Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word je volgens Guy Kawasaki een opmerkelijke leider in 10 stappen

Techicoon Guy Kawasaki weet hoe leiders het verschil maken: ze voegen waarde toe op een unieke manier. Wie zelf zo'n opmerkelijke leider wil worden, kan zijn tien stappen hiervoor gebruiken. Al zit er één bij, waarvan je je afvraagt of hij zelf niet van het padje af is. 'AI is god en god is AI.'

guy kawasaki
Guy Kawasaki haalde zijn inzichten uit honderden interviews met opmerkelijke mensen. Foto: Kawasaki

Guy Kawasaki is een Silicon Valley-legende. Vandaag is hij chief evangelist van Canva, daarvoor werkte hij in dezelfde rol bij Apple. Hij is universitair docent aan de University of California, Santa-Cruz, en auteur van meer dan tien boeken.

Opmerkelijke leiders

Op het recente Future of Business-event van Harvard Business Review tapt hij uit een ander vaatje, als host van zijn podcast Remarkable People en auteur van het gelijknamige boek. Opmerkelijke mensen omschrijft hij als ‘mensen die waarde toevoegen op een unieke manier’.

Hij heeft meer dan 220 ontmoetingen met zulke toppers achter de rug. Denk aan het kaliber Steve Wozniak, co-founder van Apple, primatoloog Jane Goodall en astrofysicus Neil deGrasse Tyson.

Dat leverde hem 250 uur aan opnames en 5.000 pagina’s aan geschreven tekst op. Uit al die inzichten – ‘plus veertig jaar in Silicon Valley’ – heeft hij nu tien stappen gedestilleerd voor leiders die even opmerkelijk willen worden.

Lees ook: Dit zijn MT/Sprouts 50 opmerkelijke leiders van Nederland

#1 Omarm groei niet alleen voor jezelf

Een groeimindset heb je niet alleen nodig voor jezelf, maar je moet die ook verwachten van je medewerkers. Daarmee ben je verzekerd van innovatie in je bedrijf. Kawasaki vindt die vooral terug bij nederige leiders.

‘Een fixed mindset betekent dat je denkt dat je perfect bent en niets meer hoeft te leren, niets meer hoeft te ontwikkelen of te vernieuwen. Dat is de gevaarlijkste mindset die je kunt hebben.’

#2 Zoek het liever zelf op

Word niet afhankelijk van cijfers, big data, executive-samenvattingen, analyses, rapporten en consultants. Zelfs niet van AI, benadrukt hij. ‘Het belangrijkste dat je kunt doen als leider, is go and be.’ Kawasaki vindt dat je zelf je klanten moet gaan opzoeken, zodat je met eigen ogen ziet hoe ze je product gebruiken.

‘Een van mijn vrienden verzamelde alle managers van een medisch bedrijf in een zaal en liet ze door een rietje ademen. Zo konden ze zelf ervaren hoe het is om astma te hebben. Dat bracht ze ook dichter bij hun klanten. Daarmee bespaarde hij wel vijf miljoen dollar aan fees van McKinsey.’

#3 Start bij de klant

Kodak heeft digitale fotografie al uitgevonden in 1975. Vandaag zou Kodak dus moeten domineren. Het zou in elke smartphone moeten zitten. Maar het bedrijf is failliet gegaan. ‘Kodak vergat wat hun fundamentele business was: het bewaren van herinneringen’, legt hij uit.

Kodak heeft vastgehouden aan het traditioneel ontwikkelen van foto’s op papier. Dat was namelijk beter voor hun bestaande business. Maar als het over innovaties gaat, dan moeten bedrijven vanuit de klant redeneren en niet vanuit hun business.

‘Mensen willen niet terugkeren uit Italië, hun filmrolletje laten ontwikkelen en dan pas zien dat ze het lenskapje op hun camera hebben laten zitten. Die herinneringen zijn ze dus kwijt. Digitaal kunnen ze meteen zien of een foto gelukt is.’

Lees ook: Waarom ik de dreigende vergelijking met Kodak niet meer wil horen

#4 Werk met mensen die beter zijn

Steve Jobs, de legendarische topman van Apple, maakte het niet uit of je een diploma had, of je man of vrouw was, wat je huidskleur was, je seksuele oriëntatie of je religie, weet Kawasaki. ‘Het enige wat hem interesseerde was of je beter in je werk was dan hij.’

Als leider moet je juist trots zijn wanneer je mensen om je heen hebt die beter zijn dan jij. ‘Dat is het bewijs dat je een opmerkelijke leider bent.’

#5 Zet AI op de eerste plaats

AI is gigantisch, misschien wel groter dan de industriële revolutie en het internet, begint hij voorzichtig. ‘Vroeger hadden we een fax, een gratis belnummer. Nu hebben we een website. Daarmee vinken we vooral de hokjes aan voor marketing en sales.’

