Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zet je stappen richting een sociale onderneming

Sociale ondernemingen schieten als paddestoelen uit de grond. Wil je ook een social enterprise beginnen of wil je sociaal ondernemerschap integreren in je startup of scaleup? Dan zijn dit de eerste stappen.

Iederen kent ze wel: Dopper, Tony’s Chocolonely, The Ocean Cleanup… Allemaal bedrijven die een maatschappelijke missie voorop hebben staan. In een steeds bewuster levende samenleving worden deze socials almaar populairder. Op deze manier kun jij in vijf stappen – langzaamaan – een sociale ondernemer worden:

1. Heb je product en prijs op orde

Hoe inspirerend je bedrijfsmissie ook is en hoeveel mensen er ook van profiteren, je bedrijf zal nooit slagen tenzij het product of de dienst niet net zo goed of zelfs beter is dan die van jouw directe concurrenten. Omdat je in de keten uitsluitend met duurzame leveranciers werkt, verhoogt dit wel je totale productiekosten. Kosten die je niet altijd aan de consument kunt doorberekenen. Het beheren van de productkwaliteit tegen een concurrerende prijs is een zware uitdaging voor elk bedrijf, maar het wordt vooral complex wanneer je je ook nog aan een missie moet houden. Het is cruciaal om voldoende marge op te bouwen, zodat je in staat bent je product/dienst voor de juiste prijs op de markt te brengen.

Lees ook: Hoe Dopper tegen Spa en Evian strijd

2. Verwoord duidelijk je missie

Het duidelijk verwoorden van je missie is heel belangrijk. Het moet zowel jou als jouw collega’s, samenwerkingspartners, investeerders en consumenten overtuigen en aantrekken. Het is dé rode draad van je bedrijf, dé reden waarom je iedere ochtend opstaat en dé overweging bij alles wat je onderneming doet. Het moet verwoorden welke voordelen er aan jouw visie zit, op welke mensen je deze impact wilt maken en hoe je hen gaat bereiken. Terwijl je soms bezig bent met dagelijkse rompslomp van je bedrijf of het bedrijf (te) snel groeit; deze missie de absolute drijfveer achter al jouw beslissingen.

Lees ook: Voor 3 euro een shirt kopen? Dat kan gewoon niet’

3. Kies je werknemers zorgvuldig

Sociale ondernemingen zijn per definitie ‘mensenbedrijven’ en de mensen die je aan boord haalt om jouw missie te realiseren, zijn de sleutel tot succes. Door de juiste mensen te kiezen, kun je ook een bedrijf creëren waar werknemers graag voor werken. And that word spreads fast. In de opstartfase is het voornamelijk belangrijk dat iedere medewerker vierkant achter het doel staat, bereid is om verder te gaan dan zijn of haar functie-specificaties en misschien een beetje verder dan hun comfortzone. Gelukkig zul je merken dat je een gevoel ontwikkelt voor het werven van de juiste persoon. Bovendien, naarmate je merk bekender wordt, zullen de mensen bij je op de stoep staan om zich aan te mogen sluiten bij jouw kick-ass initiatief.

Lees ook: Hoe vind je toptalent voor jouw bedrijf

4. Maak van samenwerkingen een prioriteit

Naast een goed product/dienst, een heldere missie en gekwalificeerd personeel zul je een aantal grotere wapens nodig hebben om je bereik en merkbekendheid te vergroten. Want als social enterprise heb je te maken met kleine budgetten. Maar je hebt ook te maken met andere bedrijven, wereldwijde organisaties of lokale initiatieven die ook jouw waarden willen nastreven. Maak van samenwerken met partners een prioriteit, want je kunt het simpelweg niet alleen. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers, vrijwilligersorganisaties, concullega’s, non-gouvernementele organisaties… Met slimme samenwerkingen sta je sterker, verbeter je je product/dienst en groei je waarschijnlijk harder.

Lees ook: Samenwerken voor het beste product

5. Betrek je achterban

Het succes van een (sociaal) bedrijf valt of staat met hoe actief de achterban is. Geef hen daarom voldoende aandacht en laat merken dat ze de kracht hebben tot verandering via jouw missie en jouw bedrijf. Daarbij zijn authenticiteit en transparatie de twee sleutelwoorden. Maak alles openbaar van wat jouw bedrijf doet, laat zien wat voor impact de acties van je achterban heeft en blijf persoonlijk benaderbaar.

Lees ook: Hoe Blake Mycoskie (Toms) een miljoenenbusiness bouwde met het weggeven van schoenen