Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het is hard werken om te krijgen wat je wilt

Als je iets wilt bereiken, zul je ervoor moeten knokken. Dat getuige de voorbeelden die Podiumauteur Michiel Maassen geeft. 

Het gezegde 'als je wilt poepen, moet je ook drukken', werd bij ons thuis nogal eens gebruikt als je persé iets voor elkaar wilde krijgen dat moeite kostte. Ik was het vergeten, maar tijdens carnaval waren er twee mensen die me aan dit gezegde herinnerden. 

Gunst vragen

Wij zaten met ons gezinnetje, fraai uitgedost te eten, klaar voor de uitstap die zou volgen, toen de buurvrouw aanbelde. "Wat ben ik blij dat je thuis bent. Wil je wat voor mij doen, het liefst voor jullie weggaan?" Ze ratelde maar door, dus nam ik haar bij de arm en zei: "Kom binnen, ga even zitten en vertel."

"Oh, wat zien jullie er allemaal mooi uit", begon ze en meteen daar achteraan: "Ik heb zo'n goed nieuws: mijn broer is al heel lang werkzoekende en heeft onlangs gesolliciteerd bij een bedrijfje waar hij nu kan beginnen. Morgen al. Jij doet toch wat met personeel? Ik heb hier zijn contract. Wil je dat nu voor hem en mij nakijken, want dan kan hij het zo terugbrengen naar zijn baas. Hij moet morgenvroeg om 06.00 uur beginnen. Als veegwagenmachinist."

De ratel viel even stil en begon een seconde later weer opnieuw. "Het is toch geweldig om in deze tijd een baan te krijgen. Dus als jij nu even zijn arbeidsovereenkomst naloopt, dan kan hij morgen starten. Doe je dat?" En voor ik goed en wel besefte wat ze deed, had ze mij in een stoel geduwd en een dikke envelop aangereikt.

Ze is een schat van een buurvrouw, van wie niemand zoveel pressie verwacht. Enigszins ademloos keken wij haar aan in de verwachting van een volgende uitbarsting. Maar het bleef nu stil. Alleen haar bruine ogen stonden strak op mij gericht. Ik had geen schijn van kans om aan haar te ontsnappen. 

Oude bekende

"Waar gaat hij werken?" De vraag was eruit voor ik hem kon inslikken. "Het is een klein bedrijfje, nog niet zo lang geleden gestart. Maar ze hebben wel al een aantal nieuwe veegwagens en hij wordt de nieuwe machinist. Misschien ken jij ze wel. Kijk dat is hun logo." En inderdaad, bij het zien van het logo op de envelop kon ik een glimlach niet onderdrukken.

Ik kende het bedrijf maar al te goed. En de eigenaar nog beter. Want toen ik – jaren terug – als intercedent bij een uitzendorganisatie werkte, kwam een jongeman bij me langs, die maar één ding wilde: Werken als veegwagenmachinist. Loon was niet belangrijk. Wel de werkzaamheden en het type veegwagen. Over iets anders was met hem niet te praten, wat ik toen ook probeerde. 

Uiteindelijk hebben we deze jongeman kunnen plaatsen. Hij werkte keihard en had echt lol in zijn baan. Er was maar een probleem met hem. Dat was dat hij vastgelegde werktijden een belemmering vond, want 'werken was gezond en de veegklus was belangrijker dat de verplichte rij- en rusttijden'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leuke (vecht)gesprekken

Later vernam ik dat hij een telg was uit een welvarende familie die rijk was geworden door te bikkelen. Nou, dat bikkelen had hij dus niet van vreemden. En het leuke is dat hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt en zijn eigen reinigingsdienst is begonnen. Ook hij is er klaarblijkelijk een die net als onze buurvrouw de uitdrukking van hierboven uitstekend weet te gebruiken om iets voor elkaar te boksen.

Ik nam snel de arbeidsovereenkomst door en las geen gekke dingen. Daarna schreef ik op een kladblaadje een korte groet aan de jonge directeur en voegde dat toe aan de papieren. Gisteren vond ik een mailtje in mijn mailbox van hem. Hij kon zich onze ontmoeting nog goed herinneren en vooral onze vele, leuke (vecht)gesprekken over rij- en rusttijden. Maar, zo liet hij me weten, dat juist jij in je vrije tijd nog arbeidsovereenkomsten controleert, rijmt totaal niet met de inhoud van onze gesprekken destijds…

Toeval? Het bracht me in elk geval op de mogelijk ook voor u interessante suggestie om de tijd die we dagelijks gedwongen doorbrengen op het toilet meer als quality-time te beschouwen waarin we 'op 't gemak' overdenken waar we moeten drukken als we een "echt grote boodschap" voor buiten hebben. Zoals Midas Dekkers het ooit plastisch vertolkte: "Poepen is een creatief proces van iets maken, drukken en ontlasten."

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.