Loodgieters en metselaars, slagers en bakkers, zorg- en horecamedewerkers: allemaal functies waarvoor steeds moeilijker mensen te vinden zijn.
Niet eerder was de arbeidsmarkt zo krap als in het eerste kwartaal van 2022. Tegenover elke 100 werklozen staan 133 vacatures die werkgevers niet of nauwelijks vervuld krijgen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het ziet er door de voortschrijdende vergrijzing bovendien niet naar uit dat dat op korte termijn verbetert. Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University, denkt dat de krapte op de arbeidsmarkt nog wel dertig jaar kan duren.
Bedrijven moeten op creatieve manieren proberen om aan personeel te komen. Zo beloofde een banketbakker in Den Helder een startbonus van 3000 euro. De eigenaar van bakkerij Dunselman wil voor dat geld wel een vakman of vakvrouw.
Een collega even verderop in Schagen heeft de hoop daarop al opgegeven. Die zoekt een aankomende bakker die hij zelf in een paar jaar het vak van banketbakker kan leren.
Personeel zoeken: de onconventionele aanpak
In de Verenigde Staten gaan bedrijven soms al veel verder. Ook daar is het tekort aan personeel na de coronapandemie flink opgelopen. Werknemers werden in de VS al aan het begin van de crisis bij duizenden tegelijk ontslagen. De meesten gingen vervolgens elders aan de slag.
Daardoor is er nu, pakweg een jaar later, een gierend tekort aan mensen in bijvoorbeeld de horeca en de dienstverlening. Het onderzoeks- en adviesbureau Great Place to Work onderzocht hoe de 100 beste kleine en 100 beste middelgrote bedrijven uit de Amerikaanse Fortune-lijst daarmee omgaan.
Deze bedrijven blijken vaak voor een onconventionele aanpak te kiezen om toch maar aan nieuw personeel te komen. Wie niet sterk is, moet slim zijn, lijkt hun credo. Ze danken hun uitverkiezing onder andere aan hun reputatie als goede werkgever. Ze lokken mensen niet met een yoga-ruimte of de nieuwste telefoon, maar veel meer met hun cultuur. Millennials en minderheden willen er graag werken. Werknemers geven hoog op van de sfeer en hun leidinggevenden, ze voelen zich er thuis.
Natuurlijk is zo’n reputatie een pre. Dan nog moet je in een compleet overspannen arbeidsmarkt nieuwe werknemers zien te vinden. Dit zijn de adviezen die ze aan collega-ondernemers geven.
Personeel zoeken? 5 manieren die je kunnen helpen:
1. Neem de mensen aan, niet de functies
Bij een middelgrote hypotheekbank nemen ze sollicitanten aan waarvan ze gecharmeerd zijn, ook als er niet direct een passende vacature is. ‘We lopen vooruit op de vraag waarvan we denken dat die gaat komen binnen ons bedrijf’, zegt Jodi Hall, de baas van Nationwide Mortgage Bankers in het onderzoek naar personeel zoeken. ‘We nemen mensen aan waarvan we denken dat ze bij ons passen. Vervolgens kunnen we kijken wat ze in hun mars hebben en zoeken daar dan een functie bij.’
2. Sollicitatiegesprek gaat twee kanten op
Bij Playa Hotels en Resorts, een klein Amerikaans bedrijf, mogen kandidaten in een kennismakingsronde alles vragen wat ze willen. Niet alleen het bedrijf zoekt naar een klik, dat doet ook de sollicitant, is hun redenering. ‘Wij willen dat kandidaten het gevoel hebben dat ze de plek gevonden hebben waar ze thuishoren’, zegt het hoofd HR. ‘Het is geen keuze van één kant, maar een proces waarin de sollicitant net zo machtig is als de werkgever.’
3. Twee keer bonus voor werknemer die iemand aanbrengt
Nog een tip van Nationwide Mortgage Bankers (NMB): geef je werknemers een bonus als ze in hun netwerk een nieuwe collega vinden. Geen betere reclame voor je bedrijf dan personeel dat overal rondbazuint hoe leuk het bij jou is. Bij NMB krijgt een werknemer geld overgemaakt als de nieuwe collega 90 dagen in dienst is. Deze bonus wordt na een jaar verdubbeld als hij/zij dan steeds nog bij de bank werkt.
4. Neem eerst iemand aan, opleiden komt daarna wel
Wij nemen mensen aan die andere werkgevers over het hoofd zien, zegt het middelgrote Bitwise Industries. Het tech-adviesbedrijf heeft zijn hele businessmodel opgebouwd rond het idee dat mensen als leerling binnen komen en vervolgens intern bij Bitwise worden geschoold. Zodra de trainees hun opleiding achter de rug hebben krijgen ze een ‘normaal’ contract. Dat kan bij Bitwise zijn of bij een klant.
5. Vertel waar je voor staat en laat dat zien
Het Amerikaanse reclamebedrijf Mediavine maakte een video waarin het bedrijf laat zien wat het allemaal doet op het gebied van diversiteit en inclusie. Niet alleen binnenshuis, maar ook voor klanten. De video staat op de website en blijkt kandidaten uit andere culturen en uit de lhbtiq-gemeenschap over de streep te trekken om bij Mediavine te solliciteren.
Bij Bitwise, dat zich inspant om mensen uit sociaal zwakkere groepen aan zich te binden, bieden ze trainees hulp bij het vinden van kinderopvang of het krijgen van toegang tot de voedselbank. Op die manier verzekert het bedrijf zich ervan dat mensen kunnen werken zonder dat ze zich zorgen hoeven maken over hun kids en of er wel geld genoeg binnenkomt om te eten.
Meer over personeel zoeken? Check dan ook deze artikelen:
- Nieuwe medewerkers vinden voor je organisatie: zo maak je een hiring plan
- Maak van je zoektocht naar nieuwe medewerkers een prioriteit (15 tips)
- Let hierop bij het schrijven van je vacatureteksten