Het Nieuwe Werken. Als belangrijk voordeel klinkt steeds vaker 'werken zonder onderbroken te worden door collega's'. Maar daar zijn ook andere oplossingen voor.
Het Nieuwe Werken is nogal een hype aan het worden. Op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere sociale media buitelt de ene #HNW expert over de ander. IT dienstverleners duiken op “het Nieuwe Werken” als evenzovele digitale bokken op haverkisten vol smakelijke en vooral winstgevende nullen en enen. Kranten en tijdschriften vullen hun tech-kolommen met enthousiaste verhalen over ‘de werknomade’ die met ‘het nieuwe werken’ het productieve Nirvana heeft bereikt. En, in overtreffende trap: als Het Nieuwe Werken nog niet genoeg is, dan kan men zelfs verder gaan met Het Betere Werken.
Het Nieuwe Werken: wat is dat dan?
Mocht u er in geslaagd zijn om de discussie tot dusver te missen dan volgt hier een korte definitie: Het Nieuwe Werken bestaat uit “het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van werkzaamheden, ondersteund door moderne mobiele technologie.” Daarbij passen fraaie beelden als werken op een terrasje bij mooi weer (mailtje naar de ober: “Koffie verkeerd graag”). Of het flexibel kunnen schuiven met uw werktijden, zodat u toch bij het toneelstuk kunt zijn dat ’s middags op de school van uw kinderen wordt uitgevoerd. Of: niet meer uw collega hoeven mailen, want die is bereikbaar via Twitter (of een interne bedrijfsvariant daarop).
Daarbij zij aangetekend dat dit slechts één van de vele definities is die over HNW te vinden is. Zoals zoveel gehypte technologieën is HNW vooral een sponsbegrip: iedere keer dat u er in knijpt spuit er weer een nieuwe plas definities uit.
Nu is er wat mij betreft niets mis met plaats- en tijdonafhankelijk werken. Ook en zelfs niet als er ‘moderne mobiele technologie’ bij betrokken is: in mijn vorig leven als IT-er heb ik daar zelfs enthousiast aan mee ontwikkeld, en daar blijft toch altijd wat van hangen. Maar uit de discussies die ik heb met mijn cursisten en aanhangend volk blijft van het mooie HNW visioen toch vooral één beeld hangen.
Dat van Het Nieuwe Werken als symptoombestrijding.
Symptomen
Misschien spreek ik de verkeerde mensen, maar wat ik vooral hoor, achter en onder de enthousiaste verhalen over Het Nieuwe Werken is: “thuis / in het café / op die flexibele werkplek / ’s avonds na tienen word ik tenminste niet de hele tijd lastig gevallen door m’n collega’s, en dan ben ik veel productiever.”
Ja, dat haal je de koekoek! [OnzeTaal].
Als u zich weet te verstoppen, in plaats of tijd, om uw werk te doen, wordt u inderdaad niet zo snel lastig gevallen, en dan kunt u zich beter focussen op het werk. Natuurlijk bent u dan productiever.
Maar ja, die ‘moderne mobiele technologie’ die u moet gebruiken om de eigen werkzaamheden uit te voeren gooit roet in het eten. Met de internetverbinding die u gebruikt om de mailtjes de deur uit te doen, komen ook de mailtjes van uw collega’s binnen; en de mobiele telefoon die u gebruikt om anderen te kunnen raadplegen wordt door die anderen weer gebruikt om u te lokaliseren. En als u de verschoven werktijden gebruikt om op een druilerige zondagochtend nog even een rapportage te versturen, bent u dan sterk genoeg om op de fraaie zondagmiddag niet de mobiele telefoon te beantwoorden als de ontvanger wat vragen heeft?
Ongestoord werken
We vallen elkaar veel te veel en veel te vaak lastig. En telkens als u gestoord wordt bent u ettelijke minuten bezig om weer volledig terug te komen in de taak waar u mee bezig was. Wie gemiddeld gesproken vijf keer per uur gestoord wordt, is zo maar 5 x 5 minuten bezig om er weer in te komen.
De reden dat we elkaar zo vaak storen is domweg dit: op het moment dat we met iets zitten waar iemand anders voor nodig is, hebben we daar geen betrouwbare parkeerplek voor. We moeten die vraag of opmerking meteen kwijt, want anders is-t-ie weg. En dus grijpen we de telefoon, kloppen snel een mailtje, gooien een tweet de ether in, of, als u prijs stelt op warm menselijk contact, lopen we langs: “Heb je een minuutje voor me?” Alles onder het mom van: ‘Het kan nu, en als ik het nu niet doe dan vergeet ik het en dan gebeurt het nooit.’
Vrij parkeren
Terwijl men over het algemeen best in staat is om de vraag of opmerking even te parkeren, om op een later tijdstip een hele lijst met van die vragen of opmerkingen puntsgewijs in één keer af te handelen.
Mits…
Mits er een betrouwbare parkeerplek aanwezig is.
Binnen de Getting Things Done methode is hiervoor de @agenda context uitgevonden. Alle punten die u met een collega moet bespreken gaan op de @agenda actielijst, en de eerstvolgende keer dat u de betreffende persoon ziet en/of spreekt pakt u die lijst er bij.
U blij, want u vergeet geen belangrijke-maar-niet-dringende zaken die u met uw collega had moeten bespreken. Uw collega blij, want die wordt niet steeds chagrijniger van elke interruptie. En u beide blij, want u kunt een moment afspreken waarop u beiden de lijst met zaken met volledige, ongedeelde aandacht kunt bespreken.
En als u dan fan bent van Het Nieuwe Werken, dan spreekt u toch gewoon af op een terrasje?
Ober!
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Bert Plat, trainer/begeleider Efficiënter en Effectiever Werken bij Bert Plat Advies en Actie.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.