Neem je een sollicitant aan die precies voldoet aan de eisen? Of zoek je een kandidaat die nog kan groeien in zijn functie en die je kunt omvormen naar jouw wensen? Podiumauteur Frank Bruining legt aan de hand van oneliners uit waarom een eend geen adelaar kan worden.
- Stuur geen eenden naar de adelaarsschool.
Waarom niet? Omdat het niet werkt. Goede mensen vind je en worden niet gevormd. Zij kunnen zichzelf veranderen.
- Als jij goede mensen wilt, zul je ze moeten vinden.
Als je gemotiveerde mensen wilt, zul je ze moeten vinden, en niet hoeven te motiveren. Je kunt mensen niet leren aardig te zijn. Ze zijn het of niet. We leren onze mensen niet om aardig te zijn, stond er onlangs in een advertentie van een hotelketen, we nemen aardige mensen aan.
- Dit weten we al. Wanneer ga je er eens iets mee doen? Motiveren is een mysterie.
Zelf geef ik korte workshops of lezingen over motivatie, inspratie en bevlogenheid. Er zijn steevast een aantal mensen die zeggen 'dit weet ik allemaal al'. En een aantal mensen dat zegt 'ik ga dit morgen gelijk toepassen'. Wat is het verschil?
- Waar komen mensen hun bed voor uit? Daar ga jij niets aan veranderen hoor.
Er is zoveel verschil tussen succesvol zijn en niet succesvol zijn. Wat motiveert mensen? Waar komen ze hun bed voor uit? Hoeveel adviezen heb jij al gegeven aan anderen waarvan werd gezegd: 'werkt toch niet voor mij', 'of hebben we al eens geprobeerd'? Heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom dat voor anderen wel werkt?
- In principe is alles voor iedereen mogelijk. Maar ze moeten het wel echt willen.
Ze moeten er 100% voor durven gaan. Haal de beste eenden binnen die je kunt krijgen. Stop ermee om eenden in adelaars te veranderen. Neem mensen aan en werk met mensen samen die al adelaars zijn. Maar dat geldt natuurlijk ook voor adelaars die je wilt veranderen in eenden.
- Als je eenden wilt, neem je eenden aan.
Haal het beste uit je mensen, maar probeer ze niet te veranderen. Help ze om volledig te worden wie ze zijn en benut het potentieel dat ze van nature bezitten.
Ben jij een goede eend of een slechte adelaar?
Eerdere bijdrage:
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Frank Bruining, directeur bij Commitments.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'