Gedurende de crisis zijn personeelsbehoud en -betrokkenheid geen prioriteit voor HR-managers. Het gevolg is dat werknemers direct overstappen zodra de economie weer aantrekt.
Het creëren van betrokkenheid is de enige mogelijkheid om een tekort aan mensen, en daardoor ook kennis, op de lange termijn tegen te gaan. Het is daarom ook niet zo gek dat veel HR-managers zich nu al aan het voorbereiden zijn op economische groei door het creëren van betrokkenheid weer bovenaan de to-do lijst te zetten. 62 procent van de ondervraagde HR-managers in de Harvey Nash HR Survey 2012 zegt dit als hoogste prioriteit te zien.
Betrokkenheid is het teweeg brengen van passie en trots bij het personeel en ervoor zorgen dat elke individu optimaal presteert. Een op en top betrokken organisatie bevindt zich in een energieke omgeving waarin werknemers alles doen om met de organisatie successen te boeken. Maar welke rol heeft de HR-manager hier in? Hoe maak je van een organisatie een werkomgeving die inspirerend en positief is, én het beste uit haar werknemers haalt?
Betrokkenheid is voortdurend proces
Volledige betrokkenheid vraagt om een wil en een weg. Werknemers moeten de wil hebben: een missie, passie en trots dat hen motiveert om die belangrijke inspanning te leveren en loyaal te blijven. Maar zij hebben ook de weg nodig: de steun en omstandigheden van de organisatie om te kunnen schitteren.
De Harvey Nash HR Survey 2012 herinnert ons aan het feit dat we vaak iets voor de hand liggends vergeten in het zoeken naar een snelle oplossing. Het bouwen aan betrokkenheid is namelijk een proces zonder einde. Betrokkenheid ontstaat niet alleen door werknemers te motiveren met een hoger salaris. Dit speelt namelijk een ondergeschikte rol bij het betrekken van mensen en het ontwikkelen van hun vaardigheden. Belangrijker dan de loonstrook en de secundaire arbeidvoorwaarden, is het aantrekken en behouden van mensen door persoonlijke aandacht.
Interesse in de werknemer
De interesse van een manager in het wel en wee van werknemers is een van de belangrijkste drijfveren achter betrokkenheid. Het zien van werknemers als individuen met een privéleven heeft grote invloed op betrokkenheid, meer dan andere acties van managers. In de huidige 24-uurs maatschappij, waarin in een snel tempo belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden, is het hebben van tijd voor managers om echt met mensen te praten meer een luxe dan realiteit.
Maar mensen moeten een kans krijgen om input te leveren, door bijvoorbeeld het creëren van een forum. Dit is niet alleen goed om werknemers uit te dagen en te stimuleren, maar ook voor het creëren van betrokkenheid bij werknemers bij de organisatie. Het werkleven verschilt immers niet zo veel met het privéleven.
Welke gouden tip heeft u om werknemers te betrekken bij uw organisatie?
Eerdere bijdrage:
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Jan-Leen 't Jong, directeur van Harvey Nash Nederland, onderdeel van de beursgenoteerde Harvey Nash Group Plc.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.