Hoe je over iets denkt, bepaalt grotendeels hoe je er op reageert. Podiumauteur Hugo Messer over de mindset rondom outsourcing.
Ik gaf laatst een presentatie over Talk About IT. Één van de onderwerpen van mijn verhaal was hoe een mindset een wereldwijd team beïnvloedt. Drie ‘negatieve’ mindsets over outsourcing en hoe je ze positief ombuigt:
1. ‘Ik wil mensen op mijn kantoor hebben’
Dit is een veelvoorkomende mindset en dat is logisch. Het is makkelijker werken met mensen binnen hetzelfde kantoor dan met mensen die buiten het kantoor zitten. Zoals Director Engineering John Blazey van TomTom tijdens het evenement zei: ‘Het is makkelijk werken met iemand op dezelfde afdeling. Als collega’s naar een andere afdeling gaan, wordt het moeilijker. Het maakt dan niet meer uit of ze op een andere afdeling binnen hetzelfde gebouw werken of in het buitenland.’
Als het mogelijk zou zijn om altijd de juiste mensen te vinden binnen een zeer korte tijd en voor de juiste prijs, zou deze mindset prima zijn. Maar het is tegenwoordig heel moeilijk om geschoolde mensen te vinden in West-Europa. De mindset die hier kan helpen is ‘Ik werk met talent van over de hele wereld’. Dit zorgt voor de mogelijkheid om gebruik te maken van een wereldwijde arbeidsmarkt en zo kunnen de slimste en beste mensen gevonden worden. Het maakt ook de weg vrij voor het zoeken naar de beste manier om mensen op afstand (vanuit een ander land) te managen.
2. ‘Offshoring vernietigt banen’
Veel mensen denken intuïtief dat als een bedrijf iemand aanneemt in India, het automatisch betekent dat er in eigen land een baan verloren gaat. Deze manier van denken creëert angst voor outsourcing. Daardoor verdwijnt de mogelijkheid om de slimste mensen voor uw bedrijf te winnen. Terwijl onderzoek juist heeft uitgewezen dat offshoring banen creëert in zowel het eigen als het offshore land.
De mindset van mogelijkheden is ‘de economische taart blijft groeien’. Een illustratieve quote uit het boek Linchpin van managementgoeroe Seth Godin: "Als we de tart vergroten door de beste programmeurs aan te trekken is het vanzelfsprekend dat er voor het lokale talent ook banen ontstaan. Volgens mij hangt de manier waarop dit bekeken wordt volledig af van iemands kijk op de wereld."
3. ‘Wij tegen zij’
Mensen denken vaak aan ‘wij’ (onshore mensen) en ‘zij’ (die Oekraïners). Het is veel makkelijker om iemand ver weg de schuld te geven dan iemand die naast je zit. Zo’n mindset helpt niet bij de vooruitgang die nodig is om waarde te creëren.
Ik sprak een paar weken geleden met Pepijn Smits, Director Stategic Accounts bij ISDC. Hij besloot een paar jaar geleden “om niet meer ‘die Roemenen’ te zeggen, want ik heb er niks aan. Ik heb mijn collega’s uit Roemenië nodig om mijn klanten tevreden te stellen.” Deze manier van denken leidt tot geduld en begrip en uiteindelijk zal het de waarde creëren die u zoekt.
Wat voor mindset heeft u eigenlijk? Kunt u ideeën delen die u wel of niet geholpen hebben bij het werken met collega’s wereldwijd?
Eerdere bijdragen:
-
Trends in internationale outsourcing
-
PvdA: 'outsourcing geen reden voor massa-ontslag
-
Global staffing: creëer medewerkers
-
Outsourcerisico´s van vaste prijsafspraken
-
6 tips om een team op afstand te leiden
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.