Donald Duck, Belle en het Beest, Finding Nemo, the Lion King, Aladdin en Disneyland Parijs. Op een enkeling met een zeer orthodoxe opvoeding na zal iedereen wel iets van The Walt Disney Company hebben gezien, gelezen of bezocht. Wereldwijd behaalt het bedrijf jaarlijks een omzet van zo’n zestig miljard dollar.
Chronisch optimist
Iets wat Walt en Roy Disney niet konden vermoeden toen ze in 1923 de Disney Brothers Cartoon Studio oprichten. De heren hebben aanvankelijk weinig succes met hun getekende wezens. Pas de derde film met Mickey Mouse in de hoofdrol trekt volle zalen. Uiteindelijk sleept Walt Disney, tot zijn dood in 1966, 26 Oscars in de wacht. Naast alle lof die Disney kreeg toegezwaaid, was er ook de nodige kritiek.
Gedurende zijn leven deed de bedenker van Mickey Mouse een hoop uitspraken die rechtstreeks opgenomen zouden kunnen worden in een scheurkalender van een positiviteitsgoeroe. Wat te denken van: ‘Als je het kunt dromen, kun je het doen’ of ‘Het is leuk om het onmogelijk te doen’. Hoe zo’n optimistisch ingestelde omgaat met kritiek laat zich raden. Hij zet niet de hakken in het zand bij een negatieve recensie, maar laat evenmin de boel achteloos van zijn schouders glijden. Tenminste: als we ervan uit mogen gaan dat Disney deed wat hij zei.
Don’t fight it, fix it
Over het ontvangen van harde kritiek stelde hij ooit. ‘A kick in the teeth may be the best thing in the world for you‘. Disney zei ongemak te voelen op het moment dat dingen te goed leken te gaan. Liever had hij een schop onder zijn donder om op scherp gezet te worden. Justin Bariso, auteur van het boek EQ Applied dat handelt over emotionele intelligentie, ziet hierin een belangrijke levensles. Je kunt negatieve feedback gebruiken om beter te worden. Vaak hebben mensen de neiging om zich te verzetten tegen kritiek of om de criticaster zwart te maken.
De houding van Disney ten opzichte van kritiek zou samengevat kunnen worden als ‘don’t fight it, fix it’. Of zoals in Nederland een gevleugelde uitspraak is geworden op de werkvloer: kritiek is een cadeautje. Bariso vergelijkt het cadeautje met een ongeslepen diamant. Op het oog een saaie lelijke steen, maar een diamantbewerker kan er een geliefd object van maken.
Volgens de auteur is het daarom belangrijk om op een andere manier naar kritiek te kijken. Vraag je altijd af wat je kunt leren van het perspectief van de andere persoon. Op welke manier kun je de (negatieve) feedback gebruiken om te verbeteren? Op die manier kun je je ideeën verbeteren en je boodschap op uiteenlopende wijzen communiceren aan een breder publiek.