Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Erwin van Faassen, mede-oprichter e-mailmarketingbureau Admitter

Gericht schieten met hagel

Email marketing staat aan het begin van haar ontwikkeling en zal in de komende tijd voor verrassende en goede initiatieven zorgen, die het leven niet per se altijd mooier maar wel gemakkelijker maken.

Wie kent het niet? Na 2 weken vakantie een halve dag moeten blokkeren in je agenda om je e-mail weg te werken. Dit is in de meeste gevallen geen uitzondering maar regel. Je gaat rigoureus te werk, eerst scan je je inbox om te zien of er berichten tussen zitten die specifiek aan jou gericht zijn, en daarna de botte bijl erin.

Junkmail
E-mail marketing wordt vandaag de dag bijna synoniem gesteld aan spam. Waar 10 jaar geleden e-mail krijgen van iemand nog bijzonder was, moet je tegenwoordig weten op te vallen in volle mailboxen. Naast spamkillers, security suites en ingebouwde junk mail folders proberen vele bedrijven ons te behoeden voor de grote bulk aan e-mail die op ons wordt afgestuurd. Volgens sommige rapporten is de hoeveelheid spam op dit moment boven de 95% van al het e-mail verkeer in de wereld.

Spam
Maar is het allemaal wel zo erg? De consument past zich razendsnel aan, gebruikt in meer dan 50% van de gevallen een spamkiller, maakt regels aan in outlook voor ongewenste mail en de meeste bedrijven bewapenen zich tegen de malafide mailservers, die ons bombarderen vanaf minuscule eilandjes, waar welvaart wellicht geassocieerd wordt met een andere definitie van spam. Recent onderzoek geeft aan dat we gemiddeld 36 mailtjes per dag ontvangen. Hiervan is een derde spam, 9 zakelijk, 6 prive, 4 nieuwsbrieven en nog wat overige mail. Daarbij heeft e-mail ons leven een stuk gemakkelijker gemaakt en kunnen velen geen dag zonder hun e-mail te checken.

Permissie
Als we kijken naar e-mail marketing zoals het nu bedreven wordt zijn er een aantal zaken die garant staan voor succes. De basisvoorwaarde is permissie; mail dan ook nooit zonder de toestemming van de gebruiker. Dit is niet alleen de wet, maar ook de alom geaccepteerde omgangsregel zoals we die kennen. Daarnaast zijn er simpelweg 3 belangrijke aspecten om succes te hebben met e-mail marketing; relevantie, timing en nut. Voor de ondernemers en marketeers onder u, hier volgen een aantal voorbeelden uit de praktijk.

Relevantie. Is het logisch dat ik dit van jou ontvang?
– kattenvoerreclame (Whiskas) versturen naar een computergeïnteresseerd publiek
versus
– een aankondiging van het event de Sprout Challengers Day via een website voor ondernemers.

Timing. Is dit NU relevant en nuttig voor mij?
– een e-mail met vakantieaanbiedingen één dag nadat ik een vakantie geboekt heb waarvan ik pas kan genieten over 2 maanden (Vaya)
versus
– een uitnodiging om naar nieuwe auto's te komen kijken omdat mijn leasecontract bijna is afgelopen (BMW)

Nut. Wat heb ik hier aan?
Een direct voordeel is essentieel. Email is eigenlijk de digitale variant van direct marketing en werkt als je er iets aan hebt. Dit is erg persoonlijk, maar kan eenvoudig concreet gemaakt worden; een exclusieve aanbieding, unieke informatie, een tijdelijk voordeel, een preview en nog veel meer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een ‘open brief' naar aan alle websites in Nederland
De essentie achter klantcontact is dat je de informatie gebruikt die je weet van je klant. De eerste regel is dat als je dit niet weet, je moet beginnen hem dit te vragen. Vraag daarnaast permissie om af en toe e-mail te mogen sturen, en je hebt een winner. In dit licht vraag ik mezelf bijvoorbeeld al enige tijd af:
– Waarom is er geen nieuwsbrief aan het einde van de dag met daarin kooktips voor die avond. Tips op basis van ingrediënten die in de aanbieding zijn, dan wel producten die ik (nog) in huis heb?
– Waarom is er geen dienst waarbij ik informatie ontvang over updates van mijn favoriete band (televisieoptredens, concerten of gewoonweg nieuwe cd's)

Email marketing staat aan het begin van haar ontwikkeling en zal in de komende tijd voor verrassende en goede initiatieven zorgen, die het leven niet per se altijd mooier maar wel gemakkelijker maken.

Erwin van Faassen
Mede-oprichter Admitter

Erwin van Faassen (1973) studeerde in 1996 af aan de heao. Na meerdere sales, marketing en business development functies bij IDG Nederland is hij overgestapt naar Sdu uitgevers als uitgever van Automatisering Gids en uitgeefmanager ICT bij Sdu. En nu mede-oprichter van Admitter, een gespecialiseerd e-mail marketing bureau op het gebied van permission e-mail marketing. Zijn motto: "Alles wat niet kan, is nog nooit gebeurd."