‘Als ik op een congres aan hr-mensen vraag wat hun grootste problemen zijn, krijg ik altijd antwoorden als: beter communiceren met de lijnmanager, of talent binden en boeien’, schrijft Ulrich in het recente Are we there yet?. ‘Maar de hr-mensen hebben zelden antwoord op de vraag: so that? En dat is de vraag waar het om zou moeten gaan.’
Ulrich trekt al jaren de wereld rond met zijn boodschap dat hr niet alleen ervoor moet zorgen dat de salarissen op tijd betaald worden, maar dat juist bij hr de sleutel ligt voor toekomstig succes. Als hr-mensen maar los weten te komen van hun oude, beperkte blik op hun vak en echt durven te professionaliseren en hun werk in dienst willen stellen van het doel van de onderneming waaraan ze bijdragen.
Dat verhaal vertelt Ulrich eigenlijk al sinds de verschijning van Human Resource Champions, het boek waarmee hij eind jaren ’90 de hr-wereld op zijn kop zette door de introductie van de vier ‘kernkwadranten’ en ‘vier rollen’ van hr. Eind vorig jaar schreef hij The Why of Work, waarin hij probeert te achterhalen waarom mensen deel willen uitmaken van commerciële organisaties.
Theorie
Ulrich onderscheidt vier rollen voor hr:
- De strategisch partner. De hr-manager die zorgt voor een succesvolle uitvoering van de bedrijfsstrategie door als businesspartner van het lijnmanagement de bedrijfsdoelen te vertalen in concrete hr-strategieën en prioriteiten.
- De change agent. De veranderkundige die zorgt voor capaciteit tot verandering.
- De administratief expert. De hr-beheersspecialist, vooral goed in de ‘basics’ als salarissen en vakantiedagen.
- De employee champion. De inzetbaarheidsdeskundige die vooral is gefocust op de behoeften van medewerkers, niet zozeer op de organisatie.
Quote
‘Werk is meer dan alleen productiviteit. Ondanks al onze nadruk op individuele competitie, willen mensen nog steeds zingeving vinden in hun werk en de instituties die hen hebben aangenomen.’