Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Less is niet altijd more

'Less is more' is een leefregel geworden die je altijd kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Maar Podiumauteur Michiel Maassen waarschuwt voor de risico's die deze succesvolle uitspraak met zich meedraagt. 

Ik heb geen idee wie de uitspraak 'less is more' heeft bedacht, maar hij of zij heeft er wel een kleine revolutie in marketing mee veroorzaakt. In vrijwel ieder leerboek, commerciële cursus, seminar of Nieuwjaarstoespraak wordt minstens één keer de quote 'less is more' vermeld. Zelfs in een kookprogramma hoorde ik een topchef vrolijk verkondigen dat hij zijn culinaire hoogstandjes kritisch onderwierp aan het beginsel van 'less is more'. Waarmee hij bedoelde te zeggen dat hoe natuurlijker en puurder hij werkte, hoe lekkerder en smaakvoller zijn eten werd.

'Less is more' is een leefregel geworden die je altijd kunt toepassen in de dagelijkse praktijk. Zelf heb ik er meermalen mee te maken gehad. Vaak met succes, soms met teveel succes en daardoor juist niet succesvol. Een concreet voorbeeld: 

Hoge werkdruk aanpakken

Kort geleden werd ik er door medewerkers op aangesproken dat de werkdruk op de afdeling HR te hoog zou zijn geworden. Dit als gevolg van een overname. Er was aantoonbaar meer werk bijgekomen in vrijwel elke functie. Tijd dus voor gesprekken en bezinning. Nu is de cultuur in onze organisatie er een die je kunt typeren als uiterst pragmatisch en flexibel naar de klant. Met als gevolg dat wij die cultuur ook in eigen huis verwachten. Een flexibele werkinvulling en het multi-disciplinair kunnen invullen van diverse takenpakketten horen daar gewoon bij.

Met die insteek ging ik met mijn team aan de slag om te ontdekken waar extra ondersteuning gewenst was. En natuurlijk, zoveel vragen, zoveel smaken. Het ging van extra steun in de administratie tot en met juridische ondersteuning. Kortom, het moest een schaap met vijf poten worden en liever nog zes. Het was als vissen naar het winnende eindejaarslot in de berg loten die meedoen.

Eigen verantwoordelijkheid houden

Uiteindelijk leek de poging toch te gaan lukken om een goed profiel op te stellen en werd de knoop doorgehakt. De werving kon beginnen. Of toch niet? Ik zag de aarzeling in de ogen van mijn gesprekspartners en vroeg: "Wat is er niet goed?" Had ik niet voldaan aan de wensen van mijn mensen? Het nieuwe profiel was toch overduidelijk? Waarom dan die plotselinge weerstand? Ik begreep er echt niets van. We zouden gaan voor een nieuwe functionaris die hen zou gaan ontlasten, vanwaar dan die aarzeling?

Niet veel later viel het kwartje toen de opmerking werd gemaakt dat men vreesde dat de nieuwe functionaris misschien teveel jus zou weghalen van de diverse functies. En dat hij of zij te vaak en te veel in hun huidige verantwoordelijkheidsgebied zou gaan grazen. Dat was niet de bedoeling. Alles liever dan dat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Uitdaging zelf aangaan

We hebben nog wat nagepraat, waarbij we uiteindelijk tot de conclusie kwamen dat er wellicht wat overhaast was gehandeld. Iedereen voelde weliswaar extra werkdruk, maar tegelijkertijd vond iedereen het spannend om een juiste mix te vinden van de oude en nieuwe werkzaamheden in de bestaande organisatie. Een extra toevoeging in de vorm van een nieuwe medewerker zou die positieve spanning wegnemen. 

Met minder mensen meer doen. Kunnen doen. Willen doen. Dat was de uitdaging die toen graag werd aangegaan. En nu zie ik om me heen een gemotiveerde crew die elke dag hard werkt, en enthousiast en gemotiveerd doet wat op hun bordje belandt. En wat heel belangrijk is, ze doen het steeds beter omdat ze ook steeds ervarener worden in hoe ze het doen. Wat een les(s is more).

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.