Silo-overstijgend of crossfunctioneel leiderschap wordt steeds belangrijker. Steeds vaker wordt het werk in projectvorm gedaan met teamleden afkomstig uit verschillende silo’s (organisatiedivisies), en zelfs van buiten de organisatie. Snel innoveren vraagt vaak om interdisciplinaire teams, met mensen van bijvoorbeeld marketing, productie en IT. Met externe stakeholders samenwerken wordt bovendien steeds normaler. Cocreatie met klanten is inmiddels een beproefde manier om te zorgen dat nieuwe producten bij de marktvraag aansluiten.
Waardecreatie
‘Welke relaties zijn het belangrijkst voor de waardecreatie voor de klant?’, vroeg het onderzoekstrio Tiziana Casciaro, Amy C. Edmondson en Sujin Jang aan een internationale groep managers, verkopers, ingenieurs en consultants. Consequent was het antwoord dat de grootste kansen liggen in de samenwerking van functies, afdelingen of organisaties, schreven de onderzoekers in een recent artikel in Harvard Business Review. Vraag je dezelfde zakenmensen welke relaties dagelijks de prioriteit krijgen, dan krijg je echter een ander antwoord: de verticale relaties, tussen de leidinggevende en het teamlid, blijven voor de meeste mensen ‘top of mind’.
Verantwoordelijk aan een ander
Een silo-overstijgend team leiden is uitdagend. In de regel moet je mensen aansturen met een verschillende vaktechnische achtergrond, die in laatste instantie aan iemand anders dan aan jou verantwoording afleggen. Als ze slecht functioneren, zijn je mogelijkheden om ze aan te spreken beperkt. En wanneer het er op aankomt om het product waaraan je zo hard hebt gewerkt te presenteren, en je van iedereen verwacht dat ze hun beste beentje voorzetten, kan het zo maar gebeuren dat sommige teamleden zich weinig laten zien omdat hun ‘echte’ baas vanwege een of andere crisis een beroep op ze doet.
Lees in de nieuwste longread meer over silo-overstijgend leiderschap.
Je leert verder:
- Crossfunctionele teams falen vaak omdat een systematische aanpak ontbreekt. De teams lijden onder richtingloos management.
- Vooraf moeten leiders zorgen voor extra veel duidelijkheid over de problematiek, bijdrage en mogelijk opbrengsten van elke deelnemende afdeling of organisatie.
- Silo-overstijgende teams vragen relatief veel ‘onderhoud’ van leiders. De mogelijke opbrengsten zijn het waard.
Verder lezen
Deze en alle volgende tweewekelijkse longreads lezen over management en leiderschap? Neem voor 20 juli een abonnement op MT Insights. Je krijgt bovendien twee keer per jaar MT Insights magazine in de bus met het beste over management en leiderschap uit binnen en buitenland én de MT500 en de MT1000 onderzoeksspecials.