Leidinggeven aan werknemers verspreid over de hele wereld is lastig, maar niet onmogelijk. Podiumauteur Hugo Messer beschrijft waarom het zo belangrijk is dat de werknemers allemaal in uw bedrijf geïntegreerd moeten zijn.
Wanneer je met mensen op afstand wilt werken, moet je medewerkers creëren. Tot die conclusie ben ik gekomen tijdens een congres over offshoring, begin deze maand. Tijdens het congres deelde Albert Groothedde, de ceo van Innovites, zijn ervaringen. Voor het kleine Nederlandse ERP-softwarebedrijf werken drie mensen in Nederland en vijf in India. Het voornaamste advies van Groothedde is:
- Zorg dat je samenwerkt met een partner die goed is in zoeken en selecteren
- Zorg voor de juiste mensen in het team
- Zoek een partner die alles offshore kan organiseren en in staat is cultuurgrenzen te overbruggen
- Integreer de offshore mensen in je organisatie
De ervaring van Groothedde leert dat een klant-leverancier verhouding niet werkt. Het belangrijkste is om een samenwerking te creëren waarin de offshore teamleden in hetzelfde team werken, volgens dezelfde waarden en zo integraal deel uitmaken van uw organisatie. Een interessant deel van zijn verhaal is dat offshoring voor hem zo goed werkt dat zijn nicheproducten nu verkocht worden op de Indiase markt.
Intensief contact
Na afloop van het congres sprak ik met Accenture-projectmanager Jeroen Tiekstra de manier waarop het management-consultingbedrijf met hun Indiase mensen werkt. Jeroen is erg positief over de samenwerking met zijn Indiase collega’s. Voor elk project stuurt hij profielen van de mensen die er nodig zijn naar het Indiase kantoor. De Indiase HR-afdeling stelt een aantal teamleden voor en Jeroen kiest uiteindelijk welke mensen het meest geschikt zijn. Tijdens de projecten is er een constante verbinding met de collega’s in Bangalore. Ook gaan ze vaak bij elkaar op bezoek. Dagelijks vinden er meetings plaats zodat de voortgang in het team besproken kan worden. De tweewekelijkse meetings met de klant in Nederland dienen om aanpassingen aan te dragen en te horen hoe het project ervoor staat.
Een interessant deel van Accenture’s methode is dat de teamleden (zowel onshore als offshore) persoonlijke ontwikkelingsplannen hebben. Aan het begin van elk project geeft iedereen aan wat zijn persoonlijke doelen zijn (wat hij extra zal doen bovenop de technische vereisten). Alle collega’s én de klant geven geregeld feedback over het bereiken van deze doelen. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd hun doel te halen en krijgen ze 360 graden feedback op hun voortgang en prestaties.
Cruciaal element
De laatste jaren hebben mensen geëxperimenteerd met verschillende modellen voor het managen van mensen die verspreid zijn over de wereld. Bovenstaande voorbeelden geven aan dat iemand integreren in de eigen organisatie een zeer cruciaal element is. Mensen die ver weg zitten, moeten hetzelfde behandeld worden als de mensen op uw eigen kantoor. Pas dezelfde managementtechnieken moeten toe en gebruik dezelfde logica voor het stellen van doelen en prioriteiten. Als de juiste managementmethoden en -processen er zijn, wordt het makkelijker om mensen op verschillende locaties te integreren in uw waardecreërende activiteiten.
Eerdere bijdragen:
-
Outsourcerisico´s van vaste prijsafspraken
-
6 tips om een team op afstand te leiden
-
Outsourcen, zo gek nog niet
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.