Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het Nieuwe Werken: van hype naar realiteit

Het Nieuwe Werken is meer dan een hype. En zolang u het niet louter uit kostenoverweging doorvoert, biedt het fenomeen veel voordelen. Podiumauteurs Hanneke Vos, Ferry Bezem en Gert van den Heuvel benoemen 7 ontwikkelingen rondom Het Nieuwe Werken. 

Het Nieuwe Werken (HNW) is een dominante trend in huisvesting, ict, hrm, leiderschap en organisatieontwikkeling. Onder de noemer HNW worden zeer uiteenlopende projecten en trajecten gestart. Dit is verklaarbaar vanuit verschillende ambities van organisaties, verschillende uitgangssituaties en visies op veranderen. Vanuit verschillende onderzoeken en onze ervaring bij een groot aantal organisaties zien wij 7 ontwikkelingen voor de toekomst, die nu binnen veel organisaties al vorm krijgen.

1. HNW is nooit gestart en zal nooit eindigen

HNW is de verzameling antwoorden op maatschappelijke ontwikkelingen en organisatievraagstukken. Een cultuuromslag, een andere manier van denken. De beweging is jaren geleden al in gang gezet en zal nooit eindigen. Bij sommige organisaties is dit een geleidelijk proces van organisatieontwikkeling; andere organisaties zorgen voor impact door HNW te starten.

2. De verwencultuur van HNW verschuift naar een prestatiecultuur

Op dit moment werken veel organisaties nog altijd mee aan de Nederlandse verwencultuur. Maar door de economische situatie, nationale en internationale concurrentie en de zogenaamde ‘war on talent’ staan organisaties onder druk. De verwencultuur met de iPad, het bankje, thuiswerken, de leestafel, zitzak, glijbaan en de knuffelmuur is slechts kortstondig houdbaar en houdt de komende jaren geen stand. Deze verwencultuur verschuift naar een netwerkcultuur, waarin het draait om het inzetten van de juiste kennis en kunde op ieder moment. Het gaat steeds meer om het leveren van prestaties, het benutten van talenten en het verschil maken. In- en extern samenwerken speelt daarbij in toenemende mate een belangrijke rol.

3. HNW is geen cosmetische ingreep maar vraagt om inhoud

Nog te vaak wordt HNW in organisaties ingezet als een cosmetische ingreep, met een sterke focus op de zichtbare huisvesting en ict. In een aantal organisaties wordt onder noemers als efficiëntieslagen het betere snijwerk uitgevoerd, maar helaas vaak zonder duurzaam resultaat. HNW vraagt om een zorgvuldige en meer chirurgische verandering. Zoals de chirurg kijkt naar het effect op het gehele lichaam, zo kijkt de veranderaar naar het effect van HNW op de organisatie, haar medewerkers en de omgeving. HNW gaat verder dan het voorzien in oppervlakkige behoeften.

4. HNW beweegt van efficiëntie naar effectiviteit

HNW wordt in veel gevallen nog voornamelijk geassocieerd met minder vierkante meters en een verbetering van de efficiëntie. Gelukkig groeit het beseft dat HNW meer inhoud heeft dan pure besparing. Steeds meer organisaties geven aan juist de productiviteit te willen verhogen met de invoering van HNW. Efficiëntie kent daarbij zijn grenzen, in de productiviteit ligt het echte verschil. De focus van HNW zal dan ook meer en meer gaan over effectiviteit in de zin van het leveren van de juiste prestaties, flexibiliteit, professionaliteit, acceptatie en daarmee vooral veranderend gedrag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. HNW borgt de continuïteit van de organisatie

HNW zal verder gaan dan de huidige toepassing van maatregelen. Belangrijke doelstellingen die organisaties met de invoering van HNW willen bereiken zijn het reduceren van kosten, het binden of aantrekken van klanten en medewerkers en het verhogen van de productiviteit. HNW is daarmee een oplossing die besloten ligt in diverse opgaven die op dit moment, gezien de ingrijpende veranderingen in onze wereld, continue veranderen. Een aanzienlijk deel van de organisaties is zich al bewust dat dit veranderen en aanpassen aan omstandigheden ingebed moet zijn in de cultuur en managementstijl van de organisatie. HNW raakt daarbij de strategie van een organisatie. Welke ambities zijn er en op welke manier kunnen deze worden gerealiseerd?

6. HNW moet een bredere scope krijgen

Veel organisaties concentreren zich voornamelijk op één of enkele invalshoeken van HNW. Dit maakt het behapbaar, maar beperkt tegelijkertijd ook het resultaat. Gezien de ontwikkelingen en noodzaak tot veranderen is een bredere scope noodzakelijk. Een bredere scope betekent vanuit diverse invalshoeken kijken, niet alleen focussen op huisvesting en ict, maar zeker ook op mens en organisatie. De aanpak voor HNW moet een samenspel zijn. In een organisatiebrede aanpak liggen wat dat betreft nog volop kansen voor een meer duurzaam resultaat.

7. HNW staat of valt met de vertaalslag

HNW is een onderdeel van de organisatiedoelstellingen en –strategie. De directie speelt daarbij een belangrijke rol in de visievorming en uitvoering. Commitment vanuit deze directie of het hogere management draagt dan ook in belangrijke mate bij aan het succes van HNW. Om de gestelde doelen te bereiken is het echter net zo belangrijk om de medewerkers te betrekken bij de ontwikkeling en invoering van HNW. Daarbij is het essentieel dat de directe relatie tussen organisatiedoelstellingen en HNW op ieder niveau binnen de organisatie zichtbaar is en past. Die vertaalslag moet in veel organisaties nog steeds gemaakt worden.

Over de auteurs: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Hanneke Vos, adviseur bij Twynstra Gudde, Ferry Bezem, partner Strategie, Organisatieontwikkeling en HNW bij Twynstra Gudde en Gert van den Heuvel, senior adviseur HNW bij Twynstra Gudde.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.