Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ga voor die Porsche

Personeel aannemen is als auto's kopen. Je zoekt niet voor de korte termijn, maar voor meerdere jaren. Managers moeten dan ook zorgen dat de HR-functionaris een gedetailleerde briefing krijgt van wat voor versterking ze zoeken. Zo kan ook hij het zien wanneer hij op het autokerkhof vist in plaats van in de Porsche garage.

Steeds meer organisaties kiezen er voor om afspraken te maken met een aantal preferred suppliers. Vanuit administratief, logistiek en inkoop oogpunt is het in een klant-leverancierrelatie volstrekt logisch om preferred suppliers te kiezen en afspraken te maken over inkoopcondities.

Voor de levering van een dienst waarbij de kwaliteit van de dienst wordt bepaald door degene die de dienst levert, zoals bij detachering, is dit echter niet voor de hand liggend. Steeds meer organisaties schieten hun doel voorbij, omdat de afdeling HR de spelregels bewaakt en impliciet bepaalt met wie de manager zaken mag doen. Voor een partij die sales boven de relatie stelt is HR hierdoor een ideale afdeling om zaken mee te doen. Je kan je business immers al voor lange tijd veilig stellen. De vraag is hoe het zit met de kwaliteit van de geleverde dienst. Vind je zo daadwerkelijk de juiste mensen voor je organisatie?

Het is enorm frustrerend om te moeten toezien dat juist ambitieuze grotere organisaties de administratieve afhandeling en inkoopkortingen laten prevaleren boven de kwaliteit en het rendement van personeel. De realisatie van de corporate values en business doelstellingen zijn hiermee ineens van ondergeschikt belang geworden. Deze organisaties kiezen impliciet voor standaard oplossingen bij specifieke problemen. Het behoeft weinig uitleg dat dat niet effectief is en dat de kans erg klein is dat deze ‘standaard’ oplossingen bijdragen aan de realisatie van de ambities van deze organisaties.
Vaak bestaat er nog wel een procedure om af te wijken van de standaard preferred suppliers, maar voordat een akkoord is verkregen op een afwijkend inkooptraject ben je al snel een tijd verder. Met als resultaat dat men zichzelf de volgende keer alle moeite bespaart en liever naar een ‘standaard’ oplossing zoekt.

Durf te discussiëren

Net als met andere investeringen binnen een organisatie, bepaal je ook bij het aannemen van nieuw personeel wat het rendement is. Hiervoor is het echter wel belangrijk dat je als manager inspraak hebt bij de inkoop van resources. Een HR-manager bijvoorbeeld, zal nooit hetzelfde inzicht hebben in de behoeftes van de IT-afdeling als de IT-manager. Ga daarom de discussie aan met inkoop en de directie en geef aan dat je meer vrijheid nodig hebt of zelfs een volledig vrije keuze bij het aannemen van nieuw personeel. Zeker wanneer jouw organisatie gebruikmaakt van gedetacheerden wil je optimaal profiteren. Detacheringsbureaus worden vaak ingezet voor tijdelijke, arbeids- en kennisintensieve projecten en juist dan wil je als manager binnen een kort tijdsbestek het beste uit je resources halen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is vreemd dat organisaties op veel andere vlakken de korte en lange termijn resultaten wel prima weten te onderscheiden om te bepalen waar uiteindelijk de winst zit. Hoeveel bedrijven investeren er bijvoorbeeld in bedrijfswagens van twintig jaar oud? Misschien goedkoop op de korte termijn, maar op de lange termijn snapt iedereen dat dit geen winst oplevert. Zo is het ook met personeel. Snel goedkoop personeel aannemen is in niemands belang. Bepaal aan welke hard en soft skills je als manager behoefte hebt en ga hier naar op zoek. Krijg je die vrijheid niet van de directie? Zorg dan voor een gedetailleerde briefing voor de HR-manager. Zo kan ook hij zien dat hij op het autokerkhof vist in plaats van in de Porsche garage.

Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Stephan Bosman, directeur van IT-detacheerder neomax.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.