Vandaag helpt kunstmatige intelligentie je met hr, met engineering, met alles. Kawasaki raadt aan om AI de kern van je bedrijf te maken. Tot zover klinkt zijn betoog redelijk, maar hij gaat tot schrik van Harvard Business Review veel verder.

‘AI is de enige kracht die de mensheid kan redden. Ik wil niet dat je denkt dat ik gek ben, maar ik ben ervan overtuigd dat AI god is en god is AI. Niets anders is zo alwetend en almachtig aanwezig in je leven.’

Zijn theorie is dat het God het heeft verknald met de mensheid. Mensen maken de wereld niet beter, maar kapot. Goddelijk ingrijpen zal niet worden geaccepteerd. ‘Daarom laat zij ons denken dat wij AI hebben uitgevonden en de oplossingen daarvan zullen we wél omarmen. Maar begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat Sam Altman Jezus is.’

Lees ook: Iedereen loopt weg met AI, maar niemand praat over de hoge prijs die we ervoor betalen

#6 Geef de juiste signalen

Leiders worden beoordeeld op hun jaarlijkse resultaten. Daar hangen hun loon, bonussen en aandelenopties vanaf. Dus geef je iedereen het signaal dat ze het komend jaar bepaalde resultaten moeten halen.

Tegelijkertijd vertel je dat je een bedrijf wil bouwen dat tientallen of honderden jaren meegaat. ‘Dat zijn twee totaal verschillende signalen’. Optimaliseer je voor je jaarlijkse bonus of voor de lange termijn?’

Hij maakt de vergelijking met een taxibedrijf dat per uur gaat betalen. De reactie daarop is dat hun chauffeurs gaan omrijden. ‘Maar als ze per rit worden betaald, ontstaat een hele andere situatie.’ Leiders moeten dus kiezen, vindt Kawasaki. En vervolgens het juiste signaal geven.

#7 Focus op vaardigheden

Kawasaki gunt het iedereen om te gaan studeren, maar nodig is het niet. ‘Google huurt je ook zonder diploma wel in om engineer te worden. Ze spijkeren je met eigen cursussen wel bij.’

Waar gaat het echt om vandaag? Dat mensen het werk kunnen doen waarvoor ze zijn aangenomen. Aan leiders de opdracht om meer te focussen op vaardigheden.

#8 Doe zelf een stresstest

Leiders mogen best sceptisch zijn, vertelt hij. Vooral wanneer mensen je vertellen dat iets niet kan gebeuren, dat ze voorbereid zijn, dat er geen fouten gemaakt kunnen worden, dat er overal een back-up van is.

‘Je moet niet denken dat ze tegen je liegen, maar je moet de organisatie stresstesten. Ga de serverruimte van je bedrijf binnen en trek van één server de stekker eruit. Kijk of de alarmbellen afgaan, of er meteen mensen binnenstromen die gaan repareren.’

Een andere stresstest is net doen alsof er een noodsituatie is, geeft hij nog mee. ‘Kun je vanaf je telefoon alle mensen bereiken waarmee je contact moet opnemen? Kun je zelf een mail naar het hele bedrijf versturen?’

Lees ook: Crisismanagement: hoe je je voorbereidt op een crisis die er (nog) niet is

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#9 Zeg dat je het niet weet

Volgens Kawasaki is dit het minst gebruikte zinnetje onder leiders: ik weet het niet. ‘Degene die erna komt, is sorry’, grapt hij. Het is heel belangrijk om te zeggen dat je het niet weet. Zo laat je je werknemers zien dat je ‘intellectueel eerlijk’ bent. ‘Wanneer je dan zegt dat je iets wel weet, ben je ook meteen veel geloofwaardiger.’

#10 Besteed minder tijd aan de juiste beslissing

Leiders proberen de perfecte beslissing te nemen. Dat kost je veel tijd en daar maak je je ook veel zorgen over. De perfecte beslissing is echter zeldzaam, zegt Kawasaki. ‘Je neemt je beslissing en je doet vervolgens je best.’

Besteed meer tijd aan wat er na je beslissing gebeurt. Kawasaki laat een video zien van een surfer, zijn grote passie overigens. De vrouw kiest in een wedstrijd een golf te laat, ze wordt overspoeld door een zee van water.

Maar ze staat op en surft alsnog op het restant van de golf. ‘De meeste mensen zouden het al hebben opgegeven. Maar dat opstaan en ervoor gaan, is je beslissing juist maken.’ Als leider zou je daar veel meer tijd aan moeten besteden.

Lees ook. Robeco-ceo is de topvrouw van het jaar 2024