Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je een goede eerste indruk op de organisatie als nieuwe leidinggevende

De eerste indruk die je maakt is enorm belangrijk, ook voor leidinggevenden. Voordat je aan de slag gaat, is het goed om na te denken over je introductie. Leiderschapscoach Lennart van der Kraan geeft tips in zijn nieuwe boek 'Help/Hoera, ik ga leidinggeven!'.

goede eerste indruk maken leidinggevende
Foto: Getty Images

Hoe wil je binnenkomen bij een nieuwe organisatie en wat voor indruk wil je maken? Het is verstandig om daarover na te denken voordat je aan de slag gaat met je nieuwe baan.

Een goede eerste indruk maken is cruciaal. Binnen zeven seconden vormen we een beeld van iemand. We bepalen bijna direct of we iemand vertrouwen of niet.

Het loont daarom de moeite om vooraf over je introductie na te denken. Dale Carnegie beschrijft in zijn wereldwijde bestseller Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt zes manieren om jezelf geliefd te maken.

Deze zes manieren kun je gebruiken om een goede eerste in druk te maken.

1. Wees oprecht geïnteresseerd

Ralph Waldo Emerson, een beroemde Amerikaanse dichter uit de negentiende eeuw, zei ooit: ‘Ieder mens die ik ontmoet, is mij in het een of ander de baas. In dat opzicht kan ik van diegene leren.’

Dat is een geweldig uitgangspunt voor het maken van een goede eerste indruk. Stel jezelf open voor de mensen met wie je kennismaakt. Wat zijn hun drijfveren? Waarom komen ze elke dag naar hun werk? Wees oprecht geïnteresseerd in wat ze te vertellen hebben en besef dat ze over waardevolle informatie beschikken die jij straks nodig hebt.

2. Lach

Een lach wil zoveel zeggen als: ‘ik mag jou wel’ en ‘ik ben blij dat ik je zie’. Een oprechte lach is een sterk wapen om jezelf geliefd te maken. Een lach lokt een lach uit. Probeer het maar. Lach eens oprecht naar iemand die je tegenkomt op straat of naar diegene die naast je in de trein of bus zit. Kijk wat er gebeurt en je zult versteld staan. Met de kracht van een lach maak je een verpletterende eerste indruk.

3. Noem namen

Iemands naam is zijn of haar belangrijkste bezit. Zorg dus dat je namen onthoudt en op de juiste manier uitspreekt. Wanneer je iemands naam continu verkeerd spelt of uitspreekt, geef je het signaal dat je diegene niet belangrijk vindt. Het lijkt iets kleins, maar door je hier bewust van te zijn kun je het als kracht gebruiken.

De naam van iemand noemen werkt niet alleen goed bij het maken van een eerste indruk, ook in ander contact is het waardevol om regelmatig iemands naam te noemen. Pas wel op dat je dit niet te veel doet. Als je elke zin afsluit met een naam, wordt het een trucje en verliest het al zijn kracht. Het gaat dan zelfs tegen je werken.

Lees ook: Naam vergeten van een collega? Dit is de beste tactiek

4. Luister aandachtig

Aandachtig luisteren is een kunst, zeker als je leidinggevende bent. Door aandachtig te luisteren, geef je iemand het gevoel dat diegene op dat moment het belangrijkste ter wereld is. En dat is ook zo.

Een handige uitspraak om je aan vast te houden is de volgende van Stephen Covey, bekend van de bestseller De 7 eigenschappen van effectief leiderschap: ‘Luister niet met de intentie om te antwoorden, maar met de intentie om te begrijpen.’

Als je dat als leidinggevende beseft, is luisteren een onmisbaar stuk gereedschap voor in je gereedschapskist.

5. Praat over de interesses van de ander

Als mensen in een gesprek zelf veel aan het woord zijn, houden ze vaak een prettig gevoel over aan dat gesprek. We praten namelijk graag over onszelf en onze interesses. Mede hierdoor is goed luisteren zo belangrijk. Vraag door op iemands motivatie en merk op waar diegene energie van krijgt. Je toont hiermee oprechte interesse en je laat daarmee zien dat het niet om jou gaat maar om de ander.

Lees ook: Met deze methode voer je als leider betere gesprekken

6. Geef de ander het gevoel belangrijk te zijn

Door oprecht geïnteresseerd te zijn, te lachen, zijn of haar naam te noemen, aandachtig te luisteren en over de interesses van de ander te praten, geef je iemand het gevoel belangrijk te zijn. Speel geen spelletjes en doe niet alsof. Wees geen circushond die op commando bovenstaande ‘trucjes’ uitvoert. De ander prikt daar genadeloos doorheen. Je verliest daarmee juist vertrouwen en je verspilt je kans op een positieve eerste indruk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De technieken die hierboven beschreven staan, kunnen je helpen om goed voor de dag te komen tijdens de eerste gesprekken die je voert. Je kunt het natuurlijk ook groter aanpakken. Voordat je in je nieuwe rol begint, wordt je komst binnen de organisatie aangekondigd. Je eerste indruk maak je maar één keer. Dus kan het lonen om over je introductie na te denken, als je daar de kans voor hebt.

Zoek in ieder geval naar een binnenkomer die bij je past. Dit kan een video zijn waarin je jezelf voorstelt of een korte quiz waardoor mensen je alvast leren kennen. Stem wat je doet wel altijd af met je contactpersoon binnen de organisatie. Hij of zij kan inschatten of je actie op prijs wordt gesteld en of het daar wel het juiste moment voor is.

Het zou namelijk zonde zijn als jij jezelf vrolijk introduceert, terwijl er net een reorganisatie is aangekondigd en de sfeer onder het nulpunt is.

Dit artikel is een passage uit help hoera ik ga leiding gevenHelp/Hoera, ik ga leidinggeven! Verrassend simpel stappenplan voor een succesvolle start, geschreven door Lennart van der Kraan. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.