Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google-waanzin maakt belang privacyregels duidelijk

De macht van Google. Er is veel over te doen. De waanzin maakt één ding heel duidelijk: het belang van privacyregels.

Ook het nieuw boek 'De macht van Google' van Peter Olsthoorn geeft het debat hierover een impuls. In zijn boek staat onder andere beschreven hoe groot Google is op het gebied reclame: ‘nog groter dan de Ster, RTL, radiozenders en de rest van het internet bij elkaar’. Dat bedrijven graag bij Google adverteren komt vooral omdat er een slim zoekprogramma actief is dat op basis van het surfgedrag doorheeft en doorgeeft waar de consument in geïnteresseerd is. Google weet dus waar u, ik en alle mensen om u heen die gebruik maken van de zoekmachine heen surfen, en welke informatie en sites onze voorkeur hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is niet het eerste boek dat geschreven is over de macht van Google. Succesvolle bedrijven vangen nu eenmaal veel wind, en het bedrijf dat meer van ons weet dan de belastingdienst is per definitie eng. Voor hen die een dosis paranoia wel waarderen is de video van Het Masterplan interessant. In deze video wordt verteld dat Google niet alleen onze Gmail doorspit op zoek naar wetenswaardigheden, maar dat het bedrijf ook serieus bezig is met moleculaire biologie, de wetenschap die onderzoekt hoe organismen in elkaar zitten. Gaat Google uiteindelijk ons surfgedrag voorspellen op basis van ons DNA? Het lijkt mij een brug te ver, maar volgens het Masterplan zijn er geen bruggen die Google niet kan overgaan.

Dat Google heel veel van internetgebruikers weet is een feit, maar veel belangrijker is de vraag: wat doet Google met al onze informatie? Wordt het doorverkocht of wordt het bewaard voor ‘a rainy day’? Wordt het ogenschijnlijk sociale, transparante bedrijf eigenlijk gerund door een slinkse Lex Luthor, die straks dankzij al onze vrij vergeven data de wereld wil regeren vanachter één pc en één server? Google’s stichtelijk credo is: ‘don't be evil’, wat weer een afgeleide is van het 6e punt uit Google’s bedrijfsfilosofie: ‘You can make money without doing evil’. Heel mooi allemaal, maar ik ken vele religies die allemaal als grondslag hebben dat een mens een ander mens geen kwaad mag doen, en de praktijk wijst uit dat deze religieuze aanhangers elkaar juist graag de hersens inslaan.

De Google-waanzin heeft als gevolg dat men zich  steeds meer bewust wordt van het belang van privacyregels. En van de waarde van informatie die betrekking heeft op één persoon. Weten wie wat waar doet is niet erg, zolang daar geen misbruik van gemaakt kan worden. Identity Management speelt hierbij een belangrijke rol. Veel non profit organisaties, zoals onderwijs- en zorginstellingen, maken gebruik van IDM oplossing zoals bijvoorbeeld Red Spider. Informatie uit bronsystemen, zoals personeelsregistratie, deelnemersadministratie of gebruikersdatabases, wordt ontsloten en gekoppeld met afnemende systemen zoals personeelssystemen, onderwijssystemen, e-mailsystemen. Persoonsinformatie wordt verzameld in een platform dat omringd is door reglementen die ervoor zorgen dat alleen gerechtigden bij de informatie kunnen, een veilige benadering. Ik weet niet hoe het met Google’s Masterplan afloopt, maar een ding weet ik wel. Zolang bedrijven gebruik maken van Identity Management oplossingen, zijn zij een Superman en kan Lex Luthor zijn slinkse plannen op zijn digitale buik schrijven.

Dit Podium-artikel is geschreven door Bram Haasnoot, directeur van Real Open IT, dat onder meer verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Red Spider Next Generation.

Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op           mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.