Om succesvol te werven is het belangrijk een zo duidelijk mogelijke profielomschrijving te geven. Bijna de helft van de Nederlanders reageert namelijk alleen wanneer ze volledig overeenstemmen met het ideale profiel dat u heeft omschreven. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Stepstone.
Vooroordelen
Werving- en selectiebureau Robert Half heeft daar ‘inclusief werven’ aan toe te voegen: werven zonder vooroordelen. Nog altijd verschijnen woorden als ‘startende’, ‘junior’ of ‘een jong en dynamisch team’ in vacatures. Ongeacht of dit ook uw bedoeling is schrikt dit oudere werknemers af, terwijl zij misschien heel geschikt zijn om uw vacature te vervullen.
Dus wilt u genoeg keuze hebben uit sollicitanten, bedenk dan het volgende:
- Omschrijf in heldere taal wat de functie precies inhoudt. Verzand niet in vage termen en competenties. Schrijf liever ‘u begeleidt een team van tien ICT-specialisten’ dan ‘u heeft affiniteit met ICT en bent sociaal vaardig’.
- Omschrijf eventuele doorgroeimogelijkheden. Houdt het hierbij niet op het woord ‘doorgroeimogelijkheden’, maar omschrijf kort waar de sollicitant op vooruit kan zien.
- Vergeet niet uw bedrijf duidelijk te omschrijven. Vertel niet alleen wat u doet, maar ook met wie, waar en waarom.
- Laat mensen zelf bepalen of zij geschikt zijn voor uw vacature. Werkgevers stellen nog altijd vaak onredelijke eisen in de vacature wat betreft leeftijd, werkervaring en vooral de combinatie hiervan. Dit terwijl deze eisen in de praktijk meestal hoogstens wenselijkheden zijn. Door uw eisen te ver op te schroeven loopt u kans dat niemand op uw vacature reageert, vooral nu.
- Denk vooraf aan het opstellen na over de mogelijkheid tot trainingen en omscholingen. In een krappe arbeidsmarkt is de kans klein dat iemand al jaren ervaring heeft in dezelfde functie in een vergelijkbare branche. Omscholing kan hier uitkomst bieden.