Internet wordt steeds belangrijker om klanten en lezers te binden. Hoe ziet een succesvolle site er eigenlijkt uit? Zo moet het in ieder geval niet: van de ‘ik wil te graag’- tot de ‘ik hoef niet op de voorgrond’-website.
Marco Bouman zet tien stereotype websites op een rij zoals het niet moet. Herkent u een van de blinde vlekken? Dan kunt u er vervolgens op constructieve wijze mee aan de slag.
1. ‘Ik wil te graag website’
Websites die vallen in deze categorie komen vaak opdringerig over. Ze duwen (push) in plaats van aantrekken (pull). Ze zijn zeer commercieel en gericht op korte termijn resultaat. Ze zien er nogal gelikt uit en proberen de bezoeker met veel mooie woorden actie te laten ondernemen. Authenticiteit en vertrouwen, dat stralen dergelijke sites juist niet uit. Bezoekers voelen zich opgejaagd in plaats van aangesproken.
2. ‘Website zonder verpakking’
De content op deze websites is nauwelijks gericht op de bezoeker. De bezoeker wordt niet of nauwelijks direct aangesproken. De meeste content gaat over het aanbod en niet zozeer over het resultaat: de voordelen voor de bezoeker. Zo’n website nodigt vaak te weinig uit tot lezen. De makers kunnen zich vaak maar moeilijk inleven in de doelgroep.
3. ‘Hoe meer hoe beter website’
Een ander bekend fenomeen: overload aan content. Veel content is verstandig – zeker met het oog op zoekmachinemarketing – maar die content kunt u beter wel gedoseerd aanbieden. De homepage van zo’n website staat vaak helemaal vol met content in verschillende kolommen, meerdere kopjes, veel linkjes, veel plaatjes. De site kent ook lange en complexe navigatiestructuren. De oorzaak volgens Bouman: niet kunnen kiezen.
4. ‘Ik hoef niet op de voorgrond website’
Deze websites zijn vaak heel vlak en rustig. Het uitdragen van voordelen, benefits en onderscheidend vermogen wordt nauwelijks gedaan. Waar draait het hier om, vraagt de bezoeker zich af. Het ontbreekt met name aan overtuigingskracht. Ook heldere ‘calls for action’ of de mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief, vinden we hier niet terug. Bescheidenheid siert de mens, maar niet als u meer online klanten wilt werven.
5. ‘De beredenerende website’
Een beredenerende website heeft een hele sterke rationele uitstraling. Deze websites hebben vaak moeite om mensen te raken. Er wordt nauwelijks ingespeeld op de emotie van de bezoeker. “Diensten worden in mooie tabelletjes gepresenteerd en vergeleken en duidelijke argumenten worden aangedragen waarom het aanbod zo goed is”, illustreert Bouman. “Plaatjes, aanbiedingen, nieuws, maar geen enkele alinea die de bezoeker een bepaald gevoel meegeeft.”
6. ‘De troebele website’
Websites zenden (vaak onbewust) verschillende boodschappen uit en zijn dus niet consequent. “Dit zijn de websites waar je als bezoeker snel een gevoel krijgt van: hier klopt iets niet… zonder dat je direct kan benoemen waar dat aan ligt”, schetst Bouman.
7. ‘De grijze muis website’
Hier ontbreekt het met name aan onderscheidend vermogen. De content gaat vaak over algemeenheden die voor de hele branche gelden. Ook richten deze websites zich niet specifiek op een doelgroep waardoor je als bezoeker minder aangesproken voelt. “Dit is ook zichtbaar in de benamingen van de navigatie items”, vervolgt Bouman. Items als ‘sitemap’ en ‘disclaimer’ krijgen bijvoorbeeld een prominente positie in de hoofdnavigatie.
8. ‘De ons kent ons website’
“Een ons kent ons website is te vergelijken met een café in een dorp. Als je daar als onbekende binnenkomt, voelt het lastig om in contact te komen met anderen”, zegt Bouman. De website staat vol met specifieke termen en content, puur bedoeld voor de trouwe bezoeker. Makers van deze websites zijn zó met hun ding bezig dat ze nieuwe bezoekers ‘vergeten’.
9. ‘Doolhof website’
Deze site slaagt er maar niet in om bezoekers eenvoudig door de content te leiden. De content wordt niet gedoseerd en is vaak onlogisch opgebouwd. Ze hebben geen sitemap en geen alternatieve manier van zoeken. De content is prima verzorgd, maar de kans dat die gevonden wordt is helaas niet zo groot.
10. ‘Wie zit hierachter website?’
De websites in deze categorie hebben moeite met het winnen van vertrouwen van nieuwe bezoekers. Er ontbreken bijvoorbeeld concrete contactinformatie, overtuigende testimonials, foto’s van medewerkers en het bedrijfspand en het KVK- nummer.