Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De rol van empathie in offshoring

Vorige week gaf Podiumauteur Hugo Messer een presentatie op de TU in Delft over onder meer ‘empathie’. Hard nodig. "Vaak leren technologen over rationaliteit en data, niet over mensen en relaties."

De definitie van empathie die Messer gebruikte:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Empathie in offshoring kan samenwerking op verschillende manieren helpen. De eerste manier is het overbruggen van cultuurverschillen en de tweede manier is het werk zelf (mensen, bedrijf en project).

Eerste manier: cultuurverschillen overbruggen

  • Door empathie te tonen kunnen we de verschillen accepteren. Ik denk dat het uitgangspunt voor samenwerking tussen verschillende culturen is dat mensen erkennen dat er verschillen bestaan. Mensen moeten niet proberen hun eigen normen en waarden te forceren bij mensen met een andere cultuur. Ze moeten proberen te begrijpen welke normen en waarden de anderen hebben en waarom en hoe ze verschillen. 
     
  • Van daaruit kunnen we rekening houden met de verschillen: samenwerking. Als we erkend hebben dat er verschillen zijn kunnen we er rekening mee houden. We kunnen er bijvoorbeeld rekening mee houden dat mensen in India op een andere manier ‘nee’ zeggen. We kunnen een andere vraagstelling gebruiken om uit te vinden of ze het er mee eens zijn of niet. Of we kunnen een paar maanden in India doorbrengen om mee te maken hoe deze Indiase manier van ja-nee werkt.
  • Als we de verschillen niet accepteren kan samenwerking leiden tot frustratie. Ik heb veel gevallen meegemaakt waarbij iemand vast houdt aan zijn eigen wereldbeeld en normen en waarden, dit kan leiden tot frustratie omdat de één gefrustreerd raakt omdat de ander zijn kijk op de wereld niet deelt. Deze frustratie kan ook leiden tot een mislukt project.

Tweede manier: in het werk of in de projecten

In het werk helpt het om empathie te stimuleren:
 

  • Tussen teamleden: investeer in reizen. Hierdoor kunnen de onshore en nearshore teamleden elkaar (regelmatig) ontmoeten. Mensen creëren een onderlinge band als ze samen een biertje drinken of een chapatti eten. Hierdoor zullen ze elkaar beter begrijpen en dit helpt het team betere resultaten te behalen.
  • Met de bedrijfscultuur: missie, visie, waarden. Het offshore team drinkt ’s morgens geen koffie met u, ze spreken de CEO niet die elke dag zijn visie uitlegt. Het beste is als de offshore mensen zichzelf als collega’s zien en dus een essentieel deel van het bedrijf. Om dit te creëren moeten ze zich kunnen identificeren met het systeem van normen en waarden, waarom het bedrijf bestaat en de toekomstplannen van het bedrijf.

 

  • Met de producten: Wie gebruikt ze? Waarom? Hoe verdienen we geld? Vaak weet het onshore team veel over een softwareproduct. Zij hebben het gebouwd en hebben het er iedere dag over, het product ‘leeft’ en ze wonen ook in een land waar het product gebruikt wordt. Dit is anders voor het offshore of nearshore team. Het overdragen van productkennis is belangrijk, vooral in de eerste stadia. Offshore moet men zich kunnen identificeren met en empathie tonen voor de producten en deze begrijpen. 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.