Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blijf altijd haarscherp

Een goede manager is altijd scherp en alert. Een offday kan u anders duur komen te staan. Podiumauteur Michiel Maassen beschrijft een treffend voorbeeld. 

Ik hoor u al zeggen: "Hè nee, niet over Haren!" Maar het kwam zomaar ineens bij me op toen ik op een voorval stuitte waarbij ik iemand er aan zijn haren bij moest zien te slepen. In het Groningse Haren was dat absoluut niet aan de orde. Daar had je 'ze' aan hun haren moeten wegslepen, als dat had gekund. Helaas hadden velen daar nauwelijks genoeg haren om ze bij aan te pakken. En dus liep het knap uit de hand. Met dank aan enkele klassieke media die soms bijna wellustig het feestelijk (rel)nieuws opbliezen. 

Slechts een formaliteit

De haren waar ik u over wil verhalen zijn van een geheel andere orde. Het betrof een vacature die snel moest worden ingevuld. Het netwerk werd ingeschakeld om kandidaten te vinden en te polsen voor de functie. Snel meldde zich iemand die aangaf
beschikbaar te zijn én geïnteresseerd was. Gesprekken volgden en in hoog tempo werd de procedure doorlopen die moest eindigen in een slotronde en een gesprekje met de Algemeen Directeur. Een formaliteitje. Iedereen blij, alle signalen sprongen op groen.

Tot de dag van de ondertekening kwam. Onze nieuwe manager meldde zich te laat en gehaast. Hij had zelfs nog een paar telefoontjes gepleegd aan onze receptiebalie en leek niet helemaal bij de les te zijn. Ik weet nog dat ik hem vroeg of hij zich goed voorbereid had op dit finale gesprek, waarop hij knikte. Ja, hij was er klaar voor.

Gerede twijfel in de kandidaat

We liepen samen op naar het kantoor van de directeur. Verbijsterd keek ik toe hoe de nieuwe man hem amicaal begroette en zonder uitgenodigd te zijn aan tafel plaats nam. Aan de lichaamstaal van de directeur zag ik meteen al dat deze start niet echt werd gewaardeerd. Ik voelde dat ik iets moest doen en nam het initiatief met een toelichting te geven over de laatste ontwikkelingen, onze visie over de invulling van de functie en de daarbij passende kwaliteiten van de nieuwe manager in spé.

Hoewel ik een aantal voorzetten afgaf, kreeg ik geen geïnteresseerde respons. Niet van mijn directeur en niet van de nieuweling. Het ging steeds stroever en het gesprek mondde uiteindelijk uit in "gerede twijfel aan deze kandidaat". We besloten een nieuw gesprek met elkaar in te plannen.

Aan de haren bijslepen

Wat was er gebeurd? Hoe kon een topkandidaat ineens veranderen in een zwakke sollicitant? Was er iets op voorhand geweest waardoor hij zwak en bijna onverschillig in het gesprek zat? Aan de telefoon bevestigde hij dat hij een onaangename ervaring had gehad. Daarom had hij die paar gesprekjes aan onze balie gevoerd, wat allemaal door zijn hoofd speelde. Hij was dus tijdens het gesprek heel ergens anders met zijn gedachten. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar ja, wat had hij dan moeten doen? Het gesprek afzeggen? Ik dacht meteen: 'Had dat maar gedaan!' Nu moest ik hem er voortdurend aan de haren bijslepen en nog was hij – op het moment suprême – ergens anders. "Ik kan mijn haren nu wel uit mijn hoofd trekken van spijt", zei hij me. "Mijn kans is zeker verkeken?" Ik denk het wel, heb ik hem eerlijk gezegd.

Laatste loodjes het zwaarst

Wat is de les? Natuurlijk dat de laatste loodjes altijd het zwaarst wegen. Dat elk gesprek in een sollicitatieprocedure een nieuwe sollicitatie is. En dat je dus elke seconde alert en scherp moet zijn en wat voor een managementfunctie absoluut een vereiste is, problemen moet kunnen handlen. Want het gaat erom dat je elke wedstrijd goed speelt en dat de eerste prijs pas wordt gehaald als je de hele competitie winnend weet af te sluiten. Geen haar op mijn hoofd dat daar sinds die ervaring anders over is gaan denken.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.