Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe big data de toekomst verandert

Bij big data denken we vaak aan marketing: het verzamelen van gegevens over klanten via sensoren en online gedrag. Maar alle internetgebruikers laten hun sporen na op dit wereldwijde netwerk. Die sporen vormen op zichzelf een enorme hoeveelheid gegevens: big data. Je kunt er onder bezwijken of de kans grijpen om er iets mee te doen, stelt podiumauteur Hans Nipshagen.

De enorme toestroom van data heeft gevolgen voor de massieve, en toch vaak fragiele, openbare gegevensbron die het internet is. Hoeveel kan de bestaande infrastructuur aan? Hoe houden we gegevens veilig en privé? Hoe moeten we ons voorbereiden op de enorme datavloed achter onze voordeur? Op internet is te zien dat de online gemeenschap blijft groeien, dat meer apparaten ermee verbonden zijn, en dat mensen meer bedrijfsapplicaties en -video’s gebruiken. We zien ook meer misbruik, meer aanvallen en onzindata met als doel servers te overspoelen, geld te stelen, bedrijven te verstoren of zelfs landen of regeringen aan te vallen.

Trend rondom big data

Big data vormt een waardevolle informatiebron voor bedrijven om zicht te krijgen op de ‘ondernemende kant’ van internet. Vier belangrijke trends die te maken hebben met big data en welk effect zij hebben op de manier waarop we zaken doen in deze netwerkwereld.

1. Betere online beveiliging

Big data laat zien hoe we internet veiliger kunnen maken. De beveiligingsindustrie heeft met bijvoorbeeld intrusion detection al grote stappen voorwaarts gezet. Maar nu moeten we data op allerlei nieuwe manieren bekijken met het uiteindelijke doel om ‘goed’ dataverkeer van kwaadaardig te kunnen scheiden.

Het Akamai Intelligent Platform verzamelt bijvoorbeeld voortdurend kennis over bepaalde internetadressen, om te achterhalen of een verzoek van een mens komt of van een gekaapte computer. Het verzamelt gegevens als verbindingssnelheid, locatie, en het type content dat wordt opgevraagd, en plakt vervolgens een reputatiescore op het adres. Deze gegevens helpen een gerechtigd verzoek van een IP-adres vast te stellen, en kan een aanval voorkomen voordat deze ook maar in de buurt van een bedrijf of organisatie komt.

Dergelijke gegevens laten ook patronen zien waarlangs kwaadaardig verkeer en virussen zich bewegen. Een voorbeeld van een bekende worm laat zien hoe vernietigend die kan zijn voor netwerken. Het begrijpen van dergelijke scenario’s stelt bedrijven in staat om aanvallen te isoleren. Je kunt er zelfs een omweg mee vinden voor dataverkeer bij verstoringen als een onderzeese kabelbreuk. Hiermee voorkom je downtime van een online business.

De informatie die big data vrijgeeft, helpt vals verkeer te weren van een bedrijfsinfrastructuur. Het gaat erom het gevecht te voeren waar de aanvallers zich bevinden, niet in de voortuin van een online bedrijf, omdat het dan waarschijnlijk al een verloren zaak is.

2. Live videostreams succesvol maken

Naarmate de kwaliteit van live videostreams van gebeurtenissen toeneemt, krijgen ze steeds meer publiek. Het is nuttig na te gaan hoeveel verkeer dergelijke evenementen – denk aan voetbalwedstrijden uit de Eredivisie of populaire TV-shows zoals The Voice of Holland of So You Think You Can Dance. – genereren. Hiermee kunnen omroepen hun evenementen beter plannen en zorgen dat er voldoende ruimte is voor hun videostreams.

Tegenwoordig vinden media-analyses in realtime plaats. Omroepen kunnen precies zien waar ter wereld mensen hun video’s bekijken. Ze kunnen informatie binnenhalen over hoe vaak de video’s worden bekeken, waardoor ze realtime beslissingen kunnen nemen over de encoding rates en de streaming kwaliteit. Ze kunnen ook nagaan hoe populair bepaalde inhoud is. Tevens is bij te houden welke variaties er in de streams zijn en wat de invloed is van buffering en videostarttijden op mogelijk vertrek van kijkers.

Uit onderzoek over de invloed van videobeleving op het gedrag van gebruikers blijkt dat mensen al afhaken bij een videostarttijd van slechts twee seconden. Eén procent re-buffering ratio kan een verlies betekenen van vijf procent videokijkers en zelfs een veel groter verlies van mensen die voor een tweede keer de video zouden willen bekijken. Deze gegevens zijn bijzonder waardevol, omdat de markt van geld verdienen met online video’s snel groeit.

3. Consument altijd beste beleving bieden

Ander onderzoek laat zien dat over drie jaar de gemiddelde persoon beschikt over meer dan vijf apparaten met een internetverbinding: smartphones, tablets, PC’s, spelcomputers, etc. Terwijl de manieren waarop mensen internet opgaan explosief stijgen, stellen organisaties alles in het werk om ervoor te zorgen dat consumenten hen kunnen bereiken en een goede beleving opdoen. Deze beleving moet dan wel afgestemd zijn op het apparaat, de locatie, het browsertype en de vraag van de consument.

Wij noemen dit situatiegebonden prestaties (Situational Performance) waarbij we niet langer uitgaan van de simpele presentatie van een website, maar meer gaan focussen op een echte web-beleving, ongeacht hoe en waar die beleving tot stand komt. De uitdagingen van mobiel computing kunnen voor online business overweldigend lijken. Maar met een beter begrip van gebruikers en netwerkdata is het zeker mogelijk om de consument de beste beleving aan te bieden.

4. Klant digitaal in winkel benaderen

Een koper kan op tal van verschillende manieren op een website komen: met een tablet via WiFi met gebruikmaking van Safari op iOS, via een PC over Ethernet met Chrome of via een Android smartphone met een client app, waarbij de data over HTTP gaat. Voor de kopers hoeft het alleen maar te werken, zodat zij op hun voorwaarden een site bezoeken. Of ze nu thuis in de woonkamer zijn of fysiek in een bepaalde winkel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over niet al te lange tijd ontvangen winkelbezoekers een kortingsbon op hun smartphone, afhankelijk van het winkelgangpad waar ze op dat moment zijn en van de relatie die ze hebben met de winkelier. Voor detailhandelaars vormen data een manier om beter in contact te treden met hun klanten. Oplossingen die de vraag naar steeds slimmere aanbiedingen kunnen bijhouden, gaan het helemaal maken.

Gebruik de gegevens goed

In deze verbonden wereld groeit de noodzaak het juiste publiek te bereiken, op het juiste tijdstip en via de geëigende kanalen. Het risico bestaat dat winkeliers verdrinken in de enorme hoeveelheden data die ontstaan door het sterk gevarieerde online gedrag van consumenten. Maar je kunt er ook je voordeel mee doen: gebruik al die gegevens om beter onderbouwde beslissingen te kunnen nemen en de concurrent voor te zijn.

 

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door 
Hans Nipshagen, Regional Manager Benelux van Akamai.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.