Er is iets bijzonders aan de hand, een initiaties waarvan u als ondernemer straks de vruchten gaat plukken. Er is een nieuwe generatie accountants aan het opstaan die de behoeften van u als ondernemer centraal gaan stellen.
Hiervoor zullen nog tal van discussies en bewegingen zich voordoen binnen de sector, maar de ondernemer gaat daarvan profiteren. U wordt straks nog blijer bij het zien van uw accountant, u weet precies wat u aan ze heeft, waar ze u bijstaan, sterker nog zij helpen u uw business te runnen. U kunt zich het niet voorstellen? Ik denk dat het toch echt staat te gebeuren. En dat terwijl u zich geen zorgen hoeft te maken over de noodzakelijke administratieve verplichtingen waaraan u als ondernemer moet voldoen. De accountant wordt sociaal.
Tweetup
En dat die accountant sociaal aan het worden is blijkt wel uit de afgelopen vier weken waarin een groep van vooruitstrevende accountants online maar ook offline (#tuacc) heftig discussiëren over hervormingen binnen het vak. Niet gedurende kantoortijd, neen op vrijdag namiddag, de Nederlandse files trotserend in ruil voor een bitterbal en een glaasje water. Aangejaagd door online media zoals Twitter, blogs en LinkedIn groepen heeft de groep zich al twee keer offline gemobiliseerd en is er volop met passie gesproken hoe ervoor zorg te dragen dat het, naar eigen zeggen, prachtige accountancy vak wordt ervaren door ondernemers en overheid niet als noodzakelijk kwaad maar als vereiste toegevoegde waarde.
Bij Hoevelaken links af
En daar zit ik dan als marketeer van een online boekhoudprogramma tussen intelligente professionals binnen het accountancyvak die met ongekende passie en positiviteit op vrijdagavond 20.30 uur, wanneer televisiekijkend Nederland massaal inschakeld op The Voice of Holland, hun vak aan het verbeteren zijn. Boeiend en prachtig om te zien hoe een groep op basis van nieuwe media zichzelf aan het mobiliseren en organiseren is. De traditionele media springen er bovenop hetgeen alleen al aangeeft dat er echt iets te gebeuren staat. Het Financiële Dagblad heeft er inmiddels twee zaterdagartikelen aan gewijd, het NRC blijft niet achter en bericht ‘Bij Hoevelaken links af…’ en op de gespecialiseerde media zoals Accountancynieuws en de Accountant prijkt het initiatief, de accountancy tweetup voor hervorming, op de voorpagina’s en homepages.
Als klap op de vuurpijl mag de initiatiefnemer op BNR nieuwsradio op primetime het initiatief komen toelichten. Alle hulde voor Pieter de Kok die het initiatief via Twitter is gestart en de vele volgers die hij heeft gekregen. Interessant om te zien hoe via een nieuw medium nieuwe gedachten en ideeën zich samen klonteren en leiden tot een fysieke bijeenkomst waarbij zich tevens de ‘oude rotten uit het vak’ aansluiten. Dat op zichzelf staand geeft al aan dat er wel degelijk besef is dat de kloof tussen ondernemers, overheid en accountants te groot is geworden. Als niet accountant ben ik enigszins een buitenstaander maar daardoor denk ik wel in staat aardig te kunnen inschatten en analyseren wat er allemaal gaande is vanuit een communicatie en presentatie perspectief.
Maatschappelijk verkeer
Een aantal zaken vallen mij hierbij op. De basis wordt gevormd door gepassioneerde personen, een tweede tweetup met ruim 40 accountancy professionals, die liefde hebben voor het vak. Die bijna tien jaar studeren om het vak onder de knie te krijgen en zich verantwoordelijk voelen voor hetgeen zij voor staan richting ondernemers en, hoe ze het zelf zo mooi zeggen, het maatschappelijk verkeer. Even dreigt de groep zich te laten verleiden tot oude economie acties om binnen bestaande organen op een traditionele manier een stem of zetel te verwerven. Al snel komt de groep tot de conclusie dat breed draagvlak noodzakelijk is en juist de transparantie en (ogenschijnlijk) digitale chaos een dynamiek opleveren die past bij de hervormingen die men wil inzetten. Deze week mag een afvaardiging bij de beroepsorganisatie NBA (NIVRA & NOvAA) haar vorderingen komen toelichten en tijdens de door haar georganiseerde landelijke accountantsdag op 24 november a.s. wordt er zelfs een podium geboden om voor 1.000 aanwezigen hun verhaal te doen. En ondanks het feit dat er op deze manier een podium wordt geboden denk ik dat hem juist de kracht gaat zitten in de nieuwe transparante wijze waarop discussies plaatsvinden op het internet en deze groep draagvlak en aansluiting weet te vinden bij het door haar zo mooi omschreven maatschappelijke verkeer.
Twitter power
Eindelijk kan iedereen zijn zegje doen en ontstaat er een positieve beweging met een steeds breder wordend draagvlak. Dat Youp van ‘t Hek de kracht en aanhang heeft om een merk, overigens ongemerkt, compleet uit de markt te drijven dat wisten we al. Daar was voorheen het medium TV leidend in. Nu is dat Twitter gebleken met de TV als ondersteunend medium en de magazines en columns die daaruit voortkomen. Dit is vanuit marketing en communicatie perspectief gezien echt groots. Hetzelfde gebeurt nu met betrekking tot dit initiatief. Online mobilisatie van gelijkgestemden die een verandering inzetten breed gedragen. Geen commissies, besturen, stemmingen en andere vastomlijnde structuren. Neen, een online dynamiek gefaciliteerd door sociale media waar uit de ogenschijnlijke chaos een hervorming van de sector wordt ingezet die niet meer te stuiten is omdat het simpelweg gebeurt. Net zoals de veranderingen die inmiddels hebben plaatsgevonden bij de helpdesk van T-Mobile. Zoals Alexander Leppink mooi samenvatte: ‘the new kids on the blog’. Er ontstaat iets nieuws waarvan u als ondernemer gaat profiteren. De huidige titels als RA en AA staan binnen het NBA ter discussie. Ik stel voor dat er binnen het #tuacc een nieuwe titel wordt gelanceerd passend bij de huidige tijdsgeest: de sociale accountant.
Dit Podium-artikel is geschreven door Mark Appel, marketing manager Twinfield