk dus voor een product en/of verstrekken hun creditcardgegevens zonder dat ze er iets voor terug krijgen. Zodra de zwendelaars de persoonlijke financiële gegevens binnen hebben, is er weinig meer aan te doen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vakantieberichten

Tot slot nog een laatste caveat: ga niet te hard roepen op Facebook of andere online plekken dat u de komende twee weken het huis verlaat voor een vakantie. Criminelen kunnen online meekijken, en besluiten tot een ongevraagd bezoek. Met wat googelen is eenvoudig te achterhalen waar de gordijnen gesloten zullen blijven.

Pfoe, dat is een hele waslijst, die het Nederlandse publiek niet op alle punten zal aangaan. Maar de boodschap van MacAfee is wel duidelijk: blijf ook tijdens de kerstroes online op uw hoede. Een paar eenvoudige vuistregels:

  • Open niet blind alle e-mails
  • Download alleen apps uit de officiële winkels, en check vooraf liefst ook de reviews
  • Kijk uit met aanbeidingen die te mooi zijn om waar te zijn
  • Maak geen vrienden op Facebook met namen die u onbekend zijn.
  • Wacht met de vakantiekiekjes online zetten tot u weer veilig thuis bent.

CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